Bukefalos 28 år!

Boggi eller inte...

_Peplis_

Trådstartare
Eller såklart är ju Boggi att föredra, det går ju stadigare på vägen osv. Men nu har jag inget boggisläp tyvärr. Hur stor är skillnaden? har ni märkt på era hästar att dom är motvilliga till att gå in om de åkt mkt boggi tidigare och nu åker enaxlat?
 
klart man skall köra boggie, de går stadigare på vägen och kör man stora hästar så märker man även mindre av dem där bak om de rör på sig efter som de inte kan hamna framför eller bakom hjulaxeln beroende på hur de står i vagnen, detta märker man lätt i en enaxlad vagn.
 
Vi skramlade runt i en gammal enkelaxlad Ume-transport tidigare. Det gick väl bra på alla sätt och vis, men skillnaden mot vår boogie är ju enorm. Med eller utan last så följer den bilen på ett helt annat sätt. Vår har dessutom den finessen att det är bladfjädrar istället för torsionsfjädring. Denna personbilslösning verkar vara ett problem på lite äldre transporter, det är tydligen relativt vanligt att det efter några år inte finns någon fjädring kvar utan det blir mer eller mindre helt stumt. Det kan inte hända med den gammaldags bladfjäderlösningen (om inte fjädern går av då...). Den är lite skumpigare än en fungerande torsionsfjädring olastad men det tror jag inte hästen bryr sig om. :smirk:

Lastvilligheten har blivit bättre, helt klart. Den var inget egentligt problem förut men nu verkar det vara riktigt kul att åka transport.
 
Min häst har alltid varit lättlastad oavsett men nog märker jag skillnad nu när jag har köpt boggie. Hon går GÄRNA på det släpet. Aldrig mer enaxlat för min del.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
620
Senast: Acto
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
995
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp