Bukefalos 28 år!

Bok och/eller tips om tömlongering

H

hursomhelst

hejsan

jag söker en bok och tips och råd hur man tömlongerar på bästa sett, vilken utrustning som är bäst lämpad med mera.

jag ska nu idagarna köpa en 9 årigt ardennersto som ska på inridning i maj (har varit körd).
men hon har hos förra ägarna bara gått i haden mer eller mindre, så nu så för att få upp kondis och hantera henne på ett bra sett så vill jag jobba från marken, fram tills i maj.

så alla som har något bra och komma med, eller har bara tips på böcker, vill veta allt, är ju lite nyfiken av naturen :smirk:

(obs har ingen tränare att tillgå här)

så fram med era kunskaper...
 
Sv: Bok och/eller tips om tömlongering

oj glömde ju prenumerara på tråden å då jag inte kan buke så bra så antar jag att man måste skriva ett inlägg för å ändra sig :rofl:
 
Sv: Bok och/eller tips om tömlongering

ingen som vet nåt????:angel::confused::crazy:
 
Sv: Bok och/eller tips om tömlongering

Leta på nån hobbybokhandel på nätet och kolla om Anders Eriksson har skrivit nån. Han är en hejare på sånt, har kurser mm.
 
Sv: Bok och/eller tips om tömlongering

hmm
jadu, man har två tömmar och longerar på ett runt spår har jag lärt mig iaf..

och ingen av anders erikssons böcker tar upp detta..
 
Sv: Bok och/eller tips om tömlongering

När jag tömkör varierar jag rakt och böjt spår och går inte bakom hästen (om jag är t ex i ridhus). Undrar om det är när jag arbetar på volt som du menar.

Kolla upp Anders Eriksson ändå. Tror du kan få nyttiga tips där.
 
Sv: Bok och/eller tips om tömlongering

Vad är det för skillnad på att tömköra och tömlongera?

Vad jag vet är det samma sak......dvs tömkörning! Men som sagt innan, kan man tömköra både på rakt spår o på volt.
Kanske det du (TS) menar med "tömlongering", när man jobbar på volt. :confused:

Jag tror att Anders Eriksson har skrivit något häfte om tömkörning + gjort en DVD.
Jag köpte nyligen en bok som heter: Lär känna din häst- träning från marken (Wahlströms), av Lesley Bayley.
Jag tycker den är ganska bra. Står en hel del om tömkörning, men även om IH, NH, Join-up, TTEAM, Clickerträning,The Seven Games, longering, m.m. Många bra bilder o en hel del tips.
Kan kanske vara något? :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 179
Senast: Fetaost
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 313
Senast: hastis1234
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 268
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 697
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp