Bukefalos 28 år!

Bokföra igen efter bokslut (kontantmetoden)

F

Fruentimber

Med risk för att låta himla förvirrad (för det ÄR jag nämligen! :p): jag och sambon har en liten enskild firma. Vi bokför enligt kontantmetoden och nu inför årsskiftet registrerade vi ju resterande fakturor under kundfordringar (1510) och leverantörsskulder (2440). Alla verifikationer samlades i en pärm som lämnades in till revisorn i januari när vi sett till att alla leverantörsskulder från förra året var betalda.

Så till mitt lilla huvudbry: hur gör jag nu? :D

Jag har ju en summa på 1510 och en på 2440 som jag antar måste börja nollas?
Om kund A nu har betalat in sin faktura utställd t ex 2014.12.13 med sista inbetalning 2015.01.13, hur bokför jag det? Antar att man måste dra av från konto 1510?

Och så till en kanske ännu dummare fråga: alla kundfordringar och leverantörsskulder (alltså pappersfakturorna) sitter ju i pärmen som jag lämnade till revisorn. Men måste jag inte ha dom igen (eller åtminstone kopior?) till nya pärmen när jag bokför nu? Jag måste ju ha pappersfakturan att skriva verifikationsnumret på.




/FrauleinLeo - med lite smått panik i kroppen.
 
När kunden betalar en faktura som du lagt in som en kundfordran på 1510 så bokar du + bank - 1510.

På samma sätt med betalningen på leverantörsfakturan som då blir + 2440 - bank.

har du inte sparat kopior på alla kund- och leverantörsfakturor?

Varje faktura bör ju få ett verifikatnummer när du bokade in den som skuld/fordran på år 2014 och ett nytt verifikatnummer när du bokar bort den på år 2015 när den är betald.
 
Håller med Hjartagna. Alternativet är att du bara vänder bokningarna via en BFO, men det känns ju som mer jobb än det är värt.

Det intressanta är egentligen vad som har varit motbokningskonto vid inbokning av skuld resp. fordran. Det är troligen den bokningen du behöver vända.
 
Håller med Hjartagna. Alternativet är att du bara vänder bokningarna via en BFO, men det känns ju som mer jobb än det är värt.

Det intressanta är egentligen vad som har varit motbokningskonto vid inbokning av skuld resp. fordran. Det är troligen den bokningen du behöver vända.

Hur tänkte du med vändning?
Vid inbokningen på 1510 så bör ju motkontot vara ett intäktskonto tex 3010. Det ska ju inte användas när kunden betalar sin faktura. Utan bokningen bör ju vara mellan 1510 och banken (tex 1930).
 
Hur tänkte du med vändning?
Vid inbokningen på 1510 så bör ju motkontot vara ett intäktskonto tex 3010. Det ska ju inte användas när kunden betalar sin faktura. Utan bokningen bör ju vara mellan 1510 och banken (tex 1930).

Jag tänker att det kan vara mödan värt att se hur det är bokat inför bokslutet, och sedan vända den bokningen om det är så att man använt ett balanskonto.
 
Vi lämnar allt till revisorn och sen fixar hen allt.

Värt varenda krona, jag har läst företagsekonomi A och B men min hjärna krullar sig vid bara tanken på konton...
 
När kunden betalar en faktura som du lagt in som en kundfordran på 1510 så bokar du + bank - 1510.

På samma sätt med betalningen på leverantörsfakturan som då blir + 2440 - bank.

har du inte sparat kopior på alla kund- och leverantörsfakturor?

Varje faktura bör ju få ett verifikatnummer när du bokade in den som skuld/fordran på år 2014 och ett nytt verifikatnummer när du bokar bort den på år 2015 när den är betald.

Ah, lite som jag tänkte alltså. Skönt att veta att man inte är helt bortblåst.
Nej, ta kopior har vi inte alls tänkt på! Vet inte riktigt hur vi tänkte där egentligen, vi äger ju inte ens en kopiator. Men jag får väl fråga revisorn lite snällt om jag kan låna tillbaka pärmen ett par dagar... :o

Precis vad jag tänkte med verifikationsnumrena, blev därför lite förtvivlad när jag insåg att allt det är ju hos revisorn.
 
Håller med Hjartagna. Alternativet är att du bara vänder bokningarna via en BFO, men det känns ju som mer jobb än det är värt.

Det intressanta är egentligen vad som har varit motbokningskonto vid inbokning av skuld resp. fordran. Det är troligen den bokningen du behöver vända.

För den lite oinsatte - vad betyder/innebär BFO?

Det du kan göra är att använda underlaget från banken som verifikation på inbetalning/utbetalning.

Men räcker det verkligen som underlag?
 
Vi lämnar allt till revisorn och sen fixar hen allt.

Värt varenda krona, jag har läst företagsekonomi A och B men min hjärna krullar sig vid bara tanken på konton...

Jag läste företagsekonomi A under en svag stund i gymnasiet (dvs 10 år sedan) men tog en kurs i bokföring och redovisning på Folkuniversitetet nu i höstas. Väldigt nyttig! Att lämna bort allt blir det nog inte tal om, dels pga min stolthet :angel: och att bokföring/fakturering hör till min roll i företaget.

Satt och grina tidigare idag över att jag inte förstod men nu ringde sambon och sa att revisorn hade öst beröm över min bokföring och lite skämtsamt undrat om jag ville söka jobb hos dom. Får väl pusta ut och klappa mig själv lite på axeln och trösta mig med att det faktiskt inte behöver vara klart än om ett par månader...
 
Ny undran angående plus och minus på kontona.

Ett exempel på en leverantörsfaktura vi gjorde:

2440 Leverantörsskulder kredit -1367 kr

5613 Reparation/underhåll av personbil debet 376 kr
6110 Kontorsmateriel debet 319,20 kr
5480 Arbetskläder/skyddsmaterial debet 159,20 kr
5410 Förbrukningsinventarier debet 239,20 kr
2640 Ingående moms debet 273,40 kr

Alltså, vad händer med dessa konton vid nytt räkenskapsår? Nollställs de automatiskt?
För jag kan väl knappast behöva sitta och dra minus från alla dessa konton (förutom 2440) nu när jag ska bokföra fakturan som betald?
 
Det som är köpt 2014 tillhör kontona under 2014. Det är inget du behöver boka bort utan när 2015 drar igång kommer de köp/fakturor som tillhör 2015 att vara de som syns för året.
Jag har själv bara använt Visma SPCS, men jag antar att det ser likadant ut i alla program. När man går in i RR ser man dels summan för i år och man ser även summan för samma period förra året.
 
Kostnadskontona är redan bokade och kommer inte involveras, du har redan debiterat kostnadskontona. De blir året resultat . Balanskontona däremot lever vidare. Det som sker är att den lev.skulden du hade i slutet av 2014 nu minskas med debet lev skuld och kredit bank (=utbetalning).
 
Momskontona ligger i balansräkningen och de nollas ju ut vid varje momsrapport. Oavsett om ni rapporterar moms varje månad/kvartal/år, så borde det göras en momsrapport vid årsskiftet. Uppstår det då en skuld bokas den på 2650 och blir nettot en fordran bokas den på 1650.

I övrigt så stämmer det att resultatkontona börjar på ny kula varje nytt bokföringsår och på kontona i balansräkningen så blir UB (utgående balans = saldo 31/12), överfört till IB (ingående balans = saldo 1/1). Tänk bara på att om du ändrar ett balanskonto efter du skapat nytt räkenskapsår, så kan dessa balanser behöva uppdateras en extra gång. Det beror lite på vilket program du har om detta behövs eller ej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp