Borsta tänderna

gul_zebra

Trådstartare
Har precis börjat borsta tänderna på mina katter och ptja... Det var ju lättare sagt än gjort :meh:
Kör på gasbinda och kattandkräm, kändes som att det skulle bli lättare än att stå med en tandborste men det vete fasen. Hade helt klart föredragit om de tuggat på ben istället men nepp, de vägrar. Hur gör ni andra för att få till tandvård på era katter? Ni som borstar, hur bär ni er åt?
 
Jag har tre sorters olika tandkräm och ett stort antal borstar, både sådana man sätter på fingret - och en gasbinda . och riktiga borstar. Har trots det aldrig lyckats borsta tänderna på Nikita. Om du lyckas säg till hur du gjorde :meh:

Jag har löst det genom att ge Nikita torkad kycklingfilé som dessutom fått ligga utanför påsen ett tag och blir hårda som trä. När hon gnager hör man faktiskt hur det skrapar i tänderna och hon har haft FORL men mycket lite/ingen tandsten så det verkar fungera. Jag vet att andra kör kycklingvingar.
 
Största anledningen till att jag lyckas är troligen för att lilla herrn är så otroligt snäll, han sitter kvar i knäet och försöker vända bort huvudet. Jag brukar öppna munnen som man gör med hästar, ett finger in vid kinden. Använder gasbinda som är noppig och det blir mer att lilla herrn biter på den snarare än borstning men enligt djuraffären så går det lika bra. Det är fasligt krångligt att nå de bakre tänderna som behöver det mest dock.
 
Har precis börjat borsta tänderna på mina katter och ptja... Det var ju lättare sagt än gjort :meh:
Kör på gasbinda och kattandkräm, kändes som att det skulle bli lättare än att stå med en tandborste men det vete fasen. Hade helt klart föredragit om de tuggat på ben istället men nepp, de vägrar. Hur gör ni andra för att få till tandvård på era katter? Ni som borstar, hur bär ni er åt?

Jag försöker med en fingerborste men det är inte mycket bevänt med det hela, öppna munnen något funkar ok, men bara något litet drag med borsten resulterar i ilsken kränkt katt som bestämt ska lämna platsen i knät.

Brunetten något lugnare än Skönhetsmissen, men inte blir det någon rengöring direkt. Försöker ge hårda godisar, och iaf gnugga lite på hugg- och framtänder. Komma åt längre bak i munnen har jag inte vågat mig på.
 
Tack för svar! Får bannemig prova en borste här hemma... Eller ett försök med en borste iaf. Annars är det enda hårda de glatt äter sånahär små torkade fiskar med torkad kycklingfilé lindad runt. Med tanke på att Göte nyligen fått åka in och ta både en forl-drabbad tand samt tandsten så kan jag inte påstå att det tycks ha gjort någon större nytta här hemma dock.
Kycklingvingar och sånt vägrar de, de tuggar i sig lite kött men inte mer än så. Kycklinghals går bra men det är så lite ben i det :meh: Har precis provat kaninöra, det gick inte hem :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 696
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 890
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp