Börja läsa digitalt - vad är bäst?

warg

Trådstartare
Jag har ett helt rum fyllt av böcker. Jag inser krasst att de flesta läser jag bara en gång. Efter att dessutom ha gjort några långa flyttar har jag till sist insett att jag borde börja läsa digitalt. Jag ser dessutom fler fördelar än att jag ökar på bokbeståndet - en stor fördel är att kunna läsa utan att ha bra ljus. Men vad ska jag ha för läsplatta? Jag har ingen padda och är inte intresserad av att skaffa någon sådan - jag har en macbook air som jag nästan sitter ihop med. Det jag vill ha är en platta som är:
-liten och behändig att hålla i
-kan hantera låneböcker från biblioteket
-kan hantera böcker jag köper på t ex Bokus och Adlibris
Vad är bra och vad ska jag akta mig för?
 
Jag är inte säker med många läsplattor är kopplade till just en sida/plattform för köp av böker. Jag har tex Kindel, vilket är Amazons läsplatta och den är kopplad till just köp hos Amazon. Nu har dom tusentals (miljontals?) böcker, främst på engelska, vilket passar mig då nästan alla mina favoritförfattare är engelsktalande och jag föredrag att läsa på engelska.

I och med att du vill kunna låna böker via svenskt bibliotek och kunna köpa böcker via Bokus och Adlibris så bör du ju köpa en läsplatta som är kompatibel med det.

Jag har för mig att Adlibris har en läsplatta som heter Letto. Den lär ju fungera hos Adlibris men vet inte om den fungerar på tex Bokus eller biblioteket.

Jag har också hört talas om Kobo läsplatta men den tror jag bara är kopplad till Kobos shop för e-böcker (likt Kindel och Amazons).

Storytels har också en läsplatta men den räknar jag är kopplad bara till deras bokshop.

Frågan är om du ska fråga ett bibliotek nära dig vilka läsplattor som kan användas för att läsa deras e-böcker.
 
Jag är inte säker med många läsplattor är kopplade till just en sida/plattform för köp av böker. Jag har tex Kindel, vilket är Amazons läsplatta och den är kopplad till just köp hos Amazon. Nu har dom tusentals (miljontals?) böcker, främst på engelska, vilket passar mig då nästan alla mina favoritförfattare är engelsktalande och jag föredrag att läsa på engelska.

I och med att du vill kunna låna böker via svenskt bibliotek och kunna köpa böcker via Bokus och Adlibris så bör du ju köpa en läsplatta som är kompatibel med det.

Jag har för mig att Adlibris har en läsplatta som heter Letto. Den lär ju fungera hos Adlibris men vet inte om den fungerar på tex Bokus eller biblioteket.

Jag har också hört talas om Kobo läsplatta men den tror jag bara är kopplad till Kobos shop för e-böcker (likt Kindel och Amazons).

Storytels har också en läsplatta men den räknar jag är kopplad bara till deras bokshop.

Frågan är om du ska fråga ett bibliotek nära dig vilka läsplattor som kan användas för att läsa deras e-böcker.
Ja det är just de funderingarna jag har och hoppas få svar på!
 
@warg , har du provat att ladda ner något program för att läsa på datorn? Då kan du kanske komma fram till vad du gillar bäst och köpa en läsplatta som passar för det.

Numer läser jag mest på min platta där jag använder Bokus dito och Kindle mest. Har även Adobe Digital Editions som jag använder till lånade böcker. Förr läste jag mest på datorn och använde då Digital Editions. Bokus dito tycker jag fungerar sämst av de jag provat.
 
@warg , har du provat att ladda ner något program för att läsa på datorn? Då kan du kanske komma fram till vad du gillar bäst och köpa en läsplatta som passar för det.

Numer läser jag mest på min platta där jag använder Bokus dito och Kindle mest. Har även Adobe Digital Editions som jag använder till lånade böcker. Förr läste jag mest på datorn och använde då Digital Editions. Bokus dito tycker jag fungerar sämst av de jag provat.
Jag tycker datorn är för stor att läsa på. Jag vill ha mågot som funkar bra i handen. Läser en hel del forskningsrapporter digitalt och det är ingen höjdare men funkar. Men då ligger jag ju inte slängd på soffan eller på stranden.
 
Jag har en Pocketbook HD3. Ska fungera med bibliotek men jag har inte provat än, utan hittills bara laddat ner från Adlibris.

Det jag gillar är att den går att koppla upp via wifi och det går att ladda ner direkt utan att gå via dator. Den är inte bunden till någon speciell butik eller liknande.

Det finns en facebookgrupp som heter "E-böcker och läsplattor". Där kommer frågor som din ofta upp, så tittar du tillbaka på gamla inlägg kan du nog få en del svar.
 
Jag har en Pocketbook HD3. Ska fungera med bibliotek men jag har inte provat än, utan hittills bara laddat ner från Adlibris.

Det jag gillar är att den går att koppla upp via wifi och det går att ladda ner direkt utan att gå via dator. Den är inte bunden till någon speciell butik eller liknande.

Det finns en facebookgrupp som heter "E-böcker och läsplattor". Där kommer frågor som din ofta upp, så tittar du tillbaka på gamla inlägg kan du nog få en del svar.
Tack för bra tips! Ska kolla gruppen
 
Jag har en Pocketbook HD3. Ska fungera med bibliotek men jag har inte provat än, utan hittills bara laddat ner från Adlibris.

Det jag gillar är att den går att koppla upp via wifi och det går att ladda ner direkt utan att gå via dator. Den är inte bunden till någon speciell butik eller liknande.

Det finns en facebookgrupp som heter "E-böcker och läsplattor". Där kommer frågor som din ofta upp, så tittar du tillbaka på gamla inlägg kan du nog få en del svar.
Jag har också en Pocketbook HD3 och har bara använt den till att låna e-böcker på biblioteket. På mitt bibliotek kan man välja att ladda ner eller läsa strömmande, jag brukar ladda ner.
 
Jag har en Kobo är jättenöjd med den. Det går finfint att importera böcker från andra ställen (bibliotek, Bokus, Adlibris m.m.) men det finns även en inbyggd Kobo-butik på plattan som man kan köpa böcker från. Jag köper nästan alltid från Adlibris eftersom jag tycker det är lättare att navigera och få en översikt över vad som finns, men jag de få gånger jag har använt den inbyggda butiken så har det funkat väldigt smidigt.

Det enda jag ångrar är att jag var lite snål och köpte deras allra billigaste modell (Kobo Nia). Jag hade en bättre modell förut men den blev stulen, och när försäkringspengarna sedan kom så snålade jag och köpte en billigare variant. Den funkar absolut, men jämfört med min gamla känns den ganska plastig och ibland upplever jag även att den hänger sig lite.

För övrigt skaffade jag en läsplatta av exakt samma anledningar som du beskriver och jag är SÅ nöjd med beslutet! Det satt långt inne, för det är något särskilt med pappersböcker, men jösses så smidigt det är att ha allt på en och samma platta! Just det här att kunna läsa i mörker har varit en av de främsta fördelarna för mig.
 
Jag sällar mig till Kobo. Den kan läsa nästan alla format, särskilt om man har calibre på datorn och konverterar. Även från amazon även om det är lite mer komplicerat att konvertera till epub. Det är definitivt värt det att köpa en lite dyrare platta, särskilt för mig är det otroligt viktigt med storleken på skärmen och att den känns bra i handen. Plus vikten. Kan läsas utan problem även i starkt solsken och har bra batterilängd.

Jag har några tusen böcker på den och med calibre kan jag organisera mina böcker i collection, tex äventyr, historiska, thriller osv. Jag kan även sortera dem på författare. Som @Mineur sa kan man även låna biblioteksböcker. De försvinner när låneperioden är slut, inget behov att lämna tillbaka något.

Jag skulle inte kunna leva utan min Kobo även om jag även har Calibre companion på Samsung plattan.
 
Jag har en Kobo är jättenöjd med den. Det går finfint att importera böcker från andra ställen (bibliotek, Bokus, Adlibris m.m.) men det finns även en inbyggd Kobo-butik på plattan som man kan köpa böcker från. Jag köper nästan alltid från Adlibris eftersom jag tycker det är lättare att navigera och få en översikt över vad som finns, men jag de få gånger jag har använt den inbyggda butiken så har det funkat väldigt smidigt.

Det enda jag ångrar är att jag var lite snål och köpte deras allra billigaste modell (Kobo Nia). Jag hade en bättre modell förut men den blev stulen, och när försäkringspengarna sedan kom så snålade jag och köpte en billigare variant. Den funkar absolut, men jämfört med min gamla känns den ganska plastig och ibland upplever jag även att den hänger sig lite.

För övrigt skaffade jag en läsplatta av exakt samma anledningar som du beskriver och jag är SÅ nöjd med beslutet! Det satt långt inne, för det är något särskilt med pappersböcker, men jösses så smidigt det är att ha allt på en och samma platta! Just det här att kunna läsa i mörker har varit en av de främsta fördelarna för mig.
Har den wifi eller måste man gå via dator?
 
Har den wifi eller måste man gå via dator?
Den har wifi. För att lägga över böcker från extern källa behöver man dock såvitt jag vet koppla ihop den med datorn, åtminstone på deras billigare modeller. Deras dyrare modeller har stöd för Dropbox, så där slipper man den fysiska hopkopplingen, men ärligt talat tyckte jag nog att det var krångligare med Dropbox än att helt enkelt koppla ihop läsaren med datorn och föra över böcker på det sättet (görs på samma sätt som när man flyttar över filer till en extern hårddisk).
 
Den har wifi. För att lägga över böcker från extern källa behöver man dock såvitt jag vet koppla ihop den med datorn, åtminstone på deras billigare modeller. Deras dyrare modeller har stöd för Dropbox, så där slipper man den fysiska hopkopplingen, men ärligt talat tyckte jag nog att det var krångligare med Dropbox än att helt enkelt koppla ihop läsaren med datorn och föra över böcker på det sättet (görs på samma sätt som när man flyttar över filer till en extern hårddisk).
Ja det låter ju ändå smidigt. Jag är fortfarande helt novis på detta och vill bara hitta något som är skitenkelt och praktiskt!
 
Ja det är just de funderingarna jag har och hoppas få svar på!
Jag förstår det. Ledsen att jag inte kunde svara på det. Jag skulle dock säga att det är stor skillnad mellan att läsa på dator eller Ipad jämfört med en läsplatta. Att läsa på min kindle är lika bekvämt som att läsa en bok, eller ja mer bekvämt då jag kan läsa utan nattlampa. Vidare väger samtliga läsplattor jag har sett väldigt lite, betydligt mindre än en bok. Så rekommenderar absolut en läsplatta.
 
Jag har ett helt rum fyllt av böcker. Jag inser krasst att de flesta läser jag bara en gång. Efter att dessutom ha gjort några långa flyttar har jag till sist insett att jag borde börja läsa digitalt. Jag ser dessutom fler fördelar än att jag ökar på bokbeståndet - en stor fördel är att kunna läsa utan att ha bra ljus. Men vad ska jag ha för läsplatta? Jag har ingen padda och är inte intresserad av att skaffa någon sådan - jag har en macbook air som jag nästan sitter ihop med. Det jag vill ha är en platta som är:
-liten och behändig att hålla i
-kan hantera låneböcker från biblioteket
-kan hantera böcker jag köper på t ex Bokus och Adlibris
Vad är bra och vad ska jag akta mig för?


Jag har en pocketbook touch hd är supernöjd. Samma som @Silver Girl alltså bara annan version. Den fungerar bra till i princip alla format som finns, jag lånar nästan bara e-böcker på biblioteket men har köpt också från både Bokus och Adlibris. Men den stödjer också massa andra format. Fungerar smidigt att föra över lånade böcker via dropbox. Har frontbelysning så man kan läsa även om det är mörkt. Sen har den massa andra funktioner som jag inte känt behov av att utforska. Den är smidig och behändig jag valde att köpa ett fodral till den för att skydda den. Har inte hittat något negativt med den och har haft den flera år. Går också att koppla upp sig mot wifi.
 
Kan lägga till @warg att jag tycker dropbox är jättebra sätt att föra över böcker då kan jag låna eller köpa bok på vilken enhet som helst som platta, vår stationära dator och min bärbara dator. :) Mobilen antar jag funkar med men har inte gjort det.
 
Jag har en Pocketbook Touch Lux 5. Den går att koppla upp, men den är lååååååångsam. Så jag gör som @Mineur gör när jag för över böcker till den. Den är väldigt bekväm att läsa på och batteritiden är mycket bra. Jag läser på den i perioder, men periodvis läser jag mer fysiska böcker. Det beror lite på vad som finns tillgängligt på biblioteket. Ibland finns ju bara den bok man letar efter som ebok, och då är det ju toppen att ha det som alternativ... :up:
 
Jag har en Kobo Clara, är mycket nöjd med den! Som det nämnts ovan så går det att köpa böcker via den inbyggda butiken i plattan, men det går också att köpa från andra butiker eller låna från biblioteket och sedan föra över. Jag tycker att Kobo har ett rätt så bra utbud av böcker. Amazon/Kindle har ju ett mycket större utbud, men det är främst på engelska i så fall. Och åtminstone förut gick det inte att få över låneböcker från svenska bibliotek till Kindle.

Jag brukar koppla upp min platta mot datorn och sedan använda Adobe Digital Editions om jag lånat en biblioteksbok eller köpt en bok från ex Bokus.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp