Blöjor på dagis - en rättighet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Läste i morgonens DN att ett föräldrapar i Nacka var väldigt upprörda över att deras förskola numera kräver att föräldrarna själva ska stå för barnens blöjor. (Nacka kommun har bestämt att det är upp till varje förskola att bestämma om de vill stå för blöjkostnaden) Detta föräldrapar hade minsann inte råd med den extra kostnaden.....

Hur fungerar det i er kommun? Vad tycker ni kommunen ska stå för?

Vi har ALLTID fått stå för barnens blöjor själva, min hemkommun har nog inte stått för den kostnaden på många år.
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

här i Göteborg så får föreldrarna själva stå för blöjorna, veet dock inte hur länge dom har fått göra det kommer inte i håg från min egen dagis tid men nu när man varit på praktik på en massa förskolor så har förskolorna inte köpt blöjorna utan föreldrarna får stå för den kostnaden
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

Här står vi också för blöjorna. Det låter konstigt att man inte skulle ha råd att betala sina barns blöjor. Om de blir sjuka och måste vara hemma, skulle de inte ha råd med blöjor hemma då den tid de vanligtvis är på dagis?

Kanske nån skulle tipsa de stackars föräldrarna om tygblöjor :angel:
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

Hos oss har föräldrarna så länge det funnits dagis här, fått betala blöjorna själva.

Jag tycker också att det är ett konstigt resonemang att föräldrarna inte skulle ha råd med den extra kostnaden; hur gör dom tex på semestrar och andra lov?? Får barnet springa näck och kissa på golvet, eller?

För mig känns det bara som ännu ett försök att komma undan en utgift! :mad:
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

jag tycker i princip att föräldrarna kan stå för blöjorna själv, men problemet kan ju vara hur många blöjor som går åt, t ex om de på dagis inte har tid med potträning, så går det åt några fler, eller de vill inte använda tygblöjor t ex.....

men som förälder bör man ju ha råd till den kostnaden tycker man.. Man måste ju inte köpa de dyraste och flashigaste blöjorna....
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

Vi har alltid betalat blöjorna själva.

MEN vi fick inte ha tygblöjor på Vidar på dagis fast vi hade det hemma :smirk:

Så då blev det byte rakt av för inte ville han ha obekvämare (blötare) blöjor hemma när han fick ha de superabsorberande på dagis...

Så så mkt fritt val har man inte, i praktiken.
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

De flesta föräldrar köper ju ett paket och lämnar på dagis. När några blöjor är kvar så hänger personalen upp en liten skylt om att "blöjorna snart slut"...Så har det fungerat på de småbarnsavdelningar jag jobbat på. För det mesta så fungerar detta, ibland finns det föräldrar som man får säga till en extra gång om nya blöjor.
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

På vårt dagis har man också med egna blöjor till sina blöjbarn. Och jätteförvånad och glad blev jag när dagispersonalen frivilligt erbjöd sig att även på dagis köra potträning förra hösten när sonen höll på och blev "rumsren". Det tyckte jag i det tidiga stadiet låg utanför deras "plikter" och hade aldrig förväntat mig att dom skulle ta det extra omaket.
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

Jag har tygblöjor hemma oftast. Lucas fick ha det när han var nästan torr, men bara de dagarna han var hemma hos dagmamman (en dag är de i en stor lokal, flera dagmammor ihop) och bara när de var inne. Det kan jag förstå dock, tygblöjorna måste ju bytas oftare.
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

Numera :confused: Vi har alltid haft med egna blöjor till dagis och dagmamma och vi har varit i dagissvängen i drygt 7 år.
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

Vi fick stå för blöjor själva, både i Lund och i Ronneby.
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

ankans skrev:
jag tycker i princip att föräldrarna kan stå för blöjorna själv, men problemet kan ju vara hur många blöjor som går åt, t ex om de på dagis inte har tid med potträning, så går det åt några fler, eller de vill inte använda tygblöjor t ex.....

men som förälder bör man ju ha råd till den kostnaden tycker man.. Man måste ju inte köpa de dyraste och flashigaste blöjorna....
Men är det dagis som ska potträna? Givetvis ska man hjälpas åt gemensamt men största ansvaret ligger väl på föräldrarna. Jag har aldrig hört talas om dagis som motsätter sig potträning, snarare tvärtom. Plus föräldrar som säger "mitt barn är torrt" när det pinkar på sig hela tiden på dagis - antagligen tyckte de att dagis kunde sköta potträningen men vågar inte säga det.
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

Nu har jag ingen erfarenhet av en massa olika dagis, men på dotterns dagis så hjälper de mer än gärna till med "potträning". Det borde även bli lite lättare för personalen om barnen går på toaletten istället för att de ska behöva byta blöjor. Det var tom dagis som sa till mig att sluta med blöjor på min dotter för hon ville gå på toaletten som sina kompisar. Vi hade givetvis försökt ha henne utan blöja hemma också, men hon ville inte vara utan.

Vi får stå för blöjorna själva, tycker inte att det är något konstigt med det, det verkar ju som de flesta får stå för blöjorna själva.
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

På min sons dagis stog dom för blöjorna!
Men det var absolut inget jag väntat mig när han började där.
Nu är det ju ett tag sen han slutade med blöja men jag tror dom har blöjor på hans dagis nu med.
 
Sv: Blöjor på dagis - en rättighet?

På förskolan där jag jobbar tar föräldrarna med blöjor till sina barn. Eftersom vi har toaletter i barnens egen höjd så blir pott-toaletträning ett vardagligt inslag och många av barnen är torra vid två års ålder (förutsatt att det tränas hemma också förstås).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Som utlandsboende har jag läst svenska nyheter om tvister om vem ska stå för blöjor, förskolan eller föräldrarna. Detta är intressant...
2
Svar
27
· Visningar
2 960
Senast: Takire
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 653
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 408
Senast: Efwa
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp