Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hmansson

Trådstartare
Hej allihopa!

Är spekulant på ett hus som är perfekt på många vis bordet från att vi har ett jordbruk ca 100m bredvid huset.

Har sökt efter information/tips kring hur det är att bo bredvid en gård som har äggproduktion(eller vad det heter) med tusentals fjäderfän, samt en del som är uppfödning av slaktgrisar.

Efter att blivit varnad att det kan innebära fruktansvärd stank beroende på vad det är för typ av gård, så är jag lite knäckt. Därför slänger jag ut frågan för att se om någon har erfarenhet av detta, eller tips på vad man ska kolla upp kring vad det är för typ av djurhållning etc?

Vad ska jag förvänta mig helt enkelt…


Hälsningar,
 
Det måste väl lukta ganska ordentligt så pass nära en sån gård? Sen vet jag en som bodde på en stor grisgård. De kunde aldrig ha öppet fönster/dörr utan insektsnät eftersom det var så mycket flugor!

Men jag har ingen egen erfarenhet. Jag hade inte bosatt mig så nära med det jag hört.
 
När de sprider gödsel kommer det garanterat lukta, men är ju ett antal dagar per år.

Vi bor inte nära någon grisgård men en grisgård har mark omkring oss, de är väldigt schyssta och hör av sig i förväg om det är spridning på gång och be oss säga till om man tänkte ha någon större trädgårdsfest typ, så att de ev kan planera om.
De flesta är ju medvetna om att deras produktion luktar och kan störa.

Åk dit och titta/lukta!
100 m är ändå en bit ifrån, är det 100 m från stall eller från "gården"?

En kompis ska ha sin bröllopsfest på en grisgård.
 
Tack för svaren!

Grejen är att vi har varit där vid 3 tillfällen, och vi har inte känt någonting.
Hela delen av ”stallen” eller vad man kallar det ser stängt ut, dvs inga djur ute eller synliga öppna byggnader. De ”silos” som finns är hela byggnader med tak.

Gården där ägarna bor ligger också på plats, och de har fin trädgård med pool etc…

Tåls att säga, vi bor redan på landet fast långt ifrån djurhållning, så vi är vana vid åkrar som gödslas och drar till sig flugor.
 
Vet du om dom bränner slaktavfall? För det luktar brutalt äckligt 🙈 tror inte det görs så ofta men med jämna mellanrum, så det hade jag kollat upp. Du kan inte ringa den gården och förklara att du gått på visning på ett hus i närheten och är nyfiken på deras produktion på gården? Iom att ni kanske blir grannar så vill du veta lite mer?
 
Ja både gris och hönsstall är (oftast) "stängda". De har mekanisk ventilation och kan därmed inte ha några större öppningar (jämfört med kor, både mjölk och nöt där naturligt ventilerade stall är mycket vanligare - de är mer "öppna").

Jag hade nog inte varit så orolig faktiskt om det inte luktade vid visningarna.
@Tilly_85 s förslag var bra tycker jag.
 
Vi bor på landet, ca 100 m från närmaste stallet på en mellanstor grisgård. Närheten till grisgården känns nästan aldrig besvärande. Det luktar litet grann när vinden ligger helt "rätt", men till vardags är det knappt så man tänker på det ens vid de vindarna. När det hanteras gödsel på ena eller andra sättet så blir lukten förstås mycket tydligare men det är inte särskilt ofta, vi kanske märker av det någon gång i månaden högt räknat. Sen låter det litet grann från djuren just vid utfodring men det är snabbt övergående och aldrig på natten. Där vi bor bränns aldrig något slaktavfall eller liknande. För oss är det helt oproblematiskt att bo granne med en grisgård.

(Sen tycker jag själv att höns (storskaligt) luktar värre än grisar, så jag hade förmodligen haft lägre tolerans för höns.)
 
FÅR man ens elda upp slaktavfall på sin gård?

Jag trodde naivt att detmåse forslas bort till nån anläggning.

Plus att varken svin eller fjäderfä sällan slaktas hemma. De som har gårdsförsäljning av kött hoch eget slakteri har väl i allmänhet ett mindre antal djur?
 
FÅR man ens elda upp slaktavfall på sin gård?

Jag trodde naivt att detmåse forslas bort till nån anläggning.

Plus att varken svin eller fjäderfä sällan slaktas hemma. De som har gårdsförsäljning av kött hoch eget slakteri har väl i allmänhet ett mindre antal djur?
Du kan ha tillstånd från jbv för förbränning hemma, ja. Långt ifrån alla som har det dock, och är mindre mängder djur (typ självdöda) vi pratar om.
 
Jag bor en bit ifrån ett hönseri, kanske 500 meter fågelvägen med lite skog mellan.
När det är klar kall luft känner man lukten därifrån, men inte annars.
Med tanke på grisarna så ja, flugor får man räkna med.
I övrigt beror ju sånt här helt och hållet på hur känslig man själv är, tänker jag.
 
FÅR man ens elda upp slaktavfall på sin gård?

Jag trodde naivt att detmåse forslas bort till nån anläggning.

Plus att varken svin eller fjäderfä sällan slaktas hemma. De som har gårdsförsäljning av kött hoch eget slakteri har väl i allmänhet ett mindre antal djur?

Ja, det får man.
Stod uppstallad på grisgård tidigare där det brännde för uppvärmning.
Halmbalar med döda smågrisar kördes in med jämna mellanrum.
Det luktade likadant som det gör från från baconfabriken som ligger på vägen till nuvarande stallet.
 
Vi bor på landet, ca 100 m från närmaste stallet på en mellanstor grisgård. Närheten till grisgården känns nästan aldrig besvärande. Det luktar litet grann när vinden ligger helt "rätt", men till vardags är det knappt så man tänker på det ens vid de vindarna. När det hanteras gödsel på ena eller andra sättet så blir lukten förstås mycket tydligare men det är inte särskilt ofta, vi kanske märker av det någon gång i månaden högt räknat. Sen låter det litet grann från djuren just vid utfodring men det är snabbt övergående och aldrig på natten. Där vi bor bränns aldrig något slaktavfall eller liknande. För oss är det helt oproblematiskt att bo granne med en grisgård.

(Sen tycker jag själv att höns (storskaligt) luktar värre än grisar, så jag hade förmodligen haft lägre tolerans för höns.)
Håller med! Har bott på mellanstor grisgård ca 40 meter från närmaste stallet och det var inga problem. Kunde lukta några enstaka dagar på ett år och bara när vinden vände riktning. Har även bott på liten grisgård och det var mycket värre eftersom ventilationen inte var lika modern.
 
Man vänjer sig vid den lukten som alla andra :)
Det värsta tycker jag är alla flugor när man har den typen av djur i närheten av sig.

Men jag hade inte backat om jag gillat gården för övrigt.
 
Jag har Ekogrisar ca 500m fågelvägen,ligger vinden fel så stinker det, jag hör dom även nattetid då dom slamrar i gallren.
När dom sprider skiten är det bara o flytta i minst 4 dagar,jag kräks
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp