Dragbil - Jeep, eller?

Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Jag har absolut inga som helst problem att ligga på den marginalen. Kommer aldrig att köra hästar som väger mycket mer än vad nuvarande gör. Dessutom äger jag enbart en häst och kör en häst ensam 99 gånger av hundra. Så det är inte direkt ett problem för mig.

Och hittills varje gång jag vägt ekipaget med två hästar och sadlar och tillbehör i sadelkammaren har jag aldrig någonsin kommit över totalvikten. Så nej, det är absolut inget problem för mig att ha 1990kg.

Om jag skulle överskrida vikten så är det enda som händer är att jag åker på överskriden maxlast. Från 1-20% (upp till 234kg) är det 2000kr i böter vilket väger upp att köpa släp med vikt över 2 ton då skatt och försäkring blir betydligt högre än dessa 2000kr. Man ska överskrida maxlasten med 50% för att bli hindrad fortsatt färd och att lasta 585 kg för mycket finns ju inte på kartan ens.

Dessutom vid vägning på våg så tillfaller kultrycket bilen så där tas ca 70kg bort från boggietrycket som jag kan lasta extra. Trafikpolisen på tunga gruppen i mitt län kopplar aldrig lös släpet vid vägning utan det är boggietrycket de väger. Så jag har lätt 100kg tillgodo lagligt om jag kör två hästar om man ska peta i smådetaljer. Och åker jag på överlast är det inga som helst problem.

Men som sagt, jag har hittills aldrig överskridit totalvikten med fullt släp så jag tycker absolut inte att det är något problem alls att ha ett 1990kg släp till två hästar. Men nu kör jag i princip aldrig två hästar då jag bara äger en. Men behöver jag två så vet jag att det inte är några problem. Känner ingen som har häst som väger mer än min heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Du kan läsa mitt tidigare svar. Jag har E-kort så du behöver inte vara orolig för den biten. :)

Som sagt, jag har vägt släpet flera gånger med två hästar, sadlar och utrustning och kommer inte över 1990kg. Finns ingen som helst anledning för mig att köpa 2700kg släp och betala sjukt dyr skatt när jag inte är i behov av det.

Jag kör dessutom inte små hästar. Halvblod på 165 (grov) och varmblod på 165. Utan problem. Det är vad vågen visar jag går på. Skulle jag köpa två halvblod på 180 så är det självklart man måste byta, men nu är så inte fallet. Och kommer nog aldrig hända heller. Men att säga att det inte går köra två hästar i släp på 1990kg stämmer inte. Inte för mig iafl.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Du kan läsa mitt tidigare svar. Jag har E-kort så du behöver inte vara orolig för den biten. :)

Som sagt, jag har vägt släpet flera gånger med två hästar, sadlar och utrustning och kommer inte över 1990kg. Finns ingen som helst anledning för mig att köpa 2700kg släp och betala sjukt dyr skatt när jag inte är i behov av det.

Jag kör dessutom inte små hästar. Halvblod på 165 (grov) och varmblod på 165. Utan problem. Det är vad vågen visar jag går på. Skulle jag köpa två halvblod på 180 så är det självklart man måste byta, men nu är så inte fallet. Och kommer nog aldrig hända heller. Men att säga att det inte går köra två hästar i släp på 1990kg stämmer inte. Inte för mig iafl.

Fast det där med skatten stämmer inte. Vårat släp med totalvikt på 3500 hade lägre skatt än det på 2000 kg.

Försäkringen var 2000 kr istället för 1500kr.

Så det skiljer inga stora summor direkt.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Är försäkringen som skiljer. Kollade papprena nu sen jag satt och kollade släp. Har precis bytt :)

När jag skulle köpa släp så jämförde jag försäkringen. Mitt 1990 kostar 550 per år och det på 2700kg jag kollade på gick på ca 2500kr. Så jo de 2000kr per år är helt onödiga för mig när jag vet att jag klarar viktgränsen. Varför sitta och betala 2000 per år i onödan på nåt jag inte behöver? Mitt behov behöver inte mer än 1990kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Skatten är 229kr dyrare för ett släp på 3000 jämfört med ett på 1990 per år.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

När jag skulle köpa släp så kollade jag skatten. Mitt 1990 kostar 450 per år i skatt och det på 2700kg jag kollade på gick på ca 2500kr. Så jo de 200okr per år är helt onödiga för mig när jag vet att jag klarar viktgränsen. Varför sitta coh betala 2000 per år i onödan på nåt jag inte behöver? Mitt behov behöver inte mer än 1990kg.

Men det stämmer inte. När köpte du ditt släp? Jag köpte mitt för kanske 5 år sedan helt nytt. Kan det vara olika regler för olika årgångar?

Vi betalade 520kr för ett släp med totalvikt 3500kg.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Har flera bekanta som kör två hästar i sina 1990 vagnar som klarar vikterna med. Så det är inte alls svårt att klara sig på den vikten. Jag förstår de som har två riktigt stora tunga hästar att de behöver högre totalvikt. Men de jag känner som har normala ridhästar klarar sig på 1990. Vi har våg i ridhuset och alla väger sina hästar efter träning. Ingen väger över 600 och de flesta ligger mellan 530 och 560kg. Och det är normala hopphästar som inte är feta. Men jag köper inte släp för att köra feta hästar. ;)

Sen finns det såklart 1990 släp som har tjänstevikt på över 900kg också och närmare ett ton, så det måste man ju ta hänsyn till!! Därav valet att köpa en med sadelkammare som endast väger 820. :)
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Men det stämmer inte. När köpte du ditt släp? Jag köpte mitt för kanske 5 år sedan helt nytt. Kan det vara olika regler för olika årgångar?

Vi betalade 520kr för ett släp med totalvikt 3500kg.

Ändrade ovan för jag blev osäker och kollade mina papper där jag sammanställt allt vid köp. Är försäkringen som blev svindyr på de tunga släpen.
Jag ville köpa ett Thule Excellent men klarar inte vikterna på det 1990 då tjänstevikten är så hög. Funderade då att köpa ett på 2600kg men det var absolut inte försvarbart ekonomiskt när jag hittade min Boj med sadelkammare som bara väger 820 i tjänstevikt!
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Fast nu var det ts jag menade som inte har tagit större kort än. Då menar jag att det är smartare att spara och ta e kort.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Har flera bekanta som kör två hästar i sina 1990 vagnar som klarar vikterna med. Så det är inte alls svårt att klara sig på den vikten. Jag förstår de som har två riktigt stora tunga hästar att de behöver högre totalvikt. Men de jag känner som har normala ridhästar klarar sig på 1990. Vi har våg i ridhuset och alla väger sina hästar efter träning. Ingen väger över 600 och de flesta ligger mellan 530 och 560kg. Och det är normala hopphästar som inte är feta. Men jag köper inte släp för att köra feta hästar. ;)

Sen finns det såklart 1990 släp som har tjänstevikt på över 900kg också och närmare ett ton, så det måste man ju ta hänsyn till!! Därav valet att köpa en med sadelkammare som endast väger 820. :)

Såg att du ändrat det först för en stund sedan. Jag var så totalt förvirrad att skatten skiljde så mycket mellan släpen att jag missade det.

Upp till 2999 kg brukar det bara skilja några hundralappar.

Just det där med att skatten blir så fruktansvärt hög för släp över 1999 kg har flera hästsläpsförsljare försökt lura i oss.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Ja det är ju nåt man hör många säga. Men mina erfarenheter på de släp jag var intresserad av så blev försäkringen riktigt dyr jämfört med det jag valde. :crazy: Förstår inte varför samma släp ska skilja så mycket att försäkra bara för att man får lasta lite mer. Det är ju inte som med bilar att det är olika effekt och olika olycksstatistik som grundar sig.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Ändrade ovan för jag blev osäker och kollade mina papper där jag sammanställt allt vid köp. Är försäkringen som blev svindyr på de tunga släpen.
Jag ville köpa ett Thule Excellent men klarar inte vikterna på det 1990 då tjänstevikten är så hög. Funderade då att köpa ett på 2600kg men det var absolut inte försvarbart ekonomiskt när jag hittade min Boj med sadelkammare som bara väger 820 i tjänstevikt!

Får man lov att kolla vilka försäkringsbolag du kollade med? Mitt 2500 kg släp betalade jag 1500 kr på hos Folksam och det var med en extra försäkring.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Länsförsäkringar. Vi har 20%rabatt där eftersom vi är guldkund. Sen kollade jag folksam och nåt till. Skilde sig inte jättemycket.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Jag har haft en äldre Jeep Cherokee, och saknar den djupt! Fullkomligt oslagbar som dragbil och rolig att köra i övrigt. Något törstig med släp, dock.... ;) Men oj, vad mycket folk jag har dragit upp ur diverse hål och halka!
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Ja annars blir jag förbannad då jag valde bort det släp jag egentligen ville ha för att försäkringen skulle bli så dyr :p Men jag älskar Boj'en så det blev bra ändå :)
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Precis köpt mig en Huyndai Santa fe av årsmodell 2012. Den får dra totalt 2000 kg och 1680 kg på utökad B. Årsskatt på bilen är 4200:- någonting! Bytte från en Chevrolet Captiva som får dra 2000 kg totalt och 1700 kg på Utökad B. Årsskatten är runt 6500 tror jag. Skillnaderna på bilarna är väl ca 250 000 kr men hade det bara gått och koppla ut airbagen på captivan fram så hade jag aldrig bytt bil men med extremt lång sambo så kunde vi helt enkelt inte ha bilskrället kvar med 2 barnstolar bak. Båda var dieselbilar ska tilläggas!
Rekommenderar Captivan starkt, den drar ca lite över litern med släp efter, 4-hjulsdrift och lite suvmodell. Min -07 som gått ca 13 000 mil ligger runt 60-75 000 kr att köpa! Så för den som inte vill ha en urgammal bil som gått halvägs till månen fram och tillbaka.. spana på den.
Dock är santa fen stået vassare, drar mindre och mer plats invändigt och billigare skatt så den kommer att stanna många år framöver :) plus att man kopplar själv ur airbagen fram med nyckel.. dvs inga kostnader på verkstad för den tjänsten!
 

Liknande trådar

Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 456
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 619
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp