Boots för smala ben?

salladfinger

Trådstartare
Ni där ute med smala vader/anklar, vad har ni för märke på era boots? De jag har provat har blivit som tofflor pga att de varit för breda i skaften..
 
Är också nyfiken! Har löst det med att ha jeans som inte är tajta runt vaden.. Mina ben ser ut som små pinnar i dom annars :/
 
Ni där ute med smala vader/anklar, vad har ni för märke på era boots? De jag har provat har blivit som tofflor pga att de varit för breda i skaften..

Förstår inte riktigt hur du menar att de blir som tofflor? Är det ett estetiskt eller praktiskt problem?

Jag har rätt pinniga vader, men har inte upplevt det som ett problem. Jag har iofs jeansen utanpå bootsen.
 
Förstår inte riktigt hur du menar att de blir som tofflor? Är det ett estetiskt eller praktiskt problem?

Jag har rätt pinniga vader, men har inte upplevt det som ett problem. Jag har iofs jeansen utanpå bootsen.

Praktiskt problem, skorna glappar i hälarna för att skaften är för breda..
 
Aha, då fattar jag vad du menar (långsam...).

Då tror jag att problemet snarare är att bootsen inte passar på foten. Tror inte att skaftet ska hålla bootsen på plats, de ska sitta ordentligt på foten och inte glappa i hälen. Annars kommer de att glappa för mycket när du rider! Du kanske måste prova lite olika märken/modeller/storlekar och se om du hittar ngn som passar din fot bättre?
 
Hitta rätt storlek för foten, western boots har oftast dessutom lite olika form på fotdelen. Så man får prova sig fram vad som passar bäst.
Tänk på att skaftet sjunker ihop och sluter sig lite runt vaden efter ett tag.
 
Praktiskt problem, skorna glappar i hälarna för att skaften är för breda..

Precis som @leia skriver är det inte skaftets uppgift att hålla booten på foten. Det låter snarare som att du har fel storlek eller modell på själva fotdelen.

Här är två länkar med tips om storlek och vad man ska tänka på.
http://www.sheplers.com/custserv/custserv.jsp?pageName=BootFitGuide
http://www.countryoutfitter.com/style/boot-width-guide-buy-right-size-boots/
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·
Utrustning Jag är inne på att köpa shortchaps att ha under vintern, men har någon tips på märke/modell för riktigt breda vader?
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Zpunk
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
649
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
994
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vårföräldrar 2024
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp