Bommar i transporten...

Sv: Bommar i transporten...

Iaf på de jag sett som har sprint + knopp så SITTER det som ett 'mutterhuvud' på själva sprinten. Sprinten är rak i typ 1½ dm, det är detta som 'stoppas ner' i hållarna/fästena. Sen är det en utfasad kant där för att det ska 'ta emot' i överkant på hållaren. Men sen kommer skaderisken, 1 dm (eller så) mer sprint, brukar ibland/ofta/alltid? vara svagt böjd och i änden där sitter 'knoppen'.

Så man skulle nog ganska enkelt utan större problem kunna kapa av den där 'extra' decimetern av sprinten, fasa till änden fint så den inte är vass och ev sätta dit en LITEN knopp. Då har man dels liten knopp, man har 'grepp' när man ska lossa och man slipper den där uppstickande delen, den som de kan fastna i (knopp eller ej)
 
Sv: Bommar i transporten...

Ja! Nåt sånt tänkte jag mig att man kunde göra....

Nu har det löst sig med transport när jag ska hyra den här gången, blir en Star trailer... men det är intressant att veta hur det ser ut i olika transporter. Har ju funderingar på att köpa en så småningom och med min erfarenhet på dessa "knoppar" vill jag ju helst undvika dom.
 
Sv: Bommar i transporten...

Skruttan skrev:
..hur ser de ut i olika transporter? Vill veta hur frambommarna sitter fast och vilka som har snabbbommar bak. Gillar in de som har bakbommar där man ska försöka få i en lång sprint, litar in helt på att min häst inte försöker backa ut igen.
// :bump:

Så här ser mellanvägg och bommar ut på Christ (du kan välja till helbomssats).



Främre bommarna har panikutslösning. Du skruvar enkelt loss dem utifrån med t.ex. en skruvmejsel. Det finns olika varianter av inre fäste, men Christ har en enkel cylinder utan vassa kanter som själva bommen fästs i. Det blir alltså inga vassa kanter. Just detta kan skilja sig mellan olika fabrikat. Böckmann, Saris m.fl har ett platt fäste, som när du lossar panikbulten och fästet släpper från väggen, blir vasst.



Du kan justera bomlägen i höjd- och längdlägen.



Christ, Böckmann, Atec m.fl. använder denna typ av låsning av bommarna. Enkel, snabb och pålitlig.

 
Sv: Bommar i transporten...

Vilken låg mellanvägg, hästen kan juh nästan kliva över :o !
 
Sv: Bommar i transporten...

Akustik skrev:
Vilken låg mellanvägg, hästen kan juh nästan kliva över :o !

Knappast, den är minst lika hög som andras, men transporten är däremot hög, vilket nog är varför du tycker det.
 
Sv: Bommar i transporten...

nää.. har sett den där trasnporetn på mässa också, och den e låg!
Jag har en väldigt hög transport med väldigt hög mellanvägg.
 
Sv: Bommar i transporten...

Akustik skrev:
nää.. har sett den där trasnporetn på mässa också, och den e låg!
Jag har en väldigt hög transport med väldigt hög mellanvägg.

Vilken har du då? Våran lille på 1.74 står kanon iden i alla fall ;)
 
Sv: Bommar i transporten...

Höjden på mellanväggar verka ligga mellan 120 cm (Trane från mitten av 90-talet) upp till 145 cm. Vår är drygt 135 cm hög i alla fall, m.a.o. inte låg.
 
Sv: Bommar i transporten...

Har en star diamant med hingstvägg. (kanske därför det skiljer såpass mkt..)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Utrustning Någon som satt in innerdörrar istället för bommar bak i sin transport och har några erfarenheter att dela med sig av? Jag vill sätta...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 539
Senast: Sofie_B
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 635
Senast: Tennessee
·
Utrustning Hej! Jag är ute efter en transport som lite liknar lastbil till transporträdd o klaustrofobisk häst. Tittat på Ume B50 med fölväggar...
2
Svar
27
· Visningar
3 610
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp