Bukefalos 28 år!

bortskavd päls

bejkonfis

Trådstartare
Först och främst ber jag moderator flytta tråden om den ligger fel

Nu till själva grejen...
Jag upptäckte nyligen att pälsen strax ovanför hoven (se det inringade området på bilden) är bortskavd på min häst. Han har inte ont av det på något sätt och jag misstänker att det beror på att han sparkar sig själv under ridning. Jag rider alltid med benskydd och av att döma på dom så ser man tydligt att han sparkar sig själv.
Jag har hört att korta boots kan hjälpa men det verkar vara omöjligt att få tag på :confused:
Är det någon mer som har varit med om något liknande? Och vad mer kan man göra för att det inte ska bli värre?

2vwtt7n.jpg
 
Sv: bortskavd päls

den tanken har väl kommit upp några gånger men saken är den att jag helst undviker att ha "stora" klumpiga boots om det finns andra alternativ
 
Sv: bortskavd päls

Eskadr*n har boots med fårskinn. Jag har sådana och jag upplever dem inte alls som klumpiga. :)

Annars har H**ks korta boots, vet inte bara om det är i ponysize.
 
Sv: bortskavd päls

låter kanon!
ponysize kan vi nog glömma då hästen har allt i full/x-full :grin:
 
Sv: bortskavd päls

Du bor ju i Ullared, iväg med dig till Gekås o köp. Jag köper mina korta boots där! :laugh:
Min häst sliter ut bootsen fort och jag har fått pröva olika sorters boots samt endast ha billiga boots. Hon har utvecklat knölar precis ovan ballarna efter att ha haft sår där under lång tid, när jag köpte henne satte jag på boots bak och det har läkt. Idag rids hon inte med boots varje dag men för det mesta, nu går hon annorlunda också med rätt träning.
De har också olika typer av boots, du kan prova dig fram. Slår han sig ofta lönar det sig med billiga boots i längden än dyra.
 
Sv: bortskavd päls

KL De finns i cob också. :idea: Men det blir nog för litet. Eskadr*n bootsen (dock vanliga stora) finns med fårskinn kanske kan vara något? Tänkte det var bra med fårskinn, så de inte river upp såret/trampskadan mer än vad det är :) Dock dyra...
 
Sv: bortskavd päls

Muppia Ärligt talat så handlar jag sällan hästgrejer på Ge-kås då jag inte litar på kvalitén. Har klämt lite på bootsen och alla verkar ganska stela/hårda vilket kanske inte är så lämpligt nu när hästen är så skavkänslig. Annars så är dom ju riktigt bra prismässigt :angel:

Lundatorp Blev riktigt sugen på eskadronbootsen faktiskt, får väl se när plånboken tillåter ett sånt inköp. Tänkte mest använda boots när jag rider på bana men blir inte fårskinnet slitet och smutsigt ganska fort? :confused:
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 086
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 314
Senast: hastis1234
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 616
Senast: Caoimhe
·
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp