Boggiesläp som lastar ca 900 kg, max totalvikt 1870?

Aleel

Trådstartare
Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat fel...). Har ändå funderat på nytt släp och det skulle vara praktiskt att då köpa ett som kan ta med båda hästarna på en gång ifall det skulle behövas. Men vi hamnar ju i ett mellanläge, hittar en del släp med totalvikt 1500 kg men inte tillräcklig lastvikt och en hel drös 1990 kg som jag då inte får dra.

Har ni några tips? Krav är boggie och en prislapp på max 30 000 - 35 000 kr. Att typa ner ett 1990 skulle kanske också vara aktuellt, nåt tips på släp som går att göra det på isf?

(Bilbyte är inte aktuellt enligt sambon och nåt lär han ju få bestämma :D)
 
Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat fel...). Har ändå funderat på nytt släp och det skulle vara praktiskt att då köpa ett som kan ta med båda hästarna på en gång ifall det skulle behövas. Men vi hamnar ju i ett mellanläge, hittar en del släp med totalvikt 1500 kg men inte tillräcklig lastvikt och en hel drös 1990 kg som jag då inte får dra.

Har ni några tips? Krav är boggie och en prislapp på max 30 000 - 35 000 kr. Att typa ner ett 1990 skulle kanske också vara aktuellt, nåt tips på släp som går att göra det på isf?

(Bilbyte är inte aktuellt enligt sambon och nåt lär han ju få bestämma :D)
Varför inte ta E istället? Typar du ner får du lasta mindre, men vad är det för hästar du har om två skulle väga 900?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är du säker på att bilen får dra 4250kg eller har du skrivit fel?

Kan ta min egen bil som exempel.
Totalvikt 2390
Tjänstevikt 1880
Max släpvagnsvikt 2000
Max tågvikt 4390
Släpets maximala totalvikt vid B 1110
Släpets maximala totalvikt vid utökad B 1860

Mitt släp
Totalvikt 1990
Tjänstevikt 900
Lastvikt 1090

Med B och utökat B för jag inte ens dra mitt släp med den bilen, då totalvikten är för hög. Kan det vara något liknande i ditt fall, tänker i och med att du letar släp med lägre totalvikt?
I så fall, kan det vara värt att kolla på släpet med 1990 totalvikt och kolla upp om de går att typa ner till din totalvikt (hade förvisso inte rekommenderat det, men kan va värt att kolla upp i alla fall.)
Jag rekommenderar alltid att ta BE, för då slipper man krångla med totalvikter hit och dit och kan istället fokusera sig på vad bilen faktiskt får dra och utgå från det.

Ett exempel på det är min gamla bil med samma släp. Den gamla bilen fick dra 1800 som mest, vilket i sin tur (för mig som har BE) att jag får fortfarande dra släpet, men aldrig lasta det så det vägde mer än 1800 med last och släp.

Tipsar även om släpvagnskalkylatorn den är ruggit bra hjälp. :up:
 
@RedHyuuga Nej det är jag som skrivit fel, totalvikt 4250 kg för hela ekipaget :o Så 1870 kg får totalvikt på släpet vara för att vi inte ska komma över 4250 kg.

Släpvagnskalkylatorn är grym, men grejen är att jag inte hittar släp som klarar båda mina hästar och ligger på max 1870.

@Mia_R Får för mig att det är bökigare/svårare att ta BE. Har en C-ponny på 400 kg och en D på 450 kg, så ca 50 kg till skulle vara bra så det ger lite utrymme för gräsmagar ;)
 
@RedHyuuga Nej det är jag som skrivit fel, totalvikt 4250 kg för hela ekipaget :o Så 1870 kg får totalvikt på släpet vara för att vi inte ska komma över 4250 kg.

Släpvagnskalkylatorn är grym, men grejen är att jag inte hittar släp som klarar båda mina hästar och ligger på max 1870.

@Mia_R Får för mig att det är bökigare/svårare att ta BE. Har en C-ponny på 400 kg och en D på 450 kg, så ca 50 kg till skulle vara bra så det ger lite utrymme för gräsmagar ;)
Är inte förarprovet detsamma? Teorin är enkel.
 
@RedHyuuga Nej det är jag som skrivit fel, totalvikt 4250 kg för hela ekipaget :o Så 1870 kg får totalvikt på släpet vara för att vi inte ska komma över 4250 kg.

Släpvagnskalkylatorn är grym, men grejen är att jag inte hittar släp som klarar båda mina hästar och ligger på max 1870.
Hade det på känn att det var något som inte stämde, men bäst å dubbelkolla. :p

Som jag ser det har du följande val:
Hitta en släp som går att typa ner och lasta bägge.
Ta BE och köpa släp efter vad bilen får dra.
Byta bil.
Köra hästarna en och en.

Det är nog de valen jag kan komma på just nu, det verkar svårt för dig att hitta ett släp som passar dina kriterier.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Får för mig att det är bökigare/svårare att ta BE. Har en C-ponny på 400 kg och en D på 450 kg, så ca 50 kg till skulle vara bra så det ger lite utrymme för gräsmagar ;)

Kan tillägga att det enda som skiljer utökat B och BEs uppkörningar åt är att det är Teori i BE. Allt det andra är samma, det är därför jag förespråkar att ta BE när man ändå är igång. Teorin kan man alltid plugga in. :)
 
Kan tillägga att det enda som skiljer utökat B och BEs uppkörningar åt är att det är Teori i BE. Allt det andra är samma, det är därför jag förespråkar att ta BE när man ändå är igång. Teorin kan man alltid plugga in. :)
Det är betydligt trixigare uppkörning på be. B96 har ingen manöverbana. Be har du manöverbana, vanlig körning i trafiken plus teori. B96 har bara körning i trafik, jag fick backa rakt bakåt på min uppkörning, thats it :p
 
Kan tillägga att det enda som skiljer utökat B och BEs uppkörningar åt är att det är Teori i BE. Allt det andra är samma, det är därför jag förespråkar att ta BE när man ändå är igång. Teorin kan man alltid plugga in. :)

NEJ - det är inte bara teorin som skiljer.
För att ta utökat B behöver du inte;
körkortstillstånd
syntest
genomföra särskit manöverprov (på tid)
göra teoriprov (som även innefattar hela B-delen)
-men dessa ingår när du tar BE!

Detta gör att ett BE också blir dyrare, eftersom körkortstillstånd, syntest och teoriprov kostar pengar.

När jag tog BE så ingick också en muntligt redovisning av ett ämne som kontrollanten valde,
tex att redogöra för lastsäkring eller med hjälp av registreringsbevisen redogöra för vad som gällde för fordonen. Vet inte om det ingår i BE nu.
 
NEJ - det är inte bara teorin som skiljer.
För att ta utökat B behöver du inte;
körkortstillstånd
syntest
genomföra särskit manöverprov (på tid)
göra teoriprov (som även innefattar hela B-delen)
-men dessa ingår när du tar BE!

Detta gör att ett BE också blir dyrare, eftersom körkortstillstånd, syntest och teoriprov kostar pengar.

När jag tog BE så ingick också en muntligt redovisning av ett ämne som kontrollanten valde,
tex att redogöra för lastsäkring eller med hjälp av registreringsbevisen redogöra för vad som gällde för fordonen. Vet inte om det ingår i BE nu.
Det är inget manöverprov på tid, menar du att man inte behöver körkortstillstånd för ett utökat? Teorin läser man lätt in och teoriprovet kostar inte många hundralappar och manöverprovet är att du kan backa med släp.
 
Det är inget manöverprov på tid, menar du att man inte behöver körkortstillstånd för ett utökat? Teorin läser man lätt in och teoriprovet kostar inte många hundralappar och manöverprovet är att du kan backa med släp.
B96 behöver du bara boka uppkörning för. Inre eller yttre säkerhetskontroll. Thats it.
 
Det är betydligt trixigare uppkörning på be. B96 har ingen manöverbana. Be har du manöverbana, vanlig körning i trafiken plus teori. B96 har bara körning i trafik, jag fick backa rakt bakåt på min uppkörning, thats it :p

NEJ - det är inte bara teorin som skiljer.
För att ta utökat B behöver du inte;
körkortstillstånd
syntest
genomföra särskit manöverprov (på tid)
göra teoriprov (som även innefattar hela B-delen)
-men dessa ingår när du tar BE!

Detta gör att ett BE också blir dyrare, eftersom körkortstillstånd, syntest och teoriprov kostar pengar.

När jag tog BE så ingick också en muntligt redovisning av ett ämne som kontrollanten valde,
tex att redogöra för lastsäkring eller med hjälp av registreringsbevisen redogöra för vad som gällde för fordonen. Vet inte om det ingår i BE nu.
Personligen tycker jag det ger mer att ta det på "riktigt" så att säga. Det är så skönt att inte behöva tänka. Förvisso körde jag aldrig upp för BE, körde upp för CE med all den teorin det innebar (B-teorin, C-teorin och CE-teorin), säkerhetskontroll, manöverbana och uppkörning... det är förvisso samma princip bara större fordon och lite mer teori.

Tycker det är en dåligt argument att inte köra upp för BE för att man slipper teorin... hallå? Teorin är superbra att få uppdaterat. Jag ÄLSKADE varenda minut när jag pluggade teori för att de uppdaterar och ändrar reglerna sen man tog körkortet. Det är verkligen inget fel med det och värt vartenda öre. :up:

Manöverbanan är ju buslätt om man kan det och det borde ingå i vilket fall som, kör man med släp ska man banne mig kunna hantera det också, både fram som bakåt. Så jag ser inte det som en ursäkt att inte ta BE, om det är en ursäkt då skulle det ju rent krasst kunna betyda att de som tar B96 inte klarar av att backa med släp och därför de inte tar BE... hur tror du det känns för dom då?

Vänta lite nu, är det BRA att inte ta ett syntest (så dyra är dom inte, läkarintyget jag fick göra var dyrare)?!! :eek::eek: Jag vill gärna att dom jag möter i trafiken inte är blinda....

Varför snåla när det är så mycket bättre? Det låter på er nu som att B96 är till för dom som inte har råd att ta BE... hur låter inte det då? Vissa saker var nog bättre förr när det bara fanns två alternativ, antingen hade du släpkort eller inte.

Sen tycker jag förvisso att ALLA borde ta något släpkort för att få dra något efter bilen, avskyr att möta t ex B-korts husvagnarna som inte kan köra... eller varför inte dom som hyr B-korts släp och sen drar om på motorvägen i 110 km/h...

Jag tror det hade gynnat trafiken om alla som vill köra med släp hade varit tvungna att ta någon form av körkort för ändamålet.

Säkert trampan någon på tårna nu, men detta är mina åsikter/argument och du måste inte nödvändigtvis hålla med.

Jag är glad att jag har BE, behöver bara tänka på vad släp + last väger så det inte överskrider vad bilen får dra. Älskar att slippa tänka på vilken totalvikt släpet måste ha för att bilen ska få dra, sånt slipper du med BE, dock ej med B eller B96. :D

Ska ni övertala mig att B96 är bättre än BE får ni komma med bättre argument. :up:
 
Personligen tycker jag det ger mer att ta det på "riktigt" så att säga. Det är så skönt att inte behöva tänka. Förvisso körde jag aldrig upp för BE, körde upp för CE med all den teorin det innebar (B-teorin, C-teorin och CE-teorin), säkerhetskontroll, manöverbana och uppkörning... det är förvisso samma princip bara större fordon och lite mer teori.

Tycker det är en dåligt argument att inte köra upp för BE för att man slipper teorin... hallå? Teorin är superbra att få uppdaterat. Jag ÄLSKADE varenda minut när jag pluggade teori för att de uppdaterar och ändrar reglerna sen man tog körkortet. Det är verkligen inget fel med det och värt vartenda öre. :up:

Manöverbanan är ju buslätt om man kan det och det borde ingå i vilket fall som, kör man med släp ska man banne mig kunna hantera det också, både fram som bakåt. Så jag ser inte det som en ursäkt att inte ta BE, om det är en ursäkt då skulle det ju rent krasst kunna betyda att de som tar B96 inte klarar av att backa med släp och därför de inte tar BE... hur tror du det känns för dom då?

Vänta lite nu, är det BRA att inte ta ett syntest (så dyra är dom inte, läkarintyget jag fick göra var dyrare)?!! :eek::eek: Jag vill gärna att dom jag möter i trafiken inte är blinda....

Varför snåla när det är så mycket bättre? Det låter på er nu som att B96 är till för dom som inte har råd att ta BE... hur låter inte det då? Vissa saker var nog bättre förr när det bara fanns två alternativ, antingen hade du släpkort eller inte.

Sen tycker jag förvisso att ALLA borde ta något släpkort för att få dra något efter bilen, avskyr att möta t ex B-korts husvagnarna som inte kan köra... eller varför inte dom som hyr B-korts släp och sen drar om på motorvägen i 110 km/h...

Jag tror det hade gynnat trafiken om alla som vill köra med släp hade varit tvungna att ta någon form av körkort för ändamålet.

Säkert trampan någon på tårna nu, men detta är mina åsikter/argument och du måste inte nödvändigtvis hålla med.

Jag är glad att jag har BE, behöver bara tänka på vad släp + last väger så det inte överskrider vad bilen får dra. Älskar att slippa tänka på vilken totalvikt släpet måste ha för att bilen ska få dra, sånt slipper du med BE, dock ej med B eller B96. :D

Ska ni övertala mig att B96 är bättre än BE får ni komma med bättre argument. :up:
Jag förklarade bara skillnaden, har b96 och håller på med be just nu :D tog b96 när det kom för det passade mina behov och nu uppdaterar jag det :D
 
Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat fel...). Har ändå funderat på nytt släp och det skulle vara praktiskt att då köpa ett som kan ta med båda hästarna på en gång ifall det skulle behövas. Men vi hamnar ju i ett mellanläge, hittar en del släp med totalvikt 1500 kg men inte tillräcklig lastvikt och en hel drös 1990 kg som jag då inte får dra.

Har ni några tips? Krav är boggie och en prislapp på max 30 000 - 35 000 kr. Att typa ner ett 1990 skulle kanske också vara aktuellt, nåt tips på släp som går att göra det på isf?

(Bilbyte är inte aktuellt enligt sambon och nåt lär han ju få bestämma :D)
Efter att ha varit i ungefär samma sits som du - köpte ny bil och var tvungen att ta B96 för att öht dra släp så upptäckte jag att det i princip inte finns några begagnade släp som ligger mellan 1500 och 1990.
Jag var inne på att typa ner (20 jävla kg!) men det kostar runt 6000 och då insåg jag att det blev billigare att ta BE och köpa ett 1990-släp.
 
Efter att ha varit i ungefär samma sits som du - köpte ny bil och var tvungen att ta B96 för att öht dra släp så upptäckte jag att det i princip inte finns några begagnade släp som ligger mellan 1500 och 1990.
Jag var inne på att typa ner (20 jävla kg!) men det kostar runt 6000 och då insåg jag att det blev billigare att ta BE och köpa ett 1990-släp.

Äsch, skit också rent ut sagt :cautious: Känner att jag inte har tid att lägga på det. Men tack för input! Verkar ju oavsett som otroligt svårt att hitta ett sånt släp. Men 20 kg, riktigt surt!
 
Äsch, skit också rent ut sagt :cautious: Känner att jag inte har tid att lägga på det. Men tack för input! Verkar ju oavsett som otroligt svårt att hitta ett sånt släp. Men 20 kg, riktigt surt!

Jag pluggade in all teori på tre dagar (över en helg, och då hade jag stallet och vanliga livet också). Tog en körlektion på körskolan som jag lånade släp av. Körde upp.

Det tar inte så mycket tid. Det kostar några kronor, men om du inte kör skiten ur något ekipage så kan du behålla behörigheten genom hela livet - SÅÅ värt det när man håller på med hästar.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 001
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
684
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700. Har...
Svar
15
· Visningar
2 962
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 858
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp