Bötfälls för hård lastning på tävling

Citat:

"Att låta hästen springa på en liten volt är en metod som används vid lastträning, men det är inte en metod som kan användas på allmän plats som en tävlingsplats, om man tvingas använda spö och grimskaft på detta sätt."

Men helt ok att använda hemma? O_o Eller va?
 
Tänkte precis samma. Inte konstigt att en del hästar är svåra att lasta när man behandlar dem så.
 
Det här är så sorgligt... :(
Om man är flera vuxna som ser att det här händer och man ser att detta inte är OK, kan man inte gå ihop och säga ifrån?!
"Det här ser inte ut att gå så bra, ta en liten paus och hämta andan! Både ni och ponnyn behöver det! Vi hämtar anläggningshefen eller annan ansvarig på platsen, och tar hjälp av några som är vana svårlastade ponnyer/hästar."
(Läs: vana hantera oerfarna människor!)
"Vill du att jag/nån leder ponnyn så ni kan sätta er en stund?"
Hur svårt kan det vara?! Om ponnyn for illa av behandlingen, måste man ju gå emellan! Vad lär vi andra, barn och ungdomar om vi vuxna låter det ske? Att filma, fota och anmäla så har man gjort allt man kan? Stoppa det direkt istället!
 
Senast ändrad:
Det här är så sorgligt... :(
Om man är flera vuxna som ser att det här händer och man ser att detta inte är OK, kan man inte gå ihop och säga ifrån?!
"Det här ser inte ut att gå så bra, ta en liten paus och hämta andan! Både ni och ponnyn behöver det! Vi hämtar anläggningshefen eller annan ansvarig på platsen, och tar hjälp av några som är vana svårlastade ponnyer/hästar."
(Läs: vana hantera oerfarna människor!)
"Vill du att jag/nån leder ponnyn så ni kan sätta er en stund?"
Hur svårt kan det vara?! Om ponnyn for illa av behandlingen, måste man ju gå emellan! Vad lär vi andra, barn och ungdomar om vi vuxna låter det ske? Att filma, fota och anmäla så har man gjort allt man kan? Stoppa det direkt istället!
Jag tycker du har rätt i sak men det är nog inte alltid så lätt att säga ifrån på plats. De jag sett som kör med "hårda metoder" har varit allmänt aggressiva i sitt sätt och jag tror inte de varit mottagliga för främmande personers inblandning.

I det här fallet gick lastningen inte så bra men liknande metoder har propagerats för i populära tv-program och det tycker jag är verkligen illa.
 
Jag tycker du har rätt i sak men det är nog inte alltid så lätt att säga ifrån på plats. De jag sett som kör med "hårda metoder" har varit allmänt aggressiva i sitt sätt och jag tror inte de varit mottagliga för främmande personers inblandning.

I det här fallet gick lastningen inte så bra men liknande metoder har propagerats för i populära tv-program och det tycker jag är verkligen illa.
Anders, jag tror precis som du. Dessa människor som redan är jättearga på sin ponny som vägrar låta sig lastas, är förmodligen trötta efter en lång dag med stress och nervositet inför tävlingen. De vill bara komma därifrån så fort som möjligt. Folk tittar, kommer med råd de inte bett om, och visar sitt ogillande. De försöker gång på gång med samma usla metod, och skäms förmodligen men ska visa att de, som trotsiga femåringar, kan själva. Klart de inte vill erkänna sitt misslyckande. Därför ser man till att hämta tävlings/platsansvarig och med denne erkänt "duktigt hästfolk" som kan hjälpa till. Det finns regler för vad man får och inte får göra på en tävlingsplats. Att prygla hästar får man inte göra nånstans. Det måste man förklara om de inte begriper bättre, och kan de inte hejda sig tills man fått rätt människor på plats, så skulle jag lugnt ställt mig i vägen, på rampen. Och sagt att jag väntar på ansvariga, som kan lasta hästen utan att den ska fara illa.
Är man många vuxna blir det dessutom väldigt trångt på rampen och ännu svårare att få in nån ponny. Punkt.
 
Jag tycker du har rätt i sak men det är nog inte alltid så lätt att säga ifrån på plats. De jag sett som kör med "hårda metoder" har varit allmänt aggressiva i sitt sätt och jag tror inte de varit mottagliga för främmande personers inblandning.

I det här fallet gick lastningen inte så bra men liknande metoder har propagerats för i populära tv-program och det tycker jag är verkligen illa.
Fast att slå med spö och grimskaft har väl aldrig varit en rekommenderad/propagerad lastmetod?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp