Bollar gärna lite kring reaktion på katt

Så testa barnet för allergi? Ett pricktest tar väl max en timme och ger viss indikation även om blodprov kanske ger säkrare svar.
 
Nu får bukefalisterna lugna sig igen med sina förutfattade meningar, för jag har inte nånstans skrivit att vi SKA skaffa katt utan formuleringen var :

"Vår 18 månaders pojke reagerar på nånting hos sin mormor, troligtvis katten. Men han reagerar, vad vi märkt, inte i andra hushåll där det finns katt. Kan det bero på hur väl man städar?"

Ja, städning kan påverkar hur starkt man reagerar. Det beror även på hur man städar.
 
@Lager "Att testa och se ifall det går" är vanligt men man kan inte utgå ifrån att alla är såna :)


Givetvis. Men här känner ju ingen varandra direkt, det är ett nät-forum. Så de flesta svarar utifrån hur frågan är ställd och hur de tolkar frågan - inte utifrån Dig, för de vet ingenting om Dig.

Alltså - främmande person vars son reagerar på X i ett hushåll, men inte på X i ett annat hushåll. Kan hen köpa X? Svaret blir ju då såklart "testa så att sonen inte är allergisk emot X innan ni köper X"...

Sedan är jag själv lite kattkänslig, men städar ofta och noga. Damsuger varje dag, samt våttorkar och tvättar sängkläder ca varannan dag, tvättar övriga textilier ca två gånger i veckan. Håller katterna välborstade. Då blir det inga problem med två innekatter för min del. Men jag reagerar om jag slarvar med städning. Så visst kan sådant påverka! Liksom kattrasen, eller om sonen kanske reagerar på någon annan allergen, som inte är kopplad till just katten.
 
Hur mycket man reagerar av den eventuella pälsdjursallergin/kattallergin, beror som många sagt på flera olika saker, som hur det städas, hur ofta det städas, och om kattallergenerna finns överallt i huset.

Min man har en viss tendens till att reagera på "katt". Vi har tre katter och han är helt besvärsfri.

Vår lösning är bl.a. att sovrummen (inklusive gästrummet) i huset är helt kattfria, 24/7. Visst någon slinker in genom en öppen dörr ibland, men bärs i så fall ut från rummet omedelbart.

Han avstår från att sitta och gosa med katterna, så jag får allt goset!:love:

Vi städar relativt normalt, ungefär varannan vecka dammsugning och våttorkning av de flesta golven, men katternas favorit platser får lite extra dammsugning om det ser hårigt ut. Några extra favoriserade platser har filtar eller dynor som lätta att tvätta ofta i maskin.

Att inte låta barnet sova med katten och att sovrum hålls kattfria, kan vara en bra början om man kan låna en katt ett tag för att pröva.

Men som sagt ett allergitest kan vara klokt...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 125
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 744
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp