Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Bredden kan knappast vara ett problem vid omkörning. Kör man om en moppe eller cykel så behöver man ha rejält avstånd i sidled så det blir detsamma som att köra om en bil.
Mopedbilarna är inte så värst mycket smalare än vanliga bilar. Det handlar om max 2 dm. Men i gengäld går de 15 km snabbare än en A-traktor så de blir inte lättare att köra om.
För mig är bredden ett problem. Jag kör en småbil, Kia Rio. A-traktorerna häromkring är oftast minst i storlek Volvo V70. Många är större än så. Det gör att det är svårt att se om det kommer möte på smala vägar. Jag behöver ständigt gå ut över mittlinjen för att se om det kommer någon.
Självklart är det ett problem med vanliga personbilar, buss och lastbil också men det är sällan de ligger i 30-45 km/h.
 
För mig är bredden ett problem. Jag kör en småbil, Kia Rio. A-traktorerna häromkring är oftast minst i storlek Volvo V70. Många är större än så. Det gör att det är svårt att se om det kommer möte på smala vägar. Jag behöver ständigt gå ut över mittlinjen för att se om det kommer någon.
Självklart är det ett problem med vanliga personbilar, buss och lastbil också men det är sällan de ligger i 30-45 km/h.
Men gå över mittlinjen får man ju göra oavsett när man behöver göra en omkörning. Det tycker jag att jag behöver göra även när jag kör om en moppe, cykel eller moppebil. Ffa moppebil eftersom man vet att det är ett väldigt lätt fordon med kass konstruktion som körs av ungdom/äldre.
 
Vid omkörningar självklart men inte för att se om man får möte?
Behöver du verkligen gå över mittlinjen för att se om du får möte? Hur nära ligger du framförvarande?
Kör själv småbil både i jobbet (på väldigt små lantvägar) och privat och kan inte se det som ett problem.
Jag finner mig i att ligga bakom en stund och kikar ut bakom när vägen tillåter. De går ju så sakta att det går lätt att komma förbi.
 
Behöver du verkligen gå över mittlinjen för att se om du får möte? Hur nära ligger du framförvarande?
Kör själv småbil både i jobbet (på väldigt små lantvägar) och privat och kan inte se det som ett problem.
Jag finner mig i att ligga bakom en stund och kikar ut bakom när vägen tillåter. De går ju så sakta att det går lätt att komma förbi.
Bor vid en smal kurvig väg med få omkörningstillfällen. Eftersom de oftast ligger klistrade vid mittlinjen så behöver jag det. Nej jag undviker att ligga för nära.
 
Bor vid en smal kurvig väg med få omkörningstillfällen. Eftersom de oftast ligger klistrade vid mittlinjen så behöver jag det. Nej jag undviker att ligga för nära.
Jag förstår. Kör själv mycket på den typen av väg. Men iom att vägen är så som den är så ligger jag själv inte i högre hastighet är 45-50 så att det går i 30 ett tag gör liksom inte så mycket så jag promt måste om.
 
Förbjud skiten rakt av, åtminstone i storstäder. Barn behöver inte köra bil här - det finns gott om andra kommunikationsmedel. Trafiken är så sårbar här också att det räcker med en sådan där bil för att det ska bli enorma köer. Nu myllrar det av dem. Blir galen.
Vi vill heller inte ha dom det räcker med ztora zkitiga traktorer med gud o alla tillbehör
 
Bor vid en smal kurvig väg med få omkörningstillfällen. Eftersom de oftast ligger klistrade vid mittlinjen så behöver jag det. Nej jag undviker att ligga för nära.
Det är en sån jag nämnde att jag bor vid tidigare i tråden med. Mc-väg dessutom och så olycksdrabbad att hela mc-säsongen hör man sirener passera minst en gång i veckan. Lite mer sällan vintertid när det "bara" är bilar som åker. Desto fler bärgare dock. Ett antal gravljus och blommor ställs ut under säsongen och flera kors och olika minnesmärken har satts upp under åren. Visst, iom att folk kör som dårar på vägen hade jag aldrig låtit mina barn köra lgf på den vägen. De hade fått ta en bakväg. Samtidigt känns det som att man inte hade sparat särskilt många minuter på att köra om på en sådan väg? Hur fort brukar du köra på en så kurvig väg som du beskriver? Det är ju trots allt inte många sekunder/mil man sparar om man ökar hastigheten 10 km/h.
 
Det är en sån jag nämnde att jag bor vid tidigare i tråden med. Mc-väg dessutom och så olycksdrabbad att hela mc-säsongen hör man sirener passera minst en gång i veckan. Lite mer sällan vintertid när det "bara" är bilar som åker. Desto fler bärgare dock. Ett antal gravljus och blommor ställs ut under säsongen och flera kors och olika minnesmärken har satts upp under åren. Visst, iom att folk kör som dårar på vägen hade jag aldrig låtit mina barn köra lgf på den vägen. De hade fått ta en bakväg. Samtidigt känns det som att man inte hade sparat särskilt många minuter på att köra om på en sådan väg? Hur fort brukar du köra på en så kurvig väg som du beskriver? Det är ju trots allt inte många sekunder/mil man sparar om man ökar hastigheten 10 km/h.
Ligger man normalt i 90-100 blir det rätt stor skillnad att ligga i 30. Men främst tror jag att det handlar om att man inte får köra så fort man vill, utan att något begränsar en.
 
Det är en sån jag nämnde att jag bor vid tidigare i tråden med. Mc-väg dessutom och så olycksdrabbad att hela mc-säsongen hör man sirener passera minst en gång i veckan. Lite mer sällan vintertid när det "bara" är bilar som åker. Desto fler bärgare dock. Ett antal gravljus och blommor ställs ut under säsongen och flera kors och olika minnesmärken har satts upp under åren. Visst, iom att folk kör som dårar på vägen hade jag aldrig låtit mina barn köra lgf på den vägen. De hade fått ta en bakväg. Samtidigt känns det som att man inte hade sparat särskilt många minuter på att köra om på en sådan väg? Hur fort brukar du köra på en så kurvig väg som du beskriver? Det är ju trots allt inte många sekunder/mil man sparar om man ökar hastigheten 10 km/h.
Det är 70-80 väg trots smal och kurvig.
 
För mig är bredden ett problem. Jag kör en småbil, Kia Rio. A-traktorerna häromkring är oftast minst i storlek Volvo V70. Många är större än så. Det gör att det är svårt att se om det kommer möte på smala vägar. Jag behöver ständigt gå ut över mittlinjen för att se om det kommer någon.
Självklart är det ett problem med vanliga personbilar, buss och lastbil också men det är sällan de ligger i 30-45 km/h.
Här har vi ju ”a-traktor-lastbilar”
 
Här har vi ju ”a-traktor-lastbilar”
Vi har "bara" stora pickuper. För för något år sen så var en av dom inne och sladda i byn och gjorde stora spår i gräset bredvid lekparken, för dom kunde inte hålla sig på vägen. Väldigt obehagligt att gå ut och gå inne i samhället vintertid. Dom sladdar överallt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp