S

scubadiver

hej

jag undrar om någon kan förklara för mig korkade människa hur man 'mäter' sig till bomvidden i tum? jag vet hur vid min sadel är i grader men när man läser annonser osv så står vidden ofta i tum....någon som kan upplysa mig om hur det ligger till?

madde
 
Ja, sitsen måles ofte i tommer (tum), mens bomvidden måles i cm. Man måler avstanden mellom bomspissene.
 
Enligt uppgift från sadelmakare mäter man vidden mellan ortspetsarna 8 tum ner från framvalvets högsta spets. Vidden mäts i centimeter. Jättelogiskt alltså :confused:

Vill man mäta vad hästen har för storlek gör man enklast en mankmall mha tex en ståltråd, och så ritar men en vinkel ca 4.5 cm över högsta punkten på manken, och mäter avståndet 8 tum ner på vinkelbenen.

Mäter man på det viset motsvarar en storlek 33 ungefär 105 grader.

Men i praktiken tycker jag inte det verakr stämma speciellt bra. En del tillverkare mäter nog helt enkelt vidden mellan slutet på ortspetsarna, och eftersom de inte är lika långa på olika modeller kan det skilja sig ganska kraftigt åt. Och så finns det vissa tillverkare som verkar ha helt egna sätt att ange storlekar, tex Prestige, där 34 uppges vara normalvidden.

Och så finns ju small-medium-large-varianten, som inte säger någonting.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: liiinnea
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
212
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: Rosett
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp