Börja på ridskola igen

Det låter ju bra! @MiniLi , jag blev så sugen att jag anmälde mig till kön direkt :D Kan säkert dröja till det finns plats förstås, intresset verkar ha varit väldigt stort.

Åka ut och titta är ju en bra idé! Åker förbi varje gång jag ska till medryttarhästen och anläggningen ser så fin ut!
Jag tror inte att min grupp tex är full, så vet inte om det är så mkt kö?
Iofs så verkar en del flytta runt lite mellan grupperna nu i början om de hamnat i en för lätt eller svår grupp så det kanske är mer fullt än det verkar :)

Bara att kika runt på anläggningen är ju roligt, det är toppenfint!
 
Kan ju vara så :) Inbillar mig också att det ofta är högre tryck på mer nybörjargrupper eller barn-/ungdomsgrupper än någorlunda vana vuxna ryttare. Men det kan säkert variera också såklart. För mig har det inte varit aktuellt att börja på den tidigare anläggningen, men iom den nya blev det mer intressant. Kan ju vara likadant för andra också.
 
Kan ju vara så :) Inbillar mig också att det ofta är högre tryck på mer nybörjargrupper eller barn-/ungdomsgrupper än någorlunda vana vuxna ryttare. Men det kan säkert variera också såklart. För mig har det inte varit aktuellt att börja på den tidigare anläggningen, men iom den nya blev det mer intressant. Kan ju vara likadant för andra också.
Ja, min grupp verkar vara full med vuxna som haft mer eller mindre långa uppehåll från ridningen och nu blev sugna igen iom den nya anläggningen. Jätteroligt :)
 
Oj, var det så illa?

Ja, det var så illa.
När jag ringde och bokade provridningen erbjöd de ETT provridningstillfälle något motvilligt. När jag nu kom till provridningen så är ordinarie lärare på spa, och jag fick rida för en vikarie. Jag kan ju inte gärna betala för en hel termin i förskott för en ridlärare jag inte ens träffat!!
Vikarien stod i stallet och snackade med de andra eleverna en kvart innan lektionen, men kom aldrig fram och ens presenterade sig för mig. Jag fattade att det var hon som skulle undervisa först när hon kom in till oss i ridhuset och startade lektionen. Andra elever fick hjälpa mig att hitta rätt häst och grejer innan lektionen.
Hästen jag red hostade till och från under lektionen. Efter halva lektionen var hästen svettig från öron till svans och jag hade inte hjärta att göra annat än att jogga/skritta och se upptagen ut. Den var såpass stel att jag aldrig red den mer än i väldigt lätt, öppen form som den inte borde ha blivit trött av om den haft hyfsat kondis. I början på lektionen sa läraren att jag fått en av stallets bästa hästar....

Jag hade hört att denna ridskolan inte har jättebra rykte, och jag borde ha anat oråd när det inte var någon som helst kö för att börja där, men jag ville se med egna ögon.
 
Ja, det var så illa.
När jag ringde och bokade provridningen erbjöd de ETT provridningstillfälle något motvilligt. När jag nu kom till provridningen så är ordinarie lärare på spa, och jag fick rida för en vikarie. Jag kan ju inte gärna betala för en hel termin i förskott för en ridlärare jag inte ens träffat!!
Vikarien stod i stallet och snackade med de andra eleverna en kvart innan lektionen, men kom aldrig fram och ens presenterade sig för mig. Jag fattade att det var hon som skulle undervisa först när hon kom in till oss i ridhuset och startade lektionen. Andra elever fick hjälpa mig att hitta rätt häst och grejer innan lektionen.
Hästen jag red hostade till och från under lektionen. Efter halva lektionen var hästen svettig från öron till svans och jag hade inte hjärta att göra annat än att jogga/skritta och se upptagen ut. Den var såpass stel att jag aldrig red den mer än i väldigt lätt, öppen form som den inte borde ha blivit trött av om den haft hyfsat kondis. I början på lektionen sa läraren att jag fått en av stallets bästa hästar....

Jag hade hört att denna ridskolan inte har jättebra rykte, och jag borde ha anat oråd när det inte var någon som helst kö för att börja där, men jag ville se med egna ögon.
Trist!
 
Jag började på ridskola i mitten på förra terminen och bytte till den här terminen grupp. Jag trivs riktigt bra och har äntligen hittat min typ av ridskola, där ridläraren ser alla och du får rida på din och hästens förmåga. Hästarna är välutbildade och de lärare jag ridit för är bra, även om de inte använder de uttrycken jag är van vid samt tittar konstigt på mig när jag använder min gamla lärares sätt att förklara :rofl:

Hon oss rider vi om inget händer samma häst i 4 lektioner, dressyr, dressyr, markarbete och sist hoppning. Just min grupp är en inriktad tävlingsgrupp för både hoppning och dressyr. Vi är 8 ryttare, i alla de andra grupperna är de 11 ryttare. Märker läraren att du har koll på vad du gör men att du behöver gå åt sidan och ex, böja genom ordentligt, flytta lite eller vad som nu behövs för att få hästen eftergiven då är det helt okej.
Jag trivs väldigt bra :)
 
Nu har jag hittat en jättebra liten ridskola!
Hästarna är inte så välutbildade, men känsliga och arbetsvilliga så det funkar utmärkt att lära sig tillsammans med hästen mer än av den. Grupperna är rätt små, och hästarna går inte så många lektioner.
Ridläraren är super, mycket fokus på att rida mjukt och det märks på hästarna.
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 458
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp