Nya grannar från helvetet

Ja, alltså, ni kan ju diskutera vad ni vill. Men jag som bott i hyresrätt hela mitt liv (större delen i det kommunala) har aldrig hört talas om att det skulle finnas en regel att man inte får duscha eller gå på toaletten. Inte i nån av de lägenheter jag bott i iaf. Naturligtvis får man leva även på natten. Men man får inte spela hög musik, dammsuga, borra osv. Men gå på toa och duscha får man naturligtvis.

Ja, det är ju det jag skriver också skriver, eller vad menar du när du citerade mitt inlägg?
 
Det beror nog på husets byggår. Antar att ni inte bor i ett sekelskifteshus tex?

Nej, då var det här landsbygd 😊
Skulle gissa på 60-tal. Ytterdörrarna är dock original och verkar vara gjorda av spånskiva och tidningspapper 😅
Är väldigt lyhört mot trapphuset, vi har ett draperi innanför dörren eftersom grannens hundar skäller i princip varje gång de går ut.
 
Det är intressant, jag har aldrig tänkt på att man inte hör det själv. Vi har ett kylskåp på jobbet som verkligen låter när man stänger det och jag reagerar genast när det råkar smälla i när jag gör det, så jag har alltid tänkt att man reagerar själv om man låter själv. Det kanske man inte gör om man är en slamrare och ständigt låter.

Det är just så jag upplever slamrare efter en tid när man umgås, att det skär i huvudet av den konstanta ljudnivån. Det är ju inte en sak, eller att man råkar smälla (som med kylskåpet på jobbet) utan det är ju allt de gör, en slamrare låter ju även om de knappt gör något nästan. Tycker ju synd om en slamrares hjärna som bara får vila när personen sover! :D

Jag störs generellt inte av normala grannljud heller, alltså tecken på att det bor någon. Någon som tappar något ibland. Grannens barn som skriker någon gång. En dörr som låter ibland, musik som sipprar igenom lite. Barnen utanför som leker eller när barnen i området går till skolan.

Det som däremot stör mig är när folk röker på balkongen (det får man göra, men jag ogillar cigarettrök, klagar förstås inte men går in), när de röker på loftgången där man inte får röka, när de slänger ner fimpar från loftgången framför vår ytterdörrar nedanför, när de står nära ventil och röker så det går in hos mig, när barnen släpper sina miljoner med cyklar, bobby cars, sparkcyklar osv precis där de är, oftast där man går- framför min ytterdörr, när barnen ringer på min dörr och sticker för skojs skull eller kastar asfaltskritor på min dörr osv. Sådant stör mig. eller som när jag bodde i förra lägenheten- när grannarna vareviga gång de gick igenom en dörr smällde igen den + porten (låg jag i sängen vibrerade till och med den förutom väggarna, satt jag i soffan kändes det där, vid skrivbordet också så datorskärmen vibrerade varje gång) eller att de hade barnvagnar i trappuppgången....

Jag är som sagt både hjärntrött och ljudkänslig, klarar mig fint ändå.
En industri är aldrig tyst. Är ett konstant oväsen från traverser, fläktar, bandare, muttersmackar osv osv. Har formgjutna öronproppar med medhörning.
När jag är hemma ägnar jag mig mest åt att chilla i total tystnad.
Det är ju inte så att jag står i köket och smäller i skåpsluckor i fem timmar i sträck innan jag åker till jobbet 😆
 
Ok, det är ju väldigt olika hur ljud färdas i hus beroende på konstruktion/byggår.

Ja, så är det ju.
Vi hör grannen vägg i vägg om hon har flera gäster. Men aldrig när hon tex dammsuger. Går man ut i trapphuset dånar det däremot när någon dammsuger, går man in är det helt tyst.
Har grannen under fest hörs det upp till oss men grannsämjan är god och hon har gett mig sitt nummer så jag kan skicka ett sms om vi blir störda 😊
Samma om vi skulle störa henne.
Grannen mitt över har en bebis, hörs nada, om man inte står i trapphuset då 😆
 
Kan man ens stanga bildorrar utan att smalla igen dem? Min nya bil behover mycket mindre "smallande" for att dorrarna ska ga i las, den gamla fick man ta i for att lyckas fa forardorren att ga i las ...

Fraga grannen om de ar beradda att sponsra en ny tystare bil :D



Jag (och en av sonerna) brukar saga att vi ar "born with a sense of urgency". Vi har alltid brottom i allt vi gor. Nar jag kor skolbuss maste jag tanka pa att ta det lungt och inte skynda mig.

Och ja, det later om mig. Inte overdrivet, men later. En kompis forklarade att jag inte skulle ga pa halarna :cautious: Jag maste vara synnerligen obegavad for jag klarar inte av det. Jag kan inte ga utan att satta ner halen forst.
Knappt, jag har övat på sistone och om man långsamt sätter bildörren 10 cm från stängning och sedan tar en liten smätt kan man få ett klonk, som dock garanterat antagligen hörs in till grannen. Bakluckan är svårare. Svårast är att inte köra bil "massa olika tider på dygnet" (sagt efter att jag ridit kl 7 på lördagen, sedan åkt och handlat och kört fram och tillbaka till ponnyklubbtävlingar på söndagen). De kunde sagt ngt för 5 år sedan då jag smätte igen dörrararna varje morgon klockan 07 (utom söndag) och varje em kl 18. Men jag tror det är ngn moral inblandat, att jag jobbar hemma två dagar i veckan och kan köra o handla på lunchen o sedan skjutsa barn till träning kl 17, och att jag cyklar alla andra dagar (o rör inte bilen alls) så det märks inte att jag åker o jobbar.
 
Han var inte sån som liten. Det kom som tonåring när han insåg att det satte spår i mig. Och jo, jag frågade och han svarade "för att det är kul, för att jag vill, för att jag kan, för att jag känner för det, för att du inte tycker om det".

Han bor i egen lägenhet nu och körde med samma metod där- tills hyresvärden ringde efter en vecka och berättade att grannarna klagat och bad honom att tänka på ljudnivån. Så nu är han inte så slamrig längre, av någon anledning.

Vissa människor kanske är födda så, jag vet inte. jag är bara lite förvånad över att man inte störs själv av den konstanta ljudnivån man orsakar sig själv också.
Då förstår jag inte vad det inlägget gjorde som svar på min post.

Den handlade ju inte om att föra oväsen med flit utan om att råka göra det.

Oväsen med flit låter självklart mer.

Och du visste ju även varför i det fallet -varför måste man slamra?, min son...
 
Ständig ljudnivå blir irriterande. Sker det ibland är det inte irriterande, där är skillnaden. Jag har inget behov av att irritera mig på det, ljud är påfrestande för mig. När sonen slängde igen sin sovrumsdörr så hoppade jag högt och hjärtat bultade en stund, samma när han plötsligt brakade igenom den när han skulle ut, som exempel. Eller skåpsluckorna som smälldes igen. Ugnsluckan osv. Eller när han la disk i diskhon, eller slängd i rättare sagt. De konstanta plötsliga höga ljuden plus att han konstant alltid lät rent allmänt.

om mina grannar smäller med dörren någon gång eller tappar något i golvet eller barnen är ute och skriker när de leker det stör mig inte, för det är inte konstant, det blir ingen slags stress av det.
Ja jag har inget med det att göra, själv sitter jag oftast still och läser.
 
På jobbet lärde jag mig den hårda vägen att när jag samlar på mig prylar plus temuggen så kan det bli lite krångligt att öppna dörren till mitt kontor, så numera går jag två gånger eller lägger ifrån mig andra saker och håller koppen. Men den gången jag lärde mig så öppnade jag med armbågen och petade in skospetsade och petade upp dörren och satte sedan mina saker på skrivbordet och stängde dörren efter mig. Det blev lite av en fundering på hur jag enklast skulle göra för att inte sätta ner mitt te och slippa gå hela vägen tillbaka till köket :D
Man kan använda tårna också till att få ned dörrhandtaget. Både tårna och armbågen o smätta igen dörren med rumpan genererar lite oväsen onekligen. Men vi har öppna dörrar till kontorsrum så inget problem där.
 
Det är intressant, jag har aldrig tänkt på att man inte hör det själv. Vi har ett kylskåp på jobbet som verkligen låter när man stänger det och jag reagerar genast när det råkar smälla i när jag gör det, så jag har alltid tänkt att man reagerar själv om man låter själv. Det kanske man inte gör om man är en slamrare och ständigt låter.

Det är just så jag upplever slamrare efter en tid när man umgås, att det skär i huvudet av den konstanta ljudnivån. Det är ju inte en sak, eller att man råkar smälla (som med kylskåpet på jobbet) utan det är ju allt de gör, en slamrare låter ju även om de knappt gör något nästan. Tycker ju synd om en slamrares hjärna som bara får vila när personen sover! :D

Jag störs generellt inte av normala grannljud heller, alltså tecken på att det bor någon. Någon som tappar något ibland. Grannens barn som skriker någon gång. En dörr som låter ibland, musik som sipprar igenom lite. Barnen utanför som leker eller när barnen i området går till skolan.

Det som däremot stör mig är när folk röker på balkongen (det får man göra, men jag ogillar cigarettrök, klagar förstås inte men går in), när de röker på loftgången där man inte får röka, när de slänger ner fimpar från loftgången framför vår ytterdörrar nedanför, när de står nära ventil och röker så det går in hos mig, när barnen släpper sina miljoner med cyklar, bobby cars, sparkcyklar osv precis där de är, oftast där man går- framför min ytterdörr, när barnen ringer på min dörr och sticker för skojs skull eller kastar asfaltskritor på min dörr osv. Sådant stör mig. eller som när jag bodde i förra lägenheten- när grannarna vareviga gång de gick igenom en dörr smällde igen den + porten (låg jag i sängen vibrerade till och med den förutom väggarna, satt jag i soffan kändes det där, vid skrivbordet också så datorskärmen vibrerade varje gång) eller att de hade barnvagnar i trappuppgången....
Det verkar som att ni rör er hela tiden, går runt och fixar.

Gissar på 80-talshus.
apropå @tornblomma om hus genomhörning och byggår :)
(har hållt mig runt 60-70 tal och 00-10 tal och ngt sekelskiftes, där jag växte upp var bara min sovrumsvägg och köksväggen mot grannen och de var säkert ett par dm betong.)

(iofs så kanske det skallrat när ytterdörren gått igen där jag växte upp :) hade en granne som övade på Für Elise också och aldrig kom hela vägen förbi "den svåra biten" och då alltid började från början igen :laugh: idag skulle jag typ frågat om hen inte kunnat bara haspla sig igenom och fortsätta istället för börja om.)
 
Senast ändrad:
På tal om att föra oväsen så ringde en kompis samtidigt som sambon skulle panera schnitzel. Han slog i luckor, slamrade med porslin, smällde i bänkar osv så jag fick byta rum 😆
Lika barn leka bäst 💞

Skrattade orimligt mycket åt det här :D

Fick mig nämligen att komma ihåg en som hade skrivit och frågat Magdalena Ribbing i hennes frågespalt i DN om hur hon skulle hantera grannen på övervåningen som ofta lagade mat och bankade kött så att det lät alldeles förskräckligt nere hos henne.

Kommentarsfältet spårade direkt ur i att grannen nog inte "bankade kött" på det sättet som frågeställaren föreställde sig :laugh:
 
@Inte_Ung

Fast det som diskuterats har varit tyst efter 22 och att inte få spola i toaletten eller duscha. Det faller liksom på sin egen rimlighet att det skulle räknas till störning och det finns inget lagstöd här heller. Om brusande rör m.m. mot all förmodan orsakar fruktansvärda ljud i fastigheten bör det ligga på fastighetsägaren att åtgärda detta.

Buller är svårt eftersom det inte bara handlar om ljudnivå när man pratar om hyresgäster utan också vilken typ av ljud och hur länge det pågår. Ett skrikande spädbarn 24/7 är inte något som kan klassas som en störning, hur lyhört huset än är, medan en hund som skäller däremot gör det. Barn som leker högljutt dagtid inomhus eller utomhus räknas inte heller till onormalt buller. Inte heller en tvättmaskin som centrifugerar under dagtid. En högljudd festkväll hos en granne kan klassas som en störning men du lär inte få kompensation för buller.

Generellt uppmuntrar man till dialog grannar emellan för att kunna visa hänsyn och förståelse på ett sätt som passar de boende i byggnaden, just för att det är oerhört individuellt med hur mycket olika personer störs av olika ljud.
Det som jag ville ha fram är att det inte går att avtala om hur det skall vara utan att lagar och regler styr.
Att det oavsett vad som står i bostadsrättsföreningens stadgar eller hyresavtalet är lagarna och reglerna som styr.

Rätt till nattro innebär inte samma sak som rätt till knäpptyst.
Men just tiderna för nattro är definierade av Folkhälsomyndigheten.
 
Jag tror det bara är att vi är så olika som personer. En del hör inte slamret, en del hör minsta ljud.

Komiskt nog har jag en kompis som är som en blandning mellan dig och @Bison - hon är ganska ljudkänslig själv och vill inte höra grannarna, men är samtidigt enormt slamrig och bullrig när hon ska göra saker. Hälgångare också så hon hörs på långt håll!

Jag är betydligt tystare än henne i vardagen, men störs inte heller tillnärmelsevis lika mycket av ljud från grannarna. Vette sjutton dock om jag inte skulle störas av henne… hon KAN verkligen inte stänga ett köksskåp eller en kökslåda utan att slå igen dem hårt som satan. Har svårt att umgås med henne när min tinnitus är extra jobbig för det skär i hela huvudet och jag får migrän.
Och jag är oerhört tålig vad gäller ljud.
Det är inte mycket som stör mig där.
Samtidigt som jag kan röra mig helt ljudlöst när jag skall göra saker.
 
Ja, alltså, ni kan ju diskutera vad ni vill. Men jag som bott i hyresrätt hela mitt liv (större delen i det kommunala) har aldrig hört talas om att det skulle finnas en regel att man inte får duscha eller gå på toaletten. Inte i nån av de lägenheter jag bott i iaf. Naturligtvis får man leva även på natten. Men man får inte spela hög musik, dammsuga, borra osv. Men gå på toa och duscha får man naturligtvis.
De reglerna finns ibland i bostadsrättsföreningar och hyreskontrakt.
Jag tror inte att de på något sätt går att hävda juridiskt.
Allmännyttan har ofta kontrakt som är väl förankrade med den juridiska verkligheten.
Men bostadsrättsföreningar kan hitta på allt möjligt i sina stadgar.
 
I fredags kväll började grannarna prata, spela musik, klampa, skrapa, låta som vanligt. Efter någon timme tvärtystnade det. Jag gissar att styrelsen pratade med dem då.
Lördagen och söndagen lät normalt, någon skrapad stol, några mjukare steg, sånt som är absolut okej i jämförelse med hur illa det var innan. Jag kunde ha på min tv på den volym jag själv önskar, inte jättehögt för att slippa höra alla ljud från ovanvåningen. Och jag kunde ha det tyst. helt fantastiskt!

Men jag vågar verkligen inte tro att helvetet är över, de har tidigare skärpt sig någon dag efter tillsägelse, sen har det eskalerat och blivit värre än innan, så jag förväntar mig det värsta.
 
Det som jag ville ha fram är att det inte går att avtala om hur det skall vara utan att lagar och regler styr.
Att det oavsett vad som står i bostadsrättsföreningens stadgar eller hyresavtalet är lagarna och reglerna som styr.

Rätt till nattro innebär inte samma sak som rätt till knäpptyst.
Men just tiderna för nattro är definierade av Folkhälsomyndigheten.

Då förstår jag hur du menade!
 
Denna tråd får mig att fundera på vilka hus som är lyhörda... Jag har i princip inte hört mina grannar i någon av de två bostadsrätt som jag har ägt. Bägge fastigheterna är byggda på 1920 talet. Säkerhetsdörr i bägge fallen, vilket gjorde att man i princip inte hör något ljud från trapphuset.

I min första bostadsrätt kunde jag någon enstaka gång höra svagt mummel från grannen sent nedanför mig, men i övrigt inget.

I min nuvarande bostadsrätt så har jag såklart hört när ena granne haft fest, men då spelade dom så högt att dom inte hörde när jag ringde på dörren för att be dom att sänka. Den grannen har väl haft 2 fester samt en efterfest sen jag flyttade in och ja, det har stört mig när jag skulle lägga mig. Innan dess störde det inte. Grannen ovanför mig i vindsvåning har bett mig säga till dom om deras dotter stör då hon har som vana att springa i lgh på morgonen. Dottern är väl 4 år och om jag är vaken och ligger och drar mig i sängen och det är tyst i övrigt, kan jag höra små fotsteg. Men det stör verkligen inte. Så ja, jag hör i princip inte mina grannen.

Så, baserat på min erfarenhet så är fastigheter från 1920 talet bra byggda för att ljudet inte ska färdas 😅. Men vet inte om det stämmer i större sammanhang, kanske har jag bara haft tur.

Vi har också trivselregel att det ska vara tystare mellan 22-07, dvs inte hamra eller borra. Jag har dock aldrig tolkat det som att man inte får duscha, gå på toa etc. Jag har även någon gång kört diskmaskin så att den var klar typ vid 23 samt även tvättmaskinen om det har behövts. Ingen har klagat på det. Nu är min diskmaskin placerad så att den står mot "ytterväggen" av fastigheten (väggen som möter väggen från nästa fastigheten) och att lägenheten under har samma planlösning så rummet under är också ett kök. Vad gäller tvättmaskinen så är den i badrummet och på andra sidan är min hall. Vi har inga rör som låter alls.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
664
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 754
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 173
Senast: Cattis_E
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 526
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp