Blödande magsår

Rugge

Trådstartare
Hej.
Behöver ta del av era erfarenheter angående blödande magsår.

Var hos läkaren för ca 4 veckor sedan, Lämnade blodprover i samband med detta. Då upptäcktes att mitt blodvärde låg på 102.
För två år sedan var det 134 och i höstas 117.
Hade också lågt B12. Käkar redan behepan
Läkaren misstänkte att jag eventuellt hade ett blödande magsår och ville att jag skulle lämna avföringsprover för att se om det fanns osynligt blod.

Proverna är lämnade för en vecka sedan, men inte fått några svar än.
MEN sen 5 dagar tillbaks så är det inte längre tal om osynligt blod, utan nu skulle man kunna tro att jag ätit lakrits dagarna i ända :/

Och jag har hela tiden en konstig känsla i mellangärdet, illamående, det hugger till, jag kan knappt äta något utan att bli proppmätt direkt. Jag känner av något dag som natt, ibland mer ibland mindre, men det släpper liksom aldrig.
Har fått Omeprazol men upplever ej att detta hjälper.

Vad tror ni? Något jag ska kolla upp snarast, eller vänta tills måndag?
 
@swemale & @hemlig
Ringer till sjukvårdsupplysningen, Får höra vad de säger.
Läste på deras sida angående detta och troligtvis blir jag nog hänvisad till en fredagkväll på akuten. Tjoho
Ingen tävling imorgon då :/
 
Avföringsprover visade kraftig inflammation i tarmen, blodvärdet var i botten (nära sjukskrivning pga det, jag sa ifrån mig sjukskrivning till förmån för jobbet - inte värt det har jag lärt mig genom det). Genomgick, förutom massa blodprover, sen en koloskopi där man även tog tarmbiopsier.

Jag fick jätteont i magen direkt efter mat, hade diarré (med blod), ont i magen (som knivhugg emellanåt) i stort sett hela tiden, mådde ibland illa pga smärtan. Och så hade jag ont i alla muskler och leder och var grymt trött.
 
@Rugge: Säger samma som @hemlig (har samma sjukdom som henne) och mina symptom var ungefär som hennes innan jag fick diagnosen.

Den typen av magbesvär ska man ta på allvar, det kan fort bli illa om det gått långt.
 
Sjukvårdsupplysningen tyckte jag skulle åka in till akuten, så det gjorde jag,
Lägsta blodvärdet hittills för min del 97 och då har jag ändå käkat järntabletter för att höja värdet :/

Fick komma hem igen inatt, nu blir det gastroscopi nästa vecka så får vi se vad det visar.
 
Avföringsprover visade kraftig inflammation i tarmen, blodvärdet var i botten (nära sjukskrivning pga det, jag sa ifrån mig sjukskrivning till förmån för jobbet - inte värt det har jag lärt mig genom det). Genomgick, förutom massa blodprover, sen en koloskopi där man även tog tarmbiopsier.

Jag fick jätteont i magen direkt efter mat, hade diarré (med blod), ont i magen (som knivhugg emellanåt) i stort sett hela tiden, mådde ibland illa pga smärtan. Och så hade jag ont i alla muskler och leder och var grymt trött.

Usch, det låter inget vidare :/
Hur lågt var ditt blodvärde?
Nu har jag inte haft diareer alls, utan bara svart, kräks inte heller. Men allt annat stämmer
 
Usch, det låter inget vidare :/
Hur lågt var ditt blodvärde?
Nu har jag inte haft diareer alls, utan bara svart, kräks inte heller. Men allt annat stämmer

Jag är så fräck att jag svarar ;) För mig är det lägsta jag haft 83 och då var jag riktigt dålig (bloddiarré i kanske ett halvår) och var i så dåligt skick att jag blev inlagd i en vecka. Nu, med medicin som fungerar, ligger jag mellan 120 och 130 och så högt hade jag inte haft sedan jag var tonåring (dock delvis pga svår anorexi mellan 21 och 28 års ålder, är 41 nu).
 
Jag är så fräck att jag svarar ;) För mig är det lägsta jag haft 83 och då var jag riktigt dålig (bloddiarré i kanske ett halvår) och var i så dåligt skick att jag blev inlagd i en vecka. Nu, med medicin som fungerar, ligger jag mellan 120 och 130 och så högt hade jag inte haft sedan jag var tonåring (dock delvis pga svår anorexi mellan 21 och 28 års ålder, är 41 nu).

Skönt att du har det under kontroll nu och att du mår bra.
Jag har tyvärr satt min hälsa lite åt sidan för att jag har så mycket att göra på jobbet :/ Nu har jag varit sjukskriven i 4 veckor p.g.a. utmattningssymptom. Det är först nu jag börjar inse att jag egentligen inte mår så bra rent fysiskt, så det är dags att ta tag i det nu.

Jag har just nu nästan inget hull kvar. har tappat 4 kg sen i mars, och jag vet inte vart dessa 4 kg har tagits ifrån :/
 
Skönt att du har det under kontroll nu och att du mår bra.
Jag har tyvärr satt min hälsa lite åt sidan för att jag har så mycket att göra på jobbet :/ Nu har jag varit sjukskriven i 4 veckor p.g.a. utmattningssymptom. Det är först nu jag börjar inse att jag egentligen inte mår så bra rent fysiskt, så det är dags att ta tag i det nu.

Jag har just nu nästan inget hull kvar. har tappat 4 kg sen i mars, och jag vet inte vart dessa 4 kg har tagits ifrån :/

Jag hade jobbat dygnet runt (bokstavligen, med jour) i 2,5 mån innan jag blev inlagd :meh: Farbror doktor var inte helt glad på mig.
 
Mitt blodvärde var nere på strax ovanför 90, precis på gränsen för att klara mig från inläggning.
Jag hade också jobbat mer än vanligt och det var stressigt på jobbet när jag fick mina symtom. När jag tänker tillbaka hade jag nog symtom i över ett halvår, men de var inte riktigt jobbiga (med smärtor) förrän de sista tre månaderna.
Tog ett tag innan jag sökte hjälp, när jag väl gjorde det fick jag diagnosen inom en månad.
Tappade 12 kg på några månader och jag är inte så stor direkt. Ett kg till och det hade blivit inläggning har min sambo beröttat att läkaren sa (jag har själv inget minne om det, förmodligen för att jag var så slut och ändå jobbade).
Jobbade och sov - det var min vardag (och det enda stackars sambon såg av mig var när jag sov, grät av utmattning och kved av smärta).

Så tacka inte nej om de vill fortsätta ha dig sjukskriven och känner du att du inte orkar, säg det till läkaren.
 
För mig hjälpte inte järntabletter, fick några järninfusioner (dropp direkt i blodet) och det gjorde skillnad.
 
@hemlig
Det är precis det jag är rädd för, att det ska gå så långt att jag behöver bli inlagd.
Tanken är att jag ska åter till jobbet i mitten av nästa vecka, men endast på 25% till en början.
Min vanliga läkare vet ju inte om detta som händer igår, utan det får jag väl ta upp vid nästa ÅB som är om en vecka ca.
Sen får vi se vad gastroskopin visar.
Men jag är ju konstant trött. Det har blivit ett konstant tillstånd liksom :/
 
Låga blodvärden gör att man blir trött. Likaså om man har en pågående inflammation i kroppen (eller en vilande, som i mitt fall :/). Ett symtom på utmattning är ju just också trötthet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under flera år haft problem med sur mage och för några år sedan ledde det till en inflammation i matstrupen. Mycket obehagligt...
Svar
12
· Visningar
1 605
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har givetvis varit till veterinär. Monster är inte en hund man lämnar på djursjukhuset hur som helst, och han ska heller inte behöva...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 453
Kropp & Själ Jag misstänker att jag kanske har någon lättare järnbrist och att jag haft det åtminstone det senaste halvåret. Efter en snabb googling...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 974
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: Katti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp