Blötlägga helhavre?

M

mango

Jag har för mig att jag hört nånstans att man inte bör blötlägga helhavre då det inte skulle vara nyttigt. Jag kommer inte ihåg vem jag hörde det av, vilken källa som refererades till eller vad det var som var skadligt med det och undrar om det är någon som vet här. I stallet jag står är det ett par stycken som blötlägger helhavren tillsammans med betfor och pellets.
 
Det är inte farligt. Man kan ju stöpa (hälla kokhett vatten på) helhavre. Jag blötte helhavre förr under många år, och märkte inga nackdelar med det.

Men får du fatt i källan skulle den vara intressant att höra, jag har som sagt inte hört den, så endera är det en skröna, eller så är det nån ny vetenskap?
 
alltså jag har hört att om havre får ligga länge i just kokhett vatten så jäser det och då blir inte kul för hästarnas magar :crazy:
Men jag har oxå en kompis som lägger hel havre i betfor,fast jag tror att betforen tar nog det mesta av vattnet.nåja jag har hört iaf detsamma som du att man ej ska blöta havre då det jäser i hästarnas mage,sen tror jag HUR mycket man ger då oxå.. ger man tex 2 kg blöt havre så kanske inte är så bra... likadant som en vän berättade frö mig så kan en stor häst max ta 2 kg torr betfor (inte på en gång, men fördelat på en dag,så kan den tydligen det)
Men jag är sån att jag tar helst inte den risken,sen är det ju beroende från häst till häst..
Men som sagt jag och min kompis undrar och vart infom. om hel havre ej ska blötläggas kommer ifrån?? :confused:
 
ALLT blötlagt foder jäser förr eller senare. Soja är värst, det jäser på nolltid.

Dock jäser betfor långt innan havre.

Men såvida man har normala stallrutiner så står ju inte fodret blött spec lång tid, och då är det ingen fara för jäsning.

men soms agt, ALLT blötlagt foder jäser, det är bara en fråga om hur snart..
 
Nä farligt för hästar är det inte, utan det handlar mera om att varje åtgärd som man gör som öppnar skalet och ger möjlighet för luftens mikroorganismer att komma åt fröviteinnehållet i havrekärnan som är mycket protein-och fettrika, försämrar snabbt havrens hygieniska kvalitet. Detta gäller då stöpa, krossa dvs det som öppnar skalet......
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 593
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 707
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Skola & Jobb Jag borde minnas hur detta är eftersom jag var med om samma sak förra året 🙈. Om jag kommer börja ett nytt arbete i mitten av April...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp