Blötlägga ALLT pelleterat foder?

B

**BORTTAGEN**

Som alla vet så bör man blötlägga pelleterat lucern men borde man inte blötlägga allt annat pelleterat foder också eller sväller vanligt pelleterat färdigfoder inte lika mycket som lucern? Bara en undran jag har... :smirk:
 
Men blötlägger man det för att det sväller , då? Jag vet att det gör det, men trodde att den främsta anledningen var att det är så hårt och att det lätt kan bli foderstrupsförstoppning om man ger det torrt eftersom det måste bli svårt att svälja ner? Som att tugga många Mariekex torra, liksom?
 
Jag har hört att man blötlägger för att de sväller så mycket. Så hårda tycker jag inte att de är, inte hårdare än andra pelletterade foder jag har kommit i kontakt med i alla fall... Och Betfor blötlägger du ju inte för att det är hårt utan för att det sväller mycket.
 
Ja man blötlägger för det sväller, eller om man har glupska hästar som lätt sätter i halsen (mend åf insn det bättre sätt att hindra det).

Och man kan enkelt göra ett litet test för att räkna ut vad man behöver blöta.

Ta 1 deciliter betfor, 1 dl lucernpellets och en deciliter av andra pellets, blöt dem och se hur mycket de sväller.

Då ser man att betfor sväller massor, lucern sväller den del men t ex krafft groov inte sväller alls, utan det enda som händer är att de löses upp och suger åt sig vatten.

Därför behöver man inte blöta andra pelletsar.
 
Jag blöter allt pelleterat foder (ger lucern och easy pro), pga risken för foderstrupsförstoppning.
 
Jag blötlägger alltid allt pelleterat foder, det gör jag för säkerhetsskull - tar ju ingen extra tid och det sväller ju oftast till mer än det dubbla....har inga direkt glupska hästar men jag gör det i allafall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 138
Senast: Habina
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 045
Senast: Rugge
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp