Bukefalos 28 år!

Börja raka sig..hur börja?

MagicaDeHex

Trådstartare
Dottern har i början av sommaren sagt att hon vill börja raka sig under armar och på benen, hm, sa först nej, då jag gärna vill se henne som "liten" ett tag till och att hon förblir barn så länge det går:angel:

Men, såklart förstår jag henne när "alla" kompisar gör det och hon har hårväxt (läs fjun:grin:) som generar henne.

Men hur lär man ut? Rakhyvlar är ju vassa tingestar:crazy:
Hur har/hade ni andra gjort?

Dottern är 12 år
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Hårborttagningskräm kanske funkar annars?

Svarar här istället för nytt inlägg:
Jo, det är ju en del kemikalier, men det finns säkert varianter som är lite mildare :)
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Helt onödigt inpass från mig...

Men gud så tragiskt egentligen, att 12-åriga tjejer ska behöva skämmas över sitt fjun och börja raka sig :(
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Helt onödigt inpass från mig...

Men gud så tragiskt egentligen, att 12-åriga tjejer ska behöva skämmas över sitt fjun och börja raka sig :(

Jag håller helt med:(

Ibland är det svårt att va förälder...har försökt prata med dottern om det men det är svårt när "alla" gör det och endast hennes fjun syns.
Förstår ju henne att det känns jobbigt, men nog hade det kunnat vänta tills högstadiet iaf tycker jag:crazy:
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Jag skulle bett att få inspektera kompisarnas ben (låter lite suspekt kanske).
Väldigt sällan är det ALLA andra som får. Bara någon enstaka.
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Jag började med hårborttagningskräm. Då var jag 13-14 år tror jag. Sen visade mamma hur hon rakade sig under armarna. Ben och bikinilinje har jag listat ut själv därefter :)
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Jag började med hårborttagningskräm. Då var jag 13-14 år tror jag. Sen visade mamma hur hon rakade sig under armarna. Ben och bikinilinje har jag listat ut själv därefter :)

Så gjorde jag också :)

Men jo, jag håller med om att det är tragiskt :(
Min brosdotter som är 9 10 sminkar sig dagligen :crazy:
Galet tidigt tycker jag.
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Jag skulle bett att få inspektera kompisarnas ben (låter lite suspekt kanske).
Väldigt sällan är det ALLA andra som får. Bara någon enstaka.

Jag vet att hennes närmsta väninnor gör det, och för henne är ju det "alla":p
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Okej, men då får det bli hårborttagningskräm....

Vågar inte riktigt sätta en hyvel i handen på henne ännu:crazy:

Sen gissar jag väl på att detta är ett sommarfenomen och så som jag känner dottern orkar hon inte bry sig om detta under vintern. Hoppas jag iaf:grin:
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Kan du inte helt enkelt säga nej, försöka prata om varför och säga att om det är nån av kompisarna som frågar varför hon inte rakar sig, så kan hon berätta att mamma säger att jag inte får.
Att det kanske är skönt för henne att du sagt nej, så att hon inte själv måste ge en motivering varför hon inte gör det?

Jag hoppas hon tycker det är för jobbigt, det var därför jag inte orkade i längden! hehe
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Jag hade gett henne en rakhyvel. Är man 12 år klarar man av att hantera en rakhyvel. Men lär ut. Man rakar mot håren och absolut inte sidledes, då skär man sig.

Så lite tvål eller raklödder.
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Jag hade faktsikt hjäpt henne och visat hur man gör istället för att säga nej. Visst är man inte gammal i 12 års ålder, men att göra en big deal av något som egentligen har blivit helt "naturligt" i dagens samhälle gör nog saken bara värre. Jag håller dock med dig, visst vill jag inte heller att det ska vara skämmigt och pinsamt att ha hår på kroppen.

Absolut tycker jag du kan säga att du tycker det är lite väl tidigt att börja för henne, men jag tror att visar du henne inte kommer hon istället att testa själv för eller senare. Du kan ju säga alla "nackdelar" (stubb, svarta hårstrån o.sv.) och att låren, magen, armar och allt hår på könet (förutom bikinilinjen kanske) ska hon inte raka av.
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Tyvärr förblir ju inte barnen små bara för att man försöker förbjuda saker utan det blir snarare ännu mer spännande om man inte får och de gör det själva i smyg istället. För mig blev det lite komplicerat också då jag inte ens rakar benen själv. Jag har så få hårstrån att det liksom inte behövs och eftersom dottern faktiskt har mer hår på benen än vad jag har så snurrade jag bara in mig i argumenten.
Jag köpte en bra ladyshaver till min dotter istället för jag tyckte liksom du att en rakhyvel kändes otäck.
Eftersom hon har så känslig hud så är hårborttagningskräm inget alternativ för henne.
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Helt orelaterat egentligen, jag blev bara plötsligt nyfiken.

Har inte barn täljknivar eller i alla fall lär sig skära bröd och sallad nuförtiden?

En rakhyvel är ju oändligt svårt att skada sig med i jämförelse med en täljkniv eller en brödkniv (för att inte tala om saxar), det kan väl högst bli små röda ränder på benen. (Tror vi var 8-9 när vi fick tälja helt själva när jag var liten, efter att ha fått lära sig hantering såklart. Min man är scout och det var nog samma ålder där. Lie i unga tonår, yxa för vedhuggning detsamma.) Dessutom är barn som inte kan hantera kniv riktigt läskiga om de får tag i en när de blir "gamla" o coola och ska grilla korv.
 
Senast ändrad:
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Kan du inte helt enkelt säga nej, försöka prata om varför och säga att om det är nån av kompisarna som frågar varför hon inte rakar sig, så kan hon berätta att mamma säger att jag inte får.
Att det kanske är skönt för henne att du sagt nej, så att hon inte själv måste ge en motivering varför hon inte gör det?

Det där tycker jag var ett ganska klokt tips som kanske kan fungera i många fall.

Ibland är det så med barn; att det kan vara skönt att ha mamma/pappa att "skylla på". Frågan är litegrann HUR viktigt det EGENTLIGEN är för barnet själv att göra det där som "alla andra gör". Ibland kan det nog vara så att barnet själv inte är intresserad/tycker det är nödvändigt/vill, men känner av grupptrycket. Att stå emot grupptrycket själv är svårt, men med en mamma/pappa som lägger sitt "veto" är det lättare.
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Åh, jag minns hur det var.
Mina kompisar började raka sig under armarna när vi var 12-13 år och när de hade börjat få hår. Jag ville så gärna vara med och prata om vad som är bäst av raklödder, gel eller tvål. Om engångsrakhyvlar, gilette venus och weet. Vi noppade ögonbrynen på varandra ibland, och jakten på håren var igång. Det var en fin gemenskap i tjejgänget. :)

Men, då som nu är jag blond och har så fina, tunna hår att de nästan inte syns. Jag kommer lätt undan med låta benhåren växa fritt, det är ingen som lägger märke till dem ändå.

Och till mitt stora förtret fick jag inte rakbart hår under armarna förrän jag var 19 år.
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Jag hade gett henne en rakhyvel. Är man 12 år klarar man av att hantera en rakhyvel. Men lär ut. Man rakar mot håren och absolut inte sidledes, då skär man sig.

Så lite tvål eller raklödder.

Alla 12 åringar är olika och jag som känner henne tycker inte hon ska hantera en rakhyvel;)
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Absolut tycker jag du kan säga att du tycker det är lite väl tidigt att börja för henne, men jag tror att visar du henne inte kommer hon istället att testa själv för eller senare. Du kan ju säga alla "nackdelar" (stubb, svarta hårstrån o.sv.) och att låren, magen, armar och allt hår på könet (förutom bikinilinjen kanske) ska hon inte raka av.

Tro mig, finns INGA nackdelar jag inte dragit upp för henne, om och om igen:angel:
 
Sv: Börja raka sig..hur börja?

Kan du inte helt enkelt säga nej, försöka prata om varför och säga att om det är nån av kompisarna som frågar varför hon inte rakar sig, så kan hon berätta att mamma säger att jag inte får.
Att det kanske är skönt för henne att du sagt nej, så att hon inte själv måste ge en motivering varför hon inte gör det?

Jag hoppas hon tycker det är för jobbigt, det var därför jag inte orkade i längden! hehe


Jag har sagt nej sen april;)

Till närmsta vännerna säger hon att hon inte får för mig, men sen de mer ytliga bekanta ex. på handbollen,ridlägret, vid sjön där dom träffar alla klasskompisar,kompisars kompisar etc etc , har påpekat och då vill hon inte säga att hon inte får för mamma (förstår ju det).
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 044
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
35
· Visningar
6 032
Senast: pepp
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 425
Senast: turbofling
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 731
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp