Bukefalos 28 år!

Böjprovsreaktion vid hovböld?

sorbifolia

Trådstartare
Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov?

Åkte in på klinik med min unghäst i går med misstänkt senskada, iom hälta som försämrats under helgen samt svullnad i en sena. Svullnaden var dock gått ner igen och hästen reagerade inte nämnvärt när man klämde på senan. Däremot böjprov gav tydligt utslag, särskilt på nedre del av benet.

Vid visitering av hoven ömmade hon i tån, och när klinikhovis grävde lite hittade han vad han ansåg vara en böld. Så vi skickades hem med en gipsad hov och utan att UL-a senan (som var vad jag kom in för från början...) Jag är dock fundersam på om det verkligen kan vara "bara" en hovböld, när hästen var typ 2,5 grad halt efter böjprov?

(Ska tillägga att det endast var det halta benet som böjdes, hästen är mycket känslig, växande unghäst, och har aldrig varit med om detta innan.... Så har inte riktigt något jämförelsesunderlag hellre...)
 
Jag är rätt säker på att vi gjorde böjprov som visade en väldigt halt häst på hästen jag hade som tonåring.

Hästen röntgades och jag minns så starkt kommentaren "jag trodde något var brutet" baserat på hur halt han var.. men röntgen var ren och sen hittades en djup hovböld. Tyvärr förolyckades hästen några dagar efter operationen (han hann inte komma hem från kliniken) så kan ju inte hundra säga att det bara var hovbölden som gjorde hästen så halt.
 
Jag är rätt säker på att vi gjorde böjprov som visade en väldigt halt häst på hästen jag hade som tonåring.

Hästen röntgades och jag minns så starkt kommentaren "jag trodde något var brutet" baserat på hur halt han var.. men röntgen var ren och sen hittades en djup hovböld. Tyvärr förolyckades hästen några dagar efter operationen (han hann inte komma hem från kliniken) så kan ju inte hundra säga att det bara var hovbölden som gjorde hästen så halt.

Men Gud vad hemskt! Beklagar. ❤️
 
Åh nej! Vem har drabbats? :(
Kanske inget svar men min ena blir alltid svampig och svullen över senan vid hovböld (och fång). Blev hon mer halt av böjprovet? Är hon ute nu eller på box?
 
Efter att nyss haft en häst med skumma symptom som kom och gick tills det visade sig vara en böld så tänker jag att det säkert kan ge bp-reaktion. Det är vanligt med svullnad just vid senfästena när böld spökar har min vet sagt. Och finns det svullnad så är det nog lätt att det blir bp-reaktion också.
 
Efter att nyss haft en häst med skumma symptom som kom och gick tills det visade sig vara en böld så tänker jag att det säkert kan ge bp-reaktion. Det är vanligt med svullnad just vid senfästena när böld spökar har min vet sagt. Och finns det svullnad så är det nog lätt att det blir bp-reaktion också.

Ja, har varit med om att de svullnat i benet pga hovböld förut. Men vad jag minns har vi aldrig gjort böjprov utan gått rakt på visitering av hoven, så jag vet inte om det är normalt att de ömmar vid böjning.

@Hippocampus det är 3-åringen. Ja, hon var mycket mera halt efter bp. Är ute i hagen med gipsad och silvertejpad hov nu.
 
Rejält svullen i benet av hovböld har jag varit med om, men då veterinären konstaterade snabbt att hältan kom från hoven så gjordes inget böjprov. Vi röntgade direkt. Dock kan jag tänka mig att man kan få en böjprovsreaktion om ett ben är väldigt svullet även om det inte är skadat. Det är ju väldigt obekvämt att böja ett svullet ben.
 
Rejält svullen i benet av hovböld har jag varit med om, men då veterinären konstaterade snabbt att hältan kom från hoven så gjordes inget böjprov. Vi röntgade direkt. Dock kan jag tänka mig att man kan få en böjprovsreaktion om ett ben är väldigt svullet även om det inte är skadat. Det är ju väldigt obekvämt att böja ett svullet ben.

Ja det ger mening, men nu var svullnaden i princip borta, så då känns det lite konstigt. Får väl bara hålla tummarna och se hur det utvecklas....
 
Inte för att jag är en häst, men när jag får ett sår på foten kan det ibland kännas som en vickning och vristen svullnar upp av inflammationen. Därav min tanke att det låter rimligt med en böjprovsreaktion lågt vid kraftig hovböld.
Edit, ändrar ordföljd för att förtydliga.
 
Ja.
Hade en 4 mån fölunge som blev ordentligt halt. Veterinärerna (2st på region djursjukhus) kliade sig i huvudet. Böjprovs reaktion och bedövning tydde på att det satt under kotan.
Hittade en liten böld - blev inte bättre - hittade ännu en böld - blev inte bättre - grävde upp nästan hela hoven - fick sko med sula.
Han var närmare året innan hältan var borta, troligtvis klämt hela hoven.
Helt återställd efteråt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 877
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
26 571
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 654
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
3 936
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp