Bukefalos 28 år!

"böjas mer i bålen"

frittan

Trådstartare
i helgen så var jag och min häst med på en programridning för en msv-domare. vi red en msv c:2. som kommentar i slutet skrev domaren "hästen bör böjas mer i bålen och bli mer elastisk". han pratade också om att stretcha hästen på ridpassen i bland annat bogen.

finns det några övningar som är bra för att "böja mer i bålen" och att stretcha ut i bogen?

jag har ridit mycket öppnor i både trav och galopp och även mycket på mindre volter, både rättställd och utåtställd. men finns det något annat? något som verkligen elasticerar (finns det ett sånt ord?) bålen, bogen och egentligen hela hästen?

tips gärna, hur gör ni? :D
 
Sv: "böjas mer i bålen"

Fast jag håller nog på öppnor...är du helt säker på att din häst verkligen kommer loss o HAR rätt böjning alls när du rider? Är den verkligen framför skänkeln när du rider öppna?
 
Sv: "böjas mer i bålen"

Fast jag håller nog på öppnor...är du helt säker på att din häst verkligen kommer loss o HAR rätt böjning alls när du rider? Är den verkligen framför skänkeln när du rider öppna?

öppnor så som jag jobbat längs långsidan då? :)
 
Sv: "böjas mer i bålen"

Min "filosofi" är att det finns inga "mirakel övningar" . Jag rider oftast på en volt och får hästen mer böjd i bålen genom att få hästen eftergiven i innersidan och runda sig mer runt innerskänkeln. Jag gör inget annat än "rider". Använder mig mycket utav att flytta bakdelen och ibland framdelen :)
 
Sv: "böjas mer i bålen"

Jag brukar arbeta mycket med övergångar mellan skolor/sidvärtsrörelser. Att bara rida sluta eller öppna långa bitar ger inte så mycket om man inte har grejerna på plats från början tycker jag, det är i övergångarna hästen blir tvungen att sätta sig mer och gymnastisera sig.

En av mina favoritövningar är att rida in en liten bit på diagonalen i sluta, samla upp, gå ut till samma långsida i skänkelvikning. Det viktigaste här är att man behåller ställningen hela vägen och samlar upp ordentligt i övergången. Förutom att det är finfin gymnastik för hästen och övar koordination hos ryttaren så är det en förberedelse inför de övergångar man gör i saxen (och den kommer redan i Intermediere I, som min tränare säger :D)

Annars jobbar jag mycket med böjningen bara på volt, med innerskänkel ber jag hästen att hålla innerbogen mera intill sig. Lite som om man ville få hästen att sätta ned inner framben framför ytter. Det blir förstås ytterst lite i verkligheten, och det är det som är det knepiga med böjning - det är så lite som skiljer mellan böjning och o-böjning :D
Sen kan man bygga på med att växla mellan öppna och sluta på volten, med tydliga uppsamlingar i varje övergång. Det kan man förstås göra på raka spår också, men jag brukar börja på volten - man får litet hjälp av spårets böjning.
Och rida med samma tanke - innerbogen intill - på alla raka spår också förstås, alltid ha en insida på hästen.
Tagen bakdel på volt kan vara en bra förberedelse också, då måste hästen "automatiskt" sätta under sig litet mer med sina bakben för att hålla balansen.

Och sen lägger jag ned hästen riktigt låg (manken högst) emellan - kvittot på att man gör rätt är att det går att lägga ned litet mer varje gång.
 
Sv: "böjas mer i bålen"

i helgen så var jag och min häst med på en programridning för en msv-domare. vi red en msv c:2. som kommentar i slutet skrev domaren "hästen bör böjas mer i bålen och bli mer elastisk". han pratade också om att stretcha hästen på ridpassen i bland annat bogen.

finns det några övningar som är bra för att "böja mer i bålen" och att stretcha ut i bogen?

jag har ridit mycket öppnor i både trav och galopp och även mycket på mindre volter, både rättställd och utåtställd. men finns det något annat? något som verkligen elasticerar (finns det ett sånt ord?) bålen, bogen och egentligen hela hästen?

tips gärna, hur gör ni? :D

Kontrollera först skänklarnas placering på böjda spår. Innerskänkeln i normalläge och ytterskänkeln ngt tillbakadragen. Det är inte ovanligt att innerskänkeln omedvetet har åkt för långt bak, om man får problem med böjningen.

Ridning på volten i relativt låg form, där hästen verkligen böjs mellan inner och ytterskänkeln. Variera voltens storlek och var noggrann att böja igenom på den lilla volten. Kontrollera att yttertygeln yttertygeln inverkar "lagom " och inte för mycket (ingen utåtställning i detta läget).
På den större volten kan man ibland överdriva lite och rida med tagen bakdel (bakdelen ngt innanför) så att man får in känslan av böjning i bålen. Gärna flytta hästen sidvärts när man ökar voltens storlek, så att den med bibehållen böjning i bålen trampar i kors både fram och bak (ett mellanting mellan skänkelvikning och öppna).

Serpentiner över medellinjen, lägg in volter om hästen inte vill forma sig riktigt i bågarna.

Öva öppna och sluta på långsidan, där man också rider i lite lägre form och inte tänker på samling alls. Börjar med en volt och fortsätter inte med öppnan eller slutan förrän hästen är ordentligt eftergiven i volten (låt det ta flera varv om det behövs).

Långsida med öppna-volt- sluta, och där man försöker att bibehålla samma böjning i bålen genom hela rörelsekombinationen. Vill man kan man lägga in volt före öppnan också.

Även ridning på långsidan med övergångar mellan öppna och förvänd sluta. Jättebra övning för att få in känslan och hjälpernas inverkan, speciellt om man har tillgång till spegel på kortsidan och kan kontrollera hur det ser ut samtidigt.
 
Sv: "böjas mer i bålen"

åh tack för en himla massa bra tips! vi ska nog köra den där sluta - skänkelvikning på diagonalen nästa pass :D :banana: :banana:
 
Sv: "böjas mer i bålen"

För att lösgöra bogarna tycker jag att slarvisar är bra! vet inte om slarvisar är det rätta namnet men det är iaf vad min tränare kallar dem :)

Det är som en skänkelvikning men med bogarna mkt före (och bakdelen lite på släp eller hur man ska förklara) och hästen mycket mer böjd. Jag brukar göra dem på diagonalen i skritt och trav och gärna i låg och rund form.

Fungerar väldigt bra på min häst!
 
Sv: "böjas mer i bålen"

För att lösgöra bogarna tycker jag att slarvisar är bra! vet inte om slarvisar är det rätta namnet men det är iaf vad min tränare kallar dem :)

Det är som en skänkelvikning men med bogarna mkt före (och bakdelen lite på släp eller hur man ska förklara) och hästen mycket mer böjd. Jag brukar göra dem på diagonalen i skritt och trav och gärna i låg och rund form.

Fungerar väldigt bra på min häst!

det brukar vi göra på träningarna, slarviga skänkelvikningar :D funkar bra men kan behöva lossa upp äääännu lite till :)
 
Sv: "böjas mer i bålen"

Eftersom att du redan har fått tips på många bra övningar, tänkte jag istället göra dig uppmärksam på att det väldigt ofta också handlar om att ryttaren inte kräver tillräcklig böjning i hästen. Många gånger är hästarna tillräckligt gymnastiserade för mkt mer böjning men ryttaren släpper igenom och ställer inte tillräckliga krav.

Om man däremot kräver mer än vad hästen är redo för så märker man ju det på att hästen tappar takten och flytet. Och då får man kräva lite mindre böjning. Men det viktiga är att som ryttare våga kräva lite mer och hitta var gränsen går (och givetvis får man sedan variera inom den kapabla gränsen också och inte varje gång och hela tiden kräva maximal böjning. Variationen stärker!).

Men det är en del i utvecklingen som ryttare. När man väl har nått över den tröskeln i utvecklingen så kommer den här aha-känslan då man hittar den ridningen där man verkligen börjar att rida och sätter lite krav på hästen. Och när man väl kommit dit så inser man att man tidigare mest har suttit och åkt runt på hästen utan att egentligen ställa några krav (men vart du befinner dig vet jag ju inte. Jag vill bara uppmärksamma dig på det! :laugh:)

Så summa sumarum är att fortsätt med de övningar som gymnastiserar men våga också att prova och ställa lite mer krav och hitta var gränsen går för vad hästen för närvarande är kapabel till. Variera sedan inom det spannet.
 
Sv: "böjas mer i bålen"

Tyckte att det var ypperligt att leka slalom mellan träden i skogen, både för att hästen tycker det är kul, och för att det är lite ojämnt så den måste vara noga med var den sätter fötterna. Både uppsuttet och från marken.
 
Sv: "böjas mer i bålen"

Du har nog faktiskt rätt i det du säger. På onsdagens träning så kunde jag böja och ställa mycket, när jag väl krävde det av hästen! Först så fegade jag men sen när jag verkligen red så märkte jag att det ju faktiskt gick :banana:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 003
Senast: Noranovala
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 444
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 658
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp