"BMI-polis" eller "Julrultig"?

Myy

Trådstartare
Hej!

Japp, jag undrar alltså om din/dina distanshäst/hästar får bli lite rund och knubbig, för att inte säga fet, på höst och vinterhalvåret. Eller om hästen din är lika snygg, smal och smärt året runt?

Rakade av all päls (ja, det var massor!) i dag och blev förskräckt, då insåg jag att min häst mer liknar Mulle (från tidningen M*n H*st) än något annat :o
 
Sv: "BMI-polis" eller "Julrultig"?

Min häst är förtillfället i lite för högt hull. Hoppas att det försvinner efter årsskiftet när vi börjat träna igen... men han är tyvärr väldigt lättfödd och är svår att banta.
 
Sv: "BMI-polis" eller "Julrultig"?

Min förra häst som gick upp till 160 km såg nog lite ut som Min Häst Mulle året om... :o
 
Sv: "BMI-polis" eller "Julrultig"?

Min är fin i hullet vinterhalvåret och lägger ut sommaren, trots träning och tävling...hopplöst. Räcker med att hon tittar på gräs så går hon upp i vikt (lite samma problem som matte:)). Brukar nu ha era tävlingshästar på bete under sommaren? Jag har bara en hobbydistanshäst därför har hon gått ute men intressant och se hur ni riktigt engagerade gör:)
 
Sv: "BMI-polis" eller "Julrultig"?

Nu går vi inga höga klasser (planerat en packad säsong nästa år, men vi smyger försiktigt och håller oss än så länge på PP/CR), men well well :D

Honey har de senaste månaderna börjat likna Mulle.. Hon har precis börjat ridas igen efter avställning, får inget kraft och samma mängd hö som vanligt (11kg), men höet måste ha mycket protein nu.. :angel:
I somras höll hon lagom hull; lite kraft, gick ute dygnet runt från april ungefär. Vill inte ha henne mager (när jag köpte henne var hon lite för smal..), men vi ska ha bort lite av det där extrahullet nu iaf :D :p
 
Sv: "BMI-polis" eller "Julrultig"?

Min donna får gärna bli lite rund om vintern men inte tjock. Det tycker inte matte om ;) Mellan tävlingarna hindrar jag henne inte heller från att äta så länge hon inte blir tjock, alltså så det blir onödigt slitage och grejer. Inga dieter för hennes del. Nu när vi har hållit igång i år har hon faktiskt inte ens tjockat på sig i vinter, vet inte om det är åldern eller träningen som har gjort det men hon är finare i kroppen nu i alla fall :p
 
Sv: "BMI-polis" eller "Julrultig"?

Hehe, min Fröja har lagt på sig lite nu i vinter, hon går på lösdrift med fri tillgång på hö, och får lite musli när hon rids... Har trappat ner träningen, men hon hålls igång, rider 3-4 ggr/vecka iaf! Det roliga är att av fjordingarna i hagen är det hon som blivit rundast, och det är hon som rids! De andra fjordingarna är normala i hullet, och de är avställda! Ja, årsfölet är lite rund, men det får han va! :) Araberna är normala också, en rids, en skrittas och en är dräktig (så hon har ju såklart lite mage)! :)
 
Sv: "BMI-polis" eller "Julrultig"?

Min lilla dam är lättfödd så hon är rätt så rund året om, kanske mer på sommaren. Eftersom hon går på lösdrift så ser jag ju också hellre att hon är vid gott hull(å kanske lite över) än att hon är tunn.... fast ibland är hon direkt fet, å det är ju inte helt hälsosamt....

Vår andra häst är tvärtom, hon har lätt för att bli lite tunn - så henne proppar vi i extra hö och kraft och är överlyckliga då hon ibland ser lite rund ut:D

Jag tycker nog - hellre lite för rund än lite för tunn...
 

Liknande trådar

Utrustning Var med på en sadelutprovning med pållen igår. Tyvärr kändes det lite stressat och jag hann inte ta några bilder eller titta och klämma...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Veronika
·
M
Träning Hej! Ja, det känns som om jag har frågat det här tusentals gånger innan men har aldrig fått ett ordentligt svar så jag gör ett försök...
2
Svar
38
· Visningar
4 878
Senast: ahmanda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp