S

scubadiver

hej

jag undrar om någon kan förklara för mig korkade människa hur man 'mäter' sig till bomvidden i tum? jag vet hur vid min sadel är i grader men när man läser annonser osv så står vidden ofta i tum....någon som kan upplysa mig om hur det ligger till?

madde
 
Ja, sitsen måles ofte i tommer (tum), mens bomvidden måles i cm. Man måler avstanden mellom bomspissene.
 
Enligt uppgift från sadelmakare mäter man vidden mellan ortspetsarna 8 tum ner från framvalvets högsta spets. Vidden mäts i centimeter. Jättelogiskt alltså :confused:

Vill man mäta vad hästen har för storlek gör man enklast en mankmall mha tex en ståltråd, och så ritar men en vinkel ca 4.5 cm över högsta punkten på manken, och mäter avståndet 8 tum ner på vinkelbenen.

Mäter man på det viset motsvarar en storlek 33 ungefär 105 grader.

Men i praktiken tycker jag inte det verakr stämma speciellt bra. En del tillverkare mäter nog helt enkelt vidden mellan slutet på ortspetsarna, och eftersom de inte är lika långa på olika modeller kan det skilja sig ganska kraftigt åt. Och så finns det vissa tillverkare som verkar ha helt egna sätt att ange storlekar, tex Prestige, där 34 uppges vara normalvidden.

Och så finns ju small-medium-large-varianten, som inte säger någonting.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Håller på att bli tokig på att leta. Jag har en unghäst som ska skickas på inridning, men då behöver hon ha en sadel med sig. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 407
Senast: Ponylove
·
Utrustning Hej! Jag har googlat och sökt i forumet men inte hittat något svar på min fråga, men finns det någon tråd dom tar upp specifikt denna...
Svar
5
· Visningar
1 236
Senast: caballus
·
Hundträning Hej! Jag har världens finaste unghund på 6 månader. Hon är kontaktsökande, duktig på inkallning, följsam, har en på/av knapp. Kan allt...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Evve
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp