Bommar i transporten...

Skruttan

Trådstartare
..hur ser de ut i olika transporter? Vill veta hur frambommarna sitter fast och vilka som har snabbbommar bak. Gillar in de som har bakbommar där man ska försöka få i en lång sprint, litar in helt på att min häst inte försöker backa ut igen.

Har ingen egen transport och ska hyra en nu i veckan då jag måste till kliniken med hästen. Idag hade jag hyrt en äldre Trane för att lastträna...och de har ju en otroligt korkad (enligt mig i alla fall) konstruktion på frambommar, dvs det är en lång sprint var varje sidan av bommen och högst upp är det en rund knopp. Just i den knoppen har jag varit med om att två hästar fastnat i (en fastnade med grimman under färd och fick panik!!) och min häst lyckades fastna med grimskaftet idag. Skickar in henne och när hon kom in så tittade hon bakåt =grimskaftet snurrades runt knoppen och när hon tittade framåt igen lade sig grimskaftet ett varv till och där satt hon fast!! Som tur var fick hon ingen panik el dylikt (bara jag :eek: !!).

Så hur ser bomkonstruktionen ut i Värmlandsvagnen (ny, ett år gammalt har jag möjlighet att hyra)? Vad är det för bom bak?
Startrailer har jag för mig att det är snabbbommar bak (på nya) men hur ser de ut fram? Hur ser Dalavagen ut?
Gärna bilder om nån har/vet nån hemsida som har bra bilder....

// :bump:
 
Sv: Bommar i transporten...

Ume har bra bommar..on du tittar på bilden så är det en liten svart "knapp" på bomme...den för man bara åt sidan så öppnar/låser man bommen...fram är det långa sprintar..men dom är istort sett raka så hästarna kan aldrig fastna i dom...

thumbnail.aspx
 
Sv: Bommar i transporten...

Jag var med om en grej med en Star nu i veckan. Frambommen lossnade under färd :mad: och hästen stod helt lös när vi kom fram. Hästen är SUPER snäll att köra och han har inte gjort något annat än lutat sin emot bommen vid inbromsning. Konstuktionen är mycket vek ett block som är ca 5 cm som går in och är fastsvettsad i ett rör. Jag hade hyrt trailern och tänker aldrig köpa en sådan. Glad att inget hände.
 
Sv: Bommar i transporten...

Ja, ume verkar vettig... synd att det inte finns nån sån att hyra i närheten. Men nån att ha i tanken den dagen jag ska köpa ett släp.
 
Sv: Bommar i transporten...

Värmlandsvagnen har (om den inte är extrautrustad med panikbommar och mittstolpe) hellång bom fram, ett litet 'rör' i änden på bommen, och på väggen så sitter fästet, där det är likadana rörbitar men med mellanrum. Mellan fästets rörbitar sätter man bommens rörbit, och så sätter man i en lång pinne uppifrån. Precis samma som på den Trane du menar. Man kan dock vrida in knoppen så den går mot väggen så kan de inte fastna där, men knoppen för fästet för mellanväggen är en STOR skaderisk när/om de fastnar där (vilket mååånga gör). Du kans kära hål i en tennisbioll och trä över om du vill, sett flera som gjort så för att hindra grimman från att fastna. Men problemet med grimskaftet kvarstår (jag har råkat ut för exakt samma sak som du, att ett grimskaft fastnat runt knoppen på något vis)

Bak när det är korta eller tregjärdedels bom har de en bomlösning som i TEORIN är superb men i VERKLIGENHETEN är mardrömslik om man har en häst som kastar sig.

I änden på bommen är det en metallplatta som står lodrätt, i den är det utskuret en skåra neifrån och upp. Den skåran ska läggas över en kantställd metallbit (fästet). I Teorin lägger du bara på bommen, enkelt och lätt. Låses med en överliggande plåtflärp. I VERKLIGHETEN så är inpassningen för snål, så för att haka på båda bommarna på fästet måste man nästan alltid 'rucka' på mellanväggen vilket får en häst benägen att kasta sig ut att slänga sig, och då har man risk för fingrarna på vägen ut.

BÄST bakbommar anser jag nya Trane samt Kylinges nya har. Panikutlösning, löses ut från SIDAN av trailern, och stängs genom att tryckas fast inåt, kan tryckas inåt även om hästen trycker emot lite.

Fattade du inte hur VV:s bommar var så kan jag fotografera åt dig? Deras hellånga bom är suverän dock men den hittar du knappast i ett hyrsläp.
 
Sv: Bommar i transporten...

Så Vv har också såna knoppar fram...synd. Tennisbollen är ju i alla fall en lösning så inte grimman fastnar, det fasar jag mest för. Grimskaftet fastnade när jag stod på pållans högra sidan och hon skulle gå in transportens vänstra "spilta", kan ju försöka undvika det genom att alltid stå på ytter sidan och sätta fast grimskaftet i grimmans sidoring istället för mitt under.....

Hmm, hänger inte riktigt med hur bakbommen ser ut... du får gärna ta nån bild. Jag tror ju inte heller det är hellång bom på de som finns hyra, men ska fråga i alla fall. Det gör inget om hon får stå brett om det nu skulle vara helbom.
 
Sv: Bommar i transporten...

SKa fota bommarna senare idag!

Är det hellång bom försvinner ditt problem med mittknoppen eftersomd et då inte finns mellanvägg i släpet. Med trekvartsbom (vd mellanväggen åt sidan bak är det samma korkade konstruktion som med korta bommar tyvärr.
 
Sv: Bommar i transporten...

Skruttan skrev:
Nån som vet hur frambommarna ser ut i Startrailern och Dalavagnen?

Dalavagnen har en hellång bom fram. Deras snabbommar bak är helt suveräna. Det tar bara någon sekund att sätta för bomen bakom hästen (är man långsam tar det givetvis länger tid). Den är bara att haka på.
 
Sv: Bommar i transporten...

Det låter ju bra. Har varit lite nyfiken på dalavagnen, att det är hel bom fram gör mig inget eftersom jag aldrig kör två hästar och ännu mindre i olika storlek.
 
Sv: Bommar i transporten...

Skruttan skrev:
Det låter ju bra. Har varit lite nyfiken på dalavagnen, att det är hel bom fram gör mig inget eftersom jag aldrig kör två hästar och ännu mindre i olika storlek.

Tänk på att kolla vad det är för fästen, de där fästena du inte gillar (med pinne som sticks i uppifrån) är VÄLDIGT vanliga när det gäller hellång bom, och det finns nog risk att Dalavagnen har den med.

(Jag jobbar på att komma ihåg att ta med mig kameran och fota bommarna.. lyckats glömma det, men snaaart så.. )
 
Senast ändrad:
Sv: Bommar i transporten...

Btw.
En såndär dum knopp har vårt släp också. Dock försvinner ju den när man tar ur mellanväggen och vi kör alltid utan just mellanvägg.
Kör vi med mellanvägg binder jag under fönstret i lagom längd så att hästen inte kan vrida sig och titta bakåt.
 
Sv: Bommar i transporten...

Álin skrev:
Btw.
En såndär dum knopp har vårt släp också. Dock försvinner ju den när man tar ur mellanväggen och vi kör alltid utan just mellanvägg.
Kör vi med mellanvägg binder jag under fönstret i lagom längd så att hästen inte kan vrida sig och titta bakåt.

Det är dock ganska enkelt att 'bli av' med den där knoppen om man vill, slog mig alldeles nyss (jag kör ju utan mellanvägg så den stör ju inte mig eftersom den inte är där..), men på hyrsläpet macken har så har någon klåfingrig slarvat bort (eller så har den gått sönder) en uppsättning sprintar. Då har de istället satt i långa 'muttrar' i rätt dimension, dvs de träs i precis som sprinten, men det blir ingenting som 'sticker upp' utan bara mutterhuvudet, och de är ju inte ens en centimeter liksom. Dock får man fippla lite för att få grepp om den och få tag i den när man ska ha upp den om an inte har verktyg. Men kan ju kanske vara ett tips för de som vill ha mellanvägg men inte knoppen, att ersätta sprinten med kroppen med en annan lösning som inte sticker upp så mycket, är ju både billigt och lätt?
 
Sv: Bommar i transporten...

Att köra utan mellanvägg är inga problem, men eftersom jag för närvarande hyr transport så finns det oftast inga långa bakbommar om man vill tar ut mellanväggen.... Och bakbom vill jag ha, även om jag har en snäll häst så prövar hon ibland att backa ut en bit när man lastat henne så det känns säkrast att ha en bakbom.

Att binda kortare fungerar ju under färd (eller tills jag hunnit sätta fast henne), men risken finns ju att hon hinner fastna med t ex grimman innan jag hunnit sätta fast henne (lastar själv).
 
Sv: Bommar i transporten...

Alexandra_W skrev:
Då har de istället satt i långa 'muttrar' i rätt dimension, dvs de träs i precis som sprinten, men det blir ingenting som 'sticker upp' utan bara mutterhuvudet, och de är ju inte ens en centimeter liksom. Dock får man fippla lite för att få grepp om den och få tag i den när man ska ha upp den om an inte har verktyg. Men kan ju kanske vara ett tips för de som vill ha mellanvägg men inte knoppen, att ersätta sprinten med kroppen med en annan lösning som inte sticker upp så mycket, är ju både billigt och lätt?

Det där var ju rätt smart! Har funderat på om man inte skulle kunna lösa det på nåt annat sätt och en lång mutter el liknande skulle ju gå bra. Har också tänkt att (...om jag nu själv skulle köpa en transport med sådan dum knopp) man kanske skulle kunna lämna sprinten till nån kunnig som tar bort knoppen och sätter dit något mer platt (liknande mutterhuvudet) med rundade kanter typ....
 
Sv: Bommar i transporten...

Alexandra_W skrev:
Tänk på att kolla vad det är för fästen, de där fästena du inte gillar (med pinne som sticks i uppifrån) är VÄLDIGT vanliga när det gäller hellång bom, och det finns nog risk att Dalavagnen har den med.


Ja, även dalavagnen har denna lösning på frambomen. En lång sprint med knopp uppepå. Dock har våra hästar aldrig fastnat någon gång och vi har kört hästarna i denna transport regelbundet i ca 3 år.
 
Sv: Bommar i transporten...

Alexandra_W skrev:
Det är dock ganska enkelt att 'bli av' med den där knoppen om man vill, slog mig alldeles nyss (jag kör ju utan mellanvägg så den stör ju inte mig eftersom den inte är där..), men på hyrsläpet macken har så har någon klåfingrig slarvat bort (eller så har den gått sönder) en uppsättning sprintar. Då har de istället satt i långa 'muttrar' i rätt dimension, dvs de träs i precis som sprinten, men det blir ingenting som 'sticker upp' utan bara mutterhuvudet, och de är ju inte ens en centimeter liksom. Dock får man fippla lite för att få grepp om den och få tag i den när man ska ha upp den om an inte har verktyg. Men kan ju kanske vara ett tips för de som vill ha mellanvägg men inte knoppen, att ersätta sprinten med kroppen med en annan lösning som inte sticker upp så mycket, är ju både billigt och lätt?

Bra idé :idea:
Måste testa det. Man kan ju kanske ha något verktyg med sig så att man lätt får ur den när man behöver.
 
Sv: Bommar i transporten...

Skruttan skrev:
Det där var ju rätt smart! Har funderat på om man inte skulle kunna lösa det på nåt annat sätt och en lång mutter el liknande skulle ju gå bra. Har också tänkt att (...om jag nu själv skulle köpa en transport med sådan dum knopp) man kanske skulle kunna lämna sprinten till nån kunnig som tar bort knoppen och sätter dit något mer platt (liknande mutterhuvudet) med rundade kanter typ....

Det var ju också en bra idé.
Som en plattare "knapp" typ i stället för den stora kulan menar du va?
Jag är så luddig på att förklara, jag vet.. :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Utrustning Någon som satt in innerdörrar istället för bommar bak i sin transport och har några erfarenheter att dela med sig av? Jag vill sätta...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 539
Senast: Sofie_B
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 635
Senast: Tennessee
·
Utrustning Hej! Jag är ute efter en transport som lite liknar lastbil till transporträdd o klaustrofobisk häst. Tittat på Ume B50 med fölväggar...
2
Svar
27
· Visningar
3 610
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp