Börja på ridskola igen

As_Vegas

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att börja rida på ridskola igen efter 3 år utan hästar. Jag gjorde det som barn när jag var 5-10 år och har därefter haft egen häst och jobbat som hästskötare.
Jag inser att det kommer vara en viss omställning att börja rida i grupp och inte kunna rida hur jag vill. Självklart kommer jag att göra mitt bästa för att göra rätt, men det känns som om det finns oskrivna regler som jag kanske inte känner till?
Har någon här erfarenhet av att gå från privatryttare till ridskoleryttare?
Även ni som bara ridit på ridskola får gärna svara.
Hur går det till före, under och efter lektionerna?
Vad ska jag tänka på?
 
Nu är det ju en tid sedan jag var ridskoleryttare, men det har nog inte ändrats så mycket. Sedan är det såklart olika på olika ställen. Man brukar behöva vara på plats en stund innan om hästarna skall göras iordning inför ridningen, där jag jobbade/red borstade personalen av och gjorde iordning ponnyerna men inte storhästarna. Sköts sådant av personalen behöver du ju bara komma så att du hinner få veta vilken häst du ska ha och hitta den. Hur det går till under lektionen är ju olika på nivån på grupp och vilken ridlärare. Jag blev ordentligt utskälld en gång när jag red i en annan grupp än min ordinarie då jag var van vid att man började skritta fram när man var klar. Den andra ridläraren var av åsikten att man skrittade fram alla på en gång och med täthäst... Det var så olika det kan bli på samma klubb, med samma hästar och i samma ridhus.

Efter lektionen är ju samma sak, att det skiljer. Rider man sista passet får man kanske nattfodra stallet, rider man första behöver man ofta bara lämna hästen till nästa ryttare. Fråga på aktuell klubb när du ringer för att boka tid. Förhoppningsvis är ju både kamraterna i gruppen och ridläraren mån om att du ska trivas och hjälper dig tillrätta i början.

En grej du kan tänka på, som gör att jag inte riktigt trivs med ridskola längre, är att hästarna oftast är betydligt mindre lyhörda. Det blir ju så om de rids av många, varav alla inte så skickliga.

Lycka till och ha så skoj!
 
Visa hänsyn, håll avståndet och lyssna på ridläraren, det kommer man långt på :) . T ex sitt inte upp förrän ridläraren sagt det, skritta inte ut på spåret innan ridläraren sagt det osv.
Det enklaste är att höra med ridläraren och säga som det är, att man är ny och vill veta vad som gäller. Ring till ridskolan fråga om du få en introduktion och åk dit några dagar innan din första lektion och gör ett studiebesök för att se hur det går till.

Hur det går till före, under och efter lektionerna skiljer sig nog från ridskola till ridskola. Det bästa är att besöka den du tänkt börja på för att ta reda på hur det går till tror jag. :)
 
Jag började rida på ridskola igen i våras, efter fyra års uppehåll från hästar (hade egen). Jag älskar det!

Min ridskola fungerar inte alls som den ridskola jag red på när jag var barn, så det känns som att det kan vara väldigt olika. På min nuvarande ridskola kommer du en stund innan lektionen (de flesta kommer runt 45-30 minuter, men det beror på hur snabb du är på att görai ordning) och läser på listan utanför kontoret vilken häst du ska göra i ordning. Det ingår att mocka ut eventuellt bajs och se till så att vattenkopp är rent. Stor vikt läggs vid horsemanship.

Under lektionen rider vi till stor del självständigt. T ex skrittar vi ofta fram ute och rider sedan fram enskilt. Skulle vi rida inomhus och vara många hästar (minns inte exakt antal nu :o men det är väl kanske mer än 5 eller så?) så ska alla rida i samma varv, men annars är det helt fritt. Ja, vi får övningar förstås, men det är sällan "rida på led". Lyssna på ridläraren och ha lite uppsikt omkring dig, så går det bra.

Hästarna är inte skänkeldöva ;) Sedan finns det hästar som är piggare och vissa som är lugnare, förstås, men det har jag upplevt med privathästar med. Många av våra lektionshästar ingår i ett system som gör att de har en särskild lektionsryttare som "sin" - en person som tävlar och tränar hästen som komplement till hästens jobb som ridskolehäst.

Efteråt tar vi ut hästarna. Jag rider i sista gruppen för dagen så vi kvällsfodrar alltid. Borstar av, svampar eventuellt svettiga hästar, sköljer smutsiga skydd och gör i ordning. Inget märkligt egentligen.

Så vad du ska du tänka på? Att besöka ridskolan innan du börjar, skulle jag säga, för att få känna på hur det känns. Jag fick provrida i en grupp och jag var oerhört imponerad när jag gick därifrån. Det var inte alls som jag kom ihåg det från att rida på ridskola när jag var barn, utan så oerhört mycket bättre! Dels är hästmaterialet annorlunda, dels är hela "tänket" runt hästarna annorlunda. För att citera informationsmaterialet så är min ridskola en "ridskola med fokus på skola" ;) Visst gör vi "roliga saker" (typ tävlar poänghoppning inom gruppen eller rider programridning) men det är alltid fokus på hästarnas bästa och på att vi ska kunna utvecklas som ryttare. Jag sitter och räknar ner till höstterminen börjar :o

Att nämna: Att sitta upp på en häst och rida en timmes ganska ordentligt dressyrpass efter att inte ha ridit på fyra år ger dock ganska mycket träningsvärk :angel:
 
Tack för era svar!
Hur vet man vem som ska gå först när man rider på led? Bestämmer ridläraren?
Vilken typ av utrustning krävs?
Hjälm, ridskor och ridbyxor?
 
Jag håller på det stora hela med övriga. Var i tid till första lektionen och var inte rädd för att fråga personal och gruppkamrater om hur saker fungerar. De flesta ridskolor fungerar ungefär likadant med små detaljer som skiljer sig åt.

- Där jag är nu kollar vi upp vilken häst vi ska ha i närvarolistan och behåller samma häst fyra gånger innan vi byter. På förra ridskolan så fick vi önska häst från ridläraren personligen ut hästar under en skrittpaus i pågående lektion. Ibland fick man rida favoriten hela terminen, andra gånger hoppade man runt på olika hästar varje lektion.
- Oftast tycker jag att man får klartecken av personal innan man, i samlad trupp, går in/ut från ridbana/stall. Man ställer upp på medellinjen, alla vända åt samma håll och när man går ut så går ekipaget längst bort från utgången först.
- Upp- och avsittning och fram- och avskrittning verkar däremot vara olika från ridlärare till ridlärare. Vissa ridlärare vill ha koll på framskrittningen, andra på uppsittning och en tredje bryr sig inte om någotdera.
- Av-/påtagande av jackor och medtagande av väskor in på ridbanan kan vara något att fråga om i förväg. Jag har aldrig med mig värdesaker till stallet överhuvudtaget och lämnar i regel jackor och tröjor hängande på boxen.
- Under lektionen är det för det mesta vanligt vett som gäller. Lyssna på ridläraren och ta hänsyn till andra ryttare. På mer avancerad nivå så brukar man kunna rida rätt mycket efter eget huvud så länge man inte stör övningen för övriga. Vi är fria att lägga volter och göra övergångar neråt efter eget huvud så länge vi inte är i vägen.
 
Tack för era svar!
Hur vet man vem som ska gå först när man rider på led? Bestämmer ridläraren?
Vilken typ av utrustning krävs?
Hjälm, ridskor och ridbyxor?

Hos oss bestämmer ridläraren. Vi rider måste rida med hjälm, ridskor med chaps eller ridstövlar och långärmat. Inga huvtröjor.
 
Tack för era svar!
Hur vet man vem som ska gå först när man rider på led? Bestämmer ridläraren?
Vilken typ av utrustning krävs?
Hjälm, ridskor och ridbyxor?
Jag vet på en ridskola så står alla på uppställda på medellinjen, sen säger t ex ridläraren att vi ska ut i höger varv, alla började skritta samtidigt och tog ut höger, då blir det automatiskt att den som stod närmast höger kortsida kommer hamna först i ledet.

Ridskolan jag rider på nu är ganska fri, vi får rida fram ganska fritt och sen är det väldigt sällan vi rider på ett led, vi rider rätt utspritt på spåret och ibland får vi lägga volter för att vi kommer för nära eller vända över banan till en ledig lucka osv.

Våga fråga ridläraren hur det fungerar och lycka till. :)
 
Jag började rida på ridskola för 1 och 1/2 år sedan efter ca 4 år som medryttare + 8 månaders riduppehåll. Älskar också det :D Första gången fick jag hjälp från en annan i gruppen. Hon visade var borstar, träns och sadlar fanns och berättade lite om hästen jag skulle rida.
Vi rider aldrig på led, men jag tänker att du kan vara trygg i att ridläraren guidar dig lite extra i början så att du lär dig den ridskolans rutiner :) Jag rider i första "storhäst-lektionsgruppen" den dagen, så vi får alltid göra i ordning hästarna innan ridning. Vilken häst man ska ha står på en lista. Ibland är de ute i hagen (de går i lösdrift) och ibland är de inne om det varit väldigt varmt/regnigt/kallt ute. När ponnygruppen som rider innan oss kommer ner till stallet går vi upp till ridhuset. Vi sitter upp direkt och börjar skritta fram, åt vilket håll det blir beror på åt vilket håll första ryttaren börjar skritta åt :p Ridläraren säger till när vi ska korta tyglarna och ibland rider vi fram själva (men ridläraren bestämmer i vilket varv och gångart) och ibland gör vi "framridningsövningar".
Under lektionen sen säger ridläraren vad vi ska göra och så. När vi skrittar av sen säger ridläraren vilka hästar som ska gå mer den dagen, de som inte ska gå fler lektioner släpper vi ut i hagen. Ibland kommer någon ryttare och tar över hästen när jag suttit av och ibland får jag ta ner hästen i stallet och ta av utrustningen samt borsta/svampa av.
Jag har ridhjälm, ridbyxor, ridskor, handskar och ett dressyrspö med mig.

Lycka till och ha det så kul med träningsvärken ;) :D
 
Vissa ridskolor leder hästarna med tygeln om hästens hals (som vid ridning), medan andra leder med tygeln direkt till handen.

Vissa kräver att alla sitter upp från pall, andra inte. På vissa får man skritta direkt man är klar med uppsittning, på andra får man vänta tills alla är klara (det senare brukar vara i grupper med mer ovana ryttare). Ibland måste alla gå i samma varv och ibland är det fritt.

Ridläraren brukar vilja att man fördelar sig jämnt över ridbanan. På vissa ridskolor (de flesta jag stött på på senare tid) verkar bannlysa att man vänder över och byter plats, de vill istället att man hjälper varandra att rätta till fördelningen genom att använda hörnen eller kortsidorna.

Rida på led tror jag det inte är så många som gör, däremot kan vissa ridlärare "ge täten" till någon. Ibland finns en kultur att den som får täten ropar "jag har täten".

Det verkar vanligt att nästa grupp inte får öppna dörren och komma in förrän alla suttit av

Jag skulle rekommendera dig att åka och titta på en lektion innan du börjar så får du bättre hum om hur de gör på just din ridskola.

Tror du kommer fixa det fint, men visst är det en omställning!
 
Jag ska också börja på ridskola igen efter flera års uppehåll (6 år!) och hade innan egen häst under många år. Ska bli jättespännande!

Själv är jag lite orolig för hur hästarna kommer vara och för vad jag kommer få rida i för sadlar :D
Hoppas att det finns lite alerta och trevliga hästar och att det kanske finns dressyrsadlar. Vet inte hur vanligt det är?
Ska rida i en dressyrinriktad grupp och hoppas slippa hoppsadel eller allround :nailbiting:

Jag förväntar mig att bli helt slut på första lektionen. Jag menar, 6 år sedan jag red sist, finns ju inte en muskel kvar :rofl:
Har rotat fram min gamla ridhjälm och mina stövlar, nu ska jag bara hitta ridbyxorna också i någon dammig låda ;)
 
Tack för era svar!
Hur vet man vem som ska gå först när man rider på led? Bestämmer ridläraren?
Vilken typ av utrustning krävs?
Hjälm, ridskor och ridbyxor?

Rida på led brukar man väl bara göra om det är totala nybörjare, eller om man ska rida ut. På ridbana har jag nog inte ridit på led på säkert tjugo år, det vanliga är att man fördelar sig jämnt över ridbanan.

Utrustningsregler är olika på olika ridskolor, men hjälm och skor med klack är väl vanliga måsten. Ridbyxor och ridskor är förstås skönare än jeans och gummistövlar, men det är upp till ryttaren.
 
Jag ska också börja på ridskola igen efter flera års uppehåll (6 år!) och hade innan egen häst under många år. Ska bli jättespännande!

Själv är jag lite orolig för hur hästarna kommer vara och för vad jag kommer få rida i för sadlar :D
Hoppas att det finns lite alerta och trevliga hästar och att det kanske finns dressyrsadlar. Vet inte hur vanligt det är?
Ska rida i en dressyrinriktad grupp och hoppas slippa hoppsadel eller allround :nailbiting:

Jag förväntar mig att bli helt slut på första lektionen. Jag menar, 6 år sedan jag red sist, finns ju inte en muskel kvar :rofl:
Har rotat fram min gamla ridhjälm och mina stövlar, nu ska jag bara hitta ridbyxorna också i någon dammig låda ;)

Det beror helt på ridskolan om de har dressyrsadlar, jag skulle åka dit och kolla helt enkelt.
 
Ja jag förstår att det kan vara olika :)
Den här ridskolan har inte öppnat än men jag får väl veta sadelläget tids nog ;)

Vet inte om det är jättevanligt, eftersom det blir ganska dyrt att ha dubbla sadlar till alla hästar, men är det en lite mer seriös ridskola kan det absolut finnas dressyrsadlar. Förstår din känsla, har man en gång vant sig vid riktiga hopp- och dressyrsadlar känns det inget kul att återgå till stolsuttna allroundsadlar.
 
Vet inte om det är jättevanligt, eftersom det blir ganska dyrt att ha dubbla sadlar till alla hästar, men är det en lite mer seriös ridskola kan det absolut finnas dressyrsadlar. Förstår din känsla, har man en gång vant sig vid riktiga hopp- och dressyrsadlar känns det inget kul att återgå till stolsuttna allroundsadlar.
Ja jag tänker lika. Hoppas att de här kommer ha dressyrsadlar. Är ju en helt nybyggd jätteanläggning, helt ny ridskola och liksom storsatsning. Hoppas att de inte sparat in på sadlarna :)
 
Ja jag tänker lika. Hoppas att de här kommer ha dressyrsadlar. Är ju en helt nybyggd jätteanläggning, helt ny ridskola och liksom storsatsning. Hoppas att de inte sparat in på sadlarna :)
det går iofs lika bra med allroundsadlar :p. tycker att ridskolor väljer oftast sadlar som är väldigt platta i sitt utförande för att passa så många olika ryttare som möjligt, dvs små stöd och ingen djup sits att förlita sig på. vilket leder till att man får bra balans och inte kan fuska med sitsen genom att klämma ner sig i en sadel med stora knästöd ;).
 
det går iofs lika bra med allroundsadlar :p. tycker att ridskolor väljer oftast sadlar som är väldigt platta i sitt utförande för att passa så många olika ryttare som möjligt, dvs små stöd och ingen djup sits att förlita sig på. vilket leder till att man får bra balans och inte kan fuska med sitsen genom att klämma ner sig i en sadel med stora knästöd ;).

Nej, det är jätteskillnad på en riktig dressyr/hoppsadel och en allround! Även om det är en flatback med minimala stöd så ger en dressyr/hoppsadel en helt annan balans, man sitter rakt på ett annat sätt.

En bra sadel är inte fusk, den är en hjälp och vänjer en vid att sitta rätt. Att sitta rätt i en dålig sadel är jättesvårt, man får sitta mot sadeln snarare än med den. De flesta allroundsadlar jag har provat sätter en i lite stolsits, man får ingen riktig balans.
 
det går iofs lika bra med allroundsadlar :p. tycker att ridskolor väljer oftast sadlar som är väldigt platta i sitt utförande för att passa så många olika ryttare som möjligt, dvs små stöd och ingen djup sits att förlita sig på. vilket leder till att man får bra balans och inte kan fuska med sitsen genom att klämma ner sig i en sadel med stora knästöd ;).
Nej, det går verkligen inte lika bra med allround!
Håller inte alls med dig där.
 
Nej, det är jätteskillnad på en riktig dressyr/hoppsadel och en allround! Även om det är en flatback med minimala stöd så ger en dressyr/hoppsadel en helt annan balans, man sitter rakt på ett annat sätt.

En bra sadel är inte fusk, den är en hjälp och vänjer en vid att sitta rätt. Att sitta rätt i en dålig sadel är jättesvårt, man får sitta mot sadeln snarare än med den. De flesta allroundsadlar jag har provat sätter en i lite stolsits, man får ingen riktig balans.

Nej, det går verkligen inte lika bra med allround!
Håller inte alls med dig där.
Har själv både hopp och dressyr sadlar till egna hästen och föredrar det. Men visst kan jag rida vettigt i en allround sadel också. Bara sätet är i balans och eventuella stöd inte kommer för mycket ivägen så går det att rida ändå.
Red i allround sadel i nära nog 15 år på ridskolan, en kortare period på den egna hästen samt har ridit flera jakt ritter i allround sadel. Inte det bekvämaste eller att man får superduper stöd i dem men går att rida både dressyr, hoppa och intervall träna i dem utan problem. Bara träna upp lite mer muskler då sadeln inte ger en så mycket gratis.
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 425
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 038
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp