Blommor på balkong

vilse

Trådstartare
Tips?

Ska sätta ut lite blommor på balkongen tänkte jag, men har inte en blekaste aning om vad för några jag borde ha :p

* Balkongen har endast kvällssol
* väggar på båda sidorna så det är ingen vind
* Innätad så det är blommor som står i kruka på golvet som gäller.
* Bör vara billiga då jag har väldigt dåligt med pengar... :crazy:
Tips?


Och sen, finns det någon klätterros som skulle trivas i ovanstående? Skulle väldigt gärna vilja ha en ros på ena väggen, men det känns ganska dödfött på en balkong med kvällssol... Eller?
 
Sv: Blommor på balkong

Du kan odla i stort sett allt i krukor! Jordgubbar trivs bra i balkonglådor och krukor (egen erfarenhet). Mitt tips är att gå till ett gardencenter och be om hjälp. Eller åka in nu på våren till torget! Där brukar det alltid finnas utplanterings-växter. Det finns många växter som trivs med kvällsjlus.
tex: Funkia (latin: Hosta) jag har en funkia i kruka och den stormtrivs! dom finns både med små och stora blad, så jag rekomenderar iså fall en med små blad. En klätterros är jag tock lite osäker på, eftersom dom har mycket och djupa rötter.,..

Smulton, gräslök, potatis (i spannar), lök nästan alla sommarblommor och perenner kan trivas i krukor bara krukorna är tillräkligt stora.... Dom anpassar sig väldigt bra. Jag har t.o.m haft vårlökar, vildsmultron och liljekonvalj(!) i en stor balja!
 
Senast ändrad:
Sv: Blommor på balkong

Kan man odla jordgubbar i kruka? :D

Eller så skaffar du en ampeljordgubbe som jag:idea:

Min balkong är iofs inte alls lika skyddad som din, så du borde kunna ha i stort sett vad som helst om du bara vattnar. Åk in till lilla torg och handla, eller åk till plantskolor (inte växtvaruhus som typ solhaga och växthuset, är också K-stadbo;)), de brukar vara billigare.

På min balkong har jag en ros på stam (fynd, men en ganska tråkig sort dock i en fin färg), en ampeljordgubbe, en ampel med husarknapp (rekommenderas varmt, blommar hela sommaren och är superfina), balkonglåda där det än så länge är penseér. På ena kortsidan har jag 2 avlånga utekrukor där jag har att klättrande eldtorn som klättrar på ett armeringsnät, i de krukorna har jag tryckt ner lite doftbönor som också kommer att klättra.
Kan definitivt fixa bild när allt är klart, men väntar fortfarande på mitt trallgolv.
 
Sv: Blommor på balkong

Nja, man kan prova allt, men en del behöver ju Mycket sol. Försök leta rätt på blommor eller växter som passar just din balkong och den mängd sol den får.

Min balkong har endast direkt sol ca 4 tim/dag och jag gick till en handelsträdgård och bad om tips på vilken ros som skulle trivas där, samt trivas i kruka. Jag fick med mig en söt liten buskros som heter Alba Meidiland. Visserligen ingen klätterros som du eftersökte, men på handelsträdgården sa de till mig att klätterrosorna kan bli 3-4 meter långa och kanske inte passar på en liten balkong, så jag tog buskros istället.

albaM.jpg


Jag har också innätad balkong och ett tips är klättrare i nätet! Det blir jättefint. Om man inte vill att de ska täcka hela nätet så håller man bara efter dem med saxen och "toppar" här och var. Fjärilskrasse växer vackert i nät tex, eller blomman för dagen. Häng upp en ampel kanske full med Petunia, sorten Million Bells får massa små söta blommor! Låt fantasin flöda!

Nrbildntklttrare.jpg


balkbild.jpg


Min balkong var smått överfull förra året....

Balkongmysbild.jpg


hrnanunderifrn.jpg


Men även katterna fick plats!
balkonggardinmys.jpg


Eftersom det snart är slutet på maj blir det nog svårt för dig att odla upp eget, det är ju annars billigt med frön, men det finns ju en del vanliga blomsorter i affärerna som inte är så dyra. Om du kan, så åk till någon handelsträdgård och be dem om tips om billiga blommor till en inte så solrik balkong. Men "bara kvällssol" är ju ett ganska brett begrepp...

Jag som har sol mitt på dagen ca 4 tim har i år på min balkong; 3 sorters Krasse, en Ros, Blomman För Dagen, Lobelia, Blomstertobak, Tomatplantor (ett test, får se om solen räcker), Aster, Pelargon, Ringkrage, Smultron, Sallad, Gräslök m.m.

Gissar att du har katter, så då kanske du ska odla lite sånt här gott?
kattbuffe2.jpg

Kattgräs på balkongen gör att iaf mina katter låter bli den övriga grönskan! Jätteskönt. Men undvik sånt som är giftigt för katter, tex luktärt och murgröna.

Det finns ju massor.
Men tänk så här, vad vill jag helst ha? Ätbara saker? Rikligt blommande saker? Klättrande saker i nätet? Kanske räcker det med en ros i stor kruka, en ampel med något stort och rikligt blommande och några mindre krukor med ätbara grejer tex? Gör upp en liten plan.

Ju djupare krukor desto bättre, dels behöver du inte vattna för jämnan, dels kan rötterna utvecklas bättre = finare växter. Köp näringberikad jord, vanlig planteringsjord räcker inte till i krukor och lådor.

Ett ekonomitips är stora terracottakrukor på IKEA, 35 spänn för krukan, 19 spänn för fatet, de är jättestora! Där kan du peta ner både det ena och det andra, kanske en ros i mitten och lite hänglobelia runt kanten?

Hoppas du får det mys på balkongen i sommar!
 
Sv: Blommor på balkong

Åh sån mysig balkong känner att jag läre göra nå med min när man en då har så jätte stor.
Så nu läre man väl ta sig till nå växt hus:p
 
Sv: Blommor på balkong

Fasiken, jag missade att hon hade kvällssol:p

Fast hänger man ampeln långt "ut" på balkongen kan den ju om man har tur lyckas fånga dubbelt så mycket sol som det som står på balkonggolvet! :idea:

Det var nog så du tänkte ;)
 
Sv: Blommor på balkong

Åh sån mysig balkong känner att jag läre göra nå med min när man en då har så jätte stor.
Så nu läre man väl ta sig till nå växt hus:p

Tack!! :bow:

Ja, det tycker jag att du ska göra! å visa oss foton sen :D
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 511
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: warg
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 025
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp