Bukefalos 28 år!

Bo på (häst) lantgård.

R

rosita

Nån här som har verksamhet hemma typ:Bo på lntgård,bed o breakfeast, bed o box, eller liknande.

Är lite sugen själv,men det behövs lite renoveringar i uthuset iså fall.
Är nyfiken på hur det fungerar, om ni är nöjda, om man tjänar hyfsat.
Måste man ha full beläggning året runt?eller kan man ha det som lite hobbyverksamhet vid sidan av?

Vi har inget avlopp i uthuset,tänkte att "gästerna kunde använda vårt badrum, men det kanske är jobbigt att få folk så tätt inpå.
Skriv gärna och berätta.:idea:
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Jag driver rum & frukost i Bo på Lantgård. Min förra gård var även med i Bed and Box.
Vi har byggt om ett gammalt ungdjurstall till boende och häststall. Vi har 4 dubbelrum med d/wc på rummen. Vi valde att bygga med hög standard för att få fler och bättre betalande gäster.
Bed and Box är ett skyddat namn som drivs av ett företag. Dit man måste anmäla sig för att vara med.
Att ha det vid sidan om beror helt på hur dina arbetstider är och vad du vill erbjuda kunden.
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Tack för "ditt"svar:love: , för det var minsann inte många som hade lust att berätta.

Det kanske är känsligt eller (reklamvarning) eller så är du den ende
på hela buke som driver den här typen av verksamhet.

Har beställt information av - Bo på lantgård, det ska bli intressant.:rofl: :rofl:
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Vad jag vet.. från en bekant som sysslar med detta som en hobbyverksamhet vid sidan av tillridning av hästar så är det ganska hyffsat betalt under visa månader. Speciellt de tider det är distans runt omkring oss. Hon har två "små stugor" som hon hyr ut med kök och toalett osv.
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Jag är också inne på att starta upp Bo på lantgård, har visserligen lillstugan uthyrd nu men funderar på att bygga en stuga. tycker att det skulle vara jättekul, tror på att satsa på landsbygdsturism.
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Vi har en gäststuga som vi hyr ut. Den hade tidigare varkan vatten eller avlopp och då gick det inte att hyra ut och få in pengar på det. Vi hade en tjej som bodde där mot att hon hjälpte till lite på gården och med barnen (hon pluggade), och hon fick såklart nyttja vårt badrum och tvättstuga.
Iår har vi renoverat och det finns nu pentry och badrum med bastu. Detta har vi hyrt ut i sommar och räknar med att få mer snurr på det till nästa år. Jag tror inte att man kan räkna med att ha uthyrt året om ifall man inte bor i närheten av storstad. Vi har bara strönätter nu under hösten.
Jag tror på rel hög standard på det man hyr ut precis som någon annan skrev. Vi räknar med att maken ska kunna gå ner på deltid på sitt vanliga jobb och istället dra in den lönen på gården.
Kolla upp vilken hjälp du kan få i form av tex "starta-eget-bidrag" och gå gärna en kurs i bokföring/marknadsföring! (eller ta hjälp av revisor...)
Lycka till!
//Kopia
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Vi köpte en gård nu i sommar med "Bo på lantgård-stuga" och tog över stugan. Vi hade bra beläggning i sommras tom första veckan i sept. Nu står den tom, men tanken är att vi ska ha lite kurser (är islandshästtränare) i framtiden så då kommer ju stugan utnyttjas till viss del även vintertid. Vi har bott här så kort tid att det är svårt att säga om det lönar sig än. Stugan måste ju vara uppvärmd året runt även om ingen är där (vattenledningar mm) och det kostar ju, men det är himla mysigt att ha en bra gäststuga för privata gäster också (de som kommer off-season dvs).
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Tack för alla svar:rofl: :rofl: :rofl:

Måste det verkligen vara hög standard med vatten o avlopp??
Kunde det inte vara lite "pittoreskt" med mulltoa och vatten som man kan hämta i en brunn på gården.? Åtminstonde sommartid, visst man skulle kunna duscha o tvätta kläder inne hos oss om man vill.

Är det inte lite modernt att leva som förr med vedspis o dyl ?
Jag skulle tycka det va mysigt, skulle inte ni det?:crazy: :smirk:
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

har ingenting av bo på lantgård el. dyl, men jag skuklle vilhja svara på din senaste fråga:

Att hämta vatten verkar supermysigt, men mulltoan hoppr jag otroligt gärna över:p tycker att det är sååå äckligt :p
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Jag har inte vatten och avlopp på mitt torp dit jag regelbundet åker med barnen (tonåringarna) och hästarna (2 st). För mig är det avkoppling men om jag skulle åka på semester Bed&Box skulle jag vilja ha dusch och toa och dessutom vilja slippa bära vattenhinkar till hagen och stallet. Man klarar sig liksom utan - men om man åker på semester vill man bli lite "ompysslad", vi hästmänniskor har det ganska tungrott även i vanliga fall.
...tycker /nocke/
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

F...n, det kostar ju skjortan att dra in vatten o avlopp:eek: ,men det kanske finns nåt bidrag att få för det, det verkar ju som att man vill satsa på landsbygdsturism.

Annars kan man kanske börja så smått, (lite pittoreskt) ock se hur intessant det verkar, för att sedan investera och utöka:confused:

Är ju såå sugen, men har man inga miljoner i bakfickan så har man inte:cry:
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Men sommarvatten borde ju gå lätt att fixa, och avlopp kan ju ordnas på lite olika sätt. Säg att du kör mulltoa, då är det ju inte samma krav på vart avloppsvattnet tar vägen...
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Men, ska man dra in vatten så måste man vl ha ett avlopp för spillvatten, tror inte man får ha sk.stenkista längre.
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Måste det verkligen vara hög standard med vatten o avlopp??

Det beror på vilken typ av gäster som du kan attrahera.
En stuga vid kanten av en sjö med egen strand behöver det inte.
En stuga på en gård där resten av gården har modern standard måste ha det.

Eller vänd på steken på sommaren.
Flytta själva ut i uthuset och hyr ut rum i det moderna huset.
Så gör ju många Gotlänningar.
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Det beror på vilken typ av gäster som du kan attrahera.
En stuga vid kanten av en sjö med egen strand behöver det inte.
En stuga på en gård där resten av gården har modern standard måste ha det.

Eller vänd på steken på sommaren.
Flytta själva ut i uthuset och hyr ut rum i det moderna huset.
Så gör ju många Gotlänningar.

Nej usch:p :p :p
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Jaha, så du skall hyra ut något som du inte vill bo i själv.
Det tror inte jag att det fungerar.
 
Sv: Bo på (häst) lantgård.

Jodå, jag skulle visst kunna tänka mig att bo där:love: Om jag var på semester alltså, skulle tycka det var mysigt att elda med ved och bära in vatten och rida på tur,
men inte om jag är hemma, då vill jag ju bo i mitt eget hus.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 224
W
Avel Som frågan lyder, är undrande till hur alla uppfödare har tid och ekonomi att få det att gå ihop och hur ni löser det praktiskt med...
Svar
17
· Visningar
1 914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp