Bukefalos 28 år!

Bomlös - bra? dåligt?

P

Plupp

Jag har en fundering. Har ganska länge nu funderat på att införskaffa en bomlös sadel, ska även ha en på prov nu. Jag läste en gammal tråd där det framkom åsikter som att man verkligen ska vara en jättebra ryttare för att kunna tillgodogöra sig en bomlös sadel i andra fall så förstör man mer än man gör nytta. Pga obalans osv.. att hästen i stället för att bli mer lyhörd för vikthjälper skulle kunna bli helt avtrubbad. Jag blev då lite osäker :smirk: tänk om min omtanke för hästen bara leder till ytterliggare problem?

Vad tycker ni som har eller har haft bomlösa sadlar?? Alla andra med åsikter välkommmna!! :D
 
Ja.. som de flesta väl vet vid det här laget så är jag en stor förespråkare för bomlösa sadlar.
En ryttare i obalans kan förstöra sin häst även med en bomsadel kan jag lova (eftersom jag gjort det själv) sitter man snett så belastar man hästen snett även i bomsadlar. Däremot var det först när vi började med bomlöst som problemet kom fram och matte fick lov att ta tag i sin egen kroppsställning... Jag är ingen expert på att rida, men min häst går bara bättre och bättre nu sedan vi skaffade bomlöst.
Kanske är det tom lite bättre med en bomlös sadel om man är lite ovan, eftersom man liksom glider i sidled ganska omedelbart om man inte sitter rakt ovanför hästen, det märks fortare på både häst och ryttare att något måste göras...
Hittills har min häst bara blivit mer lyhörd för alla min hjälper, kanske beror det på att han inte längre går och koncentrerar sig på hur ont sadeln gör? Kan inte riktigt tänka mig hur de skulle kunna bli avtrubbade...
Jag vet att vissa hästar är väldigt känsliga för hjälperna och dessa kan ibland tycka att det blir för mycket stimuli när man rider barbacka eller i bomlöst, de blir då väldigt överdrivna och kanske även stressade. Nu vet jag om några sådana hästar, men deras ägare har gett upp barbacka/bomlöst ganska fort, kanske hade hästen vant sig efter ett tag.. svårt att veta..
Människan har ridit hästen barbacka i flera tusen år, det gick bra då så jag kan knappast tänka mig att det skulle skada nu...
Huvudsaken är att man alltid, oavsett vilken utrustning man har, noga ger akt på hästen, hur den mår, om den får skav, om den verkar villig och framåt. Då märker man i tid om man håller på med något som förstör snarare än hjälper.
 
Puttar upp tråden lite då den även ligger i mitt intresse.
Visst har jag hört att man får hålla balansen på annat sätt än i bomsadel, men att påstå att det skulle vara illa för hästen? :confused:
Skulle man inte kunna uttrycka det som så att man med en bomlös sadel får större möjlighet att själv träna på sin balans som vid barbackaridning (där det måste vara ännu större risk att "avtrubba" en häst)?
 
Min rör sig mycket bättre med bomlös.
Så gott som alla sadlar jag provat har glidit fram på honom vilket medfört tryck på bogbladen - med en bomlös kommer jag från det problemet.
Däremot framgår det ännu tydligare nu att min häst skjuter över mig på vänster sida, för han får skav där. Detta får vi jobba med, ochjag hoppas innerligt att vi kommer ifrån det snart för skav har jag tröttnat på nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 814
Senast: lillamy73
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 328
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Utrustning En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Otroligt många hästar är tyvärr inte ledbara...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 582
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp