Bukefalos 28 år!

Bockande unghäst, Tips ?

F

Fervour

Hej jag har en jättefin 04a som har starka bocka tendenser. Blir han pigg, upprörd, glad eller ledsen, eller fattar galopp så bara dundrar det iväg...
Jag börjar lära mig sitta kvar för det mesta... men vad ska man göra för att detta inte ska fortsätta.

Att longera innan gör ju att man blir av med lite överskotts energi, men då blir han lätt trött och man hinner inte med så mycket annat arbete.

Rida ut med andra hästar är nästan omöjligt för då blir det en lekstuga. Känns så tråkigt att behöva sitta upp höjja upp huvudet på en unghäst man egentligen ska trava på frammåt i fin unghästform. Han är verkligen jättefin och välriden för sin ålder, men det slinter i mellanåt och han exploderar.

Försöker vara noga med att bara rida på framåt då han bockar, efter jag fått tillbaka balansen. Men det har nu gått en månad och ingen förbättring sker, några idéer hur man kan få honom o sluta ?
ska man longera innan tills det ger sig eller bara köra på och vänta ut det..
fortsätta höjja upp huvudet i galopp fattningar ? måste vara bättre än o trilla av ?
Jätteglad för lite tips !
 
Sv: Bockande unghäst, Tips ?

Min "fyraoetthalvt-åring" bockar oxå precis i galoppfattningen, hon är helt enkelt överlycklig! Hon gör samma sak när man leker med henne i hagen, när hon tar galoppen så börjar det med några bocksprång.

Jag för min del hoppas att det här är något hon växer ifrån. Jag vet inget annat att göra, för jag skulle som du heller inte vilja longera innan- då tar man ju udden av den energi som unghästen behöver för att vara med och satsa! Men jag vet inte... Skall bli spännande att ta del av de svar/tips du får!
 
Sv: Bockande unghäst, Tips ?

Se där. skönt o höra att det är lite vanligt då iaf :) Är det oxå så rejäla skutt så man flyger av ?
Började med små gungbockningar för mig.. men tyvärr slutade det inte där.
 
Sv: Bockande unghäst, Tips ?

Klart det är bättre att höja huvudet än att åka av!

Har du ingen go uppförsbacke som du kan galopper i?

Jag har haft några bockslyngel på tillridning, vi har en sån där go, lagom seg uppförsbacke här, sen låter jag kompisen galoppera före med en äldre starkare häst, så unghästen verkligen får "lubba efter".

Du brukar de ha fullt skägg med att både hänga på och ta i , så bockning hinns liksom inte med. Då kan du berömma och skapa en god cirkel.
 
Sv: Bockande unghäst, Tips ?

Min häst är snart fem år och han var precis likadan. Bockade så fort jag krävde lite grann och när han bara blev glad. Mindre glädje skutt kunde jag acceptera men det fick ju inte bli någon katapullt. Så jag försökte hela tiden vara före honom i tänkandet, så fort han började sakta in, falla ut med bogen eller visa någon om helst tendens till skuttande så var jag på med både skänkel och lite markerande med spöet bara. Slå absolut inte utan bara för framåtdrivande så att dom hela tiden har något att tänka på och det gäller att din häst lyssnar och har respekt på det DU gör.
 
Sv: Bockande unghäst, Tips ?

På bockande hästar har jag halsrem, du kanske redan har provat det men om inte tycker jag det är mycket enklare att sitta stadigt om man har halsrem.
Jag har ett fullblodssto fd galoppör som ibland får riktiga glädjefnatt. Hon har aldrig slängt av mig men det har varit nära. Ibland rider jag med tyglarna i en hand och håller ett stadigt tag i halsremmen. Eftersom halsremmen hjälper mig att sitta kvar i balans tycker jag det är lättare att driva på även om hon bockar.
 
Sv: Bockande unghäst, Tips ?

haha halsrem ? den har jag åkt av med så många gånger så jag har fått tatt till handtag i sadeln.. så jag kan hålla på riktigt. Provade även en western sadel. Vilken skillnad ? man sitter ju kvar i den !

Jag kämpar helt enkelt på med så många fattningar jag vågar .. ibörjan körde jag galoppera ikapp metoden för att få bort de små bocksprången men tyvärr hinner han bocka fast den andra hästen springer iväg... . Han tom stannar med mig om jag trillar av ! men ja backar e bra... o hålla i sig e bra...

Och det e verkligen så att förebygga är enda sättet att undvika det va... finns inge metoder då dom väl bockar antar jag vi kommit fram till...

han är ännu riden så lite så jag hoppas det går till sig snart... om inte annat kan man snart som sagt hålla lite koll på bögar och lydnad... Nu är jag ju ännu bara glad om han kan svänga o stanna :)
 
Sv: Bockande unghäst, Tips ?

Se där. skönt o höra att det är lite vanligt då iaf :) Är det oxå så rejäla skutt så man flyger av ?
Började med små gungbockningar för mig.. men tyvärr slutade det inte där.

Njae, hon skickade nästan av mig häromveckan- första ridturen efter två månaders vintervila :D Då var det högt och flera på raken! Men annars brukar hon ha ganska låga bockningar, och jag ställer mig upp i fältsits i balans innan jag ger fattningen så jag brukar anse mig "beredd".
 
Sv: Bockande unghäst, Tips ?

Hej! Har inget tips direkt, men har en likadan busunge själv. Hon blir fyra i år och har gått från en ganska lat unghäst utan särskilt mycket framåtanda (lät henne vila ett tag då) till ett energiknippe med otrolig nerv och gnista. Första gången hon bockade med mig blev jag så paff att jag bara började gapskratta, tittade ner och såg inget huvud någonstans :) Så jag är nästan bara glad att hon äntligen är riktigt framåt, för det är något jag har saknat hos henne.

Jag har märkt att om jag kortar tyglarna så samlar hon sig och trampar under sig ordentligt, då blir det inga bocksprång. Utan det sker när jag släpper henne för mycket och låter henne gå i ökad galopp med längre tyglar. Ska fortsätta läsa den tråd med spänning, och hoppas att det finns de som har bra tips till dig.

Lycka till!

MVH//Ebba
 
Sv: Bockande unghäst, Tips ?

Min omogna sex-snart-sjuåring bockar också en del. I galoppfattningar, när han blir arg, glad - whatever. Bockningarna är hans sätt att visa vad han tycker och för mig är det okej men han ska sluta när jag vill ha tillbaka uppmärksamheten = lägger på skänkeln, höjer handen och sätter mig tillbaka i "ridposition" igen (jag ställer mig alltid upp när han bockar för att kunna hålla balansen). Hittills har han alltid skärpt till sig av det, så jag kan inte ge några tips på hur man ska hantera dem om man blir ignorerad.
 

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 668
Senast: Lager
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Träning Hej! Jag har rätt precis satt igång mitt fyraåriga sto lite mer seriöst nu efter det långa sommarbetet. Hon fick vila helt i ungefär 1...
Svar
4
· Visningar
1 499
Senast: Joelina
·
Träning Hej! Jag ska förklara min sitiuation med min häst. 6 årig valack efter Don's Beau, från tyskland 168 i mkh, inte hanterad eller riden...
2
Svar
26
· Visningar
3 251
Senast: EmeliieT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp