Bukefalos 28 år!

Bosch spis - ringarna slår av och på!

Sv: Bosch spis - ringarna slår av och på!

Vår spis gör på liknande vis när man hamnar mellan siffrorna på vredet, dvs. inte direkt på 6:an utan strax bredvid. Den verkar alltså inte vara helt steglös trots att vredet rör sig steglöst mellan siffrorna. Mycket irriterande innan jag kom på varför vattnet aldrig kokade upp.

Vår spis är en Electrolux (tror jag), köpt begagnad eftersom den förra fick kortslutning när jag råkade hälla vatten på hällen :nailbiting: Vi ska renovera köket någon gång inom de närmsta åren och ville inte lägga massor av pengar på en spis som vi bara skulle ha ett kort tag.
 
Jag har en ny Bosch spis, keramikhäll (inte induction) och jag blir så less - ringarna slår av och på medan man lagar maten så det går t.ex. aldrig att komma upp i riktigt hög temperatur på olja om man vill fritera. Samma sak när jag kokar sylt, då vill jag kunna stormkoka, men det går inte; ringen slår av sig själv en stund, som om den vill kontrollera temperaturen själv!

Är alla moderna spisar sådana? Just nu star Mannen och försöker göra chips (pommes) men det går inte att hetta upp oljan tillräckligt, utan att ringen slår av sig själv då och då, när det blir hett.

Spisen var inte så dyr ;) , kan det ha med saken att göra? Vilken spis rekommenderar ni, ni som gillar att laga mat?

Hej Lena, ledsen att jag ställer en fråga i den här gamla tråden, men jag har precis köpt en Boschspis med keramikhäll och upplever exakt det du beskriver här. Fick du reda på om det skulle vara så? Jag har goda erfarenheter av Bosch sedan tidigare och den kostade 8000kr, så känns ju inte som ett budgetalternativ... Jag har dock aldrig haft keramikhäll, och förvånas av att den slås av och på konstant, även vid låga temperaturer. Men det kanske SKA vara så? Tacksam för din hjälp!
/Marie Louise
 
Sv: Bosch spis - ringarna slår av och på!

Blev fortfarande mörkt men man ser kanske vad det föreställer..;)
bbe49f55-2b1d-4e8b-9bb2-cfc08cfacf10.jpg

Smeg-spis = :love:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hej Lena, ledsen att jag ställer en fråga i den här gamla tråden, men jag har precis köpt en Boschspis med keramikhäll och upplever exakt det du beskriver här. Fick du reda på om det skulle vara så? Jag har goda erfarenheter av Bosch sedan tidigare och den kostade 8000kr, så känns ju inte som ett budgetalternativ... Jag har dock aldrig haft keramikhäll, och förvånas av att den slås av och på konstant, även vid låga temperaturer. Men det kanske SKA vara så? Tacksam för din hjälp!
/Marie Louise
Hej! Oj, jag har vid det här laget vant mig vid att spisen beter sig så, och om jag minns rätt så är det meningen att den slår av och på. Energisparande på något lite obegripligt vis. När plattan uppnått en viss önskad temperatur så dämpas den, och värmen ökar igen när temperaturen blivit för låg. Besvärligt när man ibland VILL ha en riktigt hög temperatur som håller samma gradtal oavbrutet.

Men jag vet inte om alla spisar är likadana? De superdyra är kanske mer sofistikerade än så?
 
Hej Lena, ledsen att jag ställer en fråga i den här gamla tråden, men jag har precis köpt en Boschspis med keramikhäll och upplever exakt det du beskriver här. Fick du reda på om det skulle vara så? Jag har goda erfarenheter av Bosch sedan tidigare och den kostade 8000kr, så känns ju inte som ett budgetalternativ... Jag har dock aldrig haft keramikhäll, och förvånas av att den slås av och på konstant, även vid låga temperaturer. Men det kanske SKA vara så? Tacksam för din hjälp!
/Marie Louise
Reklamera!
Även om det "ska vara så" är det bättre att få det svart på vitt från leverantören medan man fortfarande har garanti på grejorna och kanske kan få byta ut produkten till något annat.

Själv har jag en Cylinda induktionshäll som jag ska byta ut så fort jag har pengar över (harkel... :meh: )
för att det går inte ens att koka över mjölk om jag inte använder rätt kastrull... :banghead:
Har haft ut reparatör som tagit tid på kokningen och mätt upp grejor och det är inget fel på hällen...
Har behållit vattenkokaren för att den är snabbare än hällen och kokzonerna är så små att gjutjärnsstekpannan inte blir varm ända ut i kanterna...
Tog inte reda på tillräckligt när jag köpte den för fem år sedan.

Jag köpte en Elektro Helios spis med häll och varmluftsugn till lägenheten jag bodde i förut och den är mycket snabbare (och bättre...) än min häll. :cautious:
Tog den till stugan när jag flyttade från lägenheten, så jag får glädjas åt den ibland i alla fall.
 
Reklamera!
Även om det "ska vara så" är det bättre att få det svart på vitt från leverantören medan man fortfarande har garanti på grejorna och kanske kan få byta ut produkten till något annat.

Själv har jag en Cylinda induktionshäll som jag ska byta ut så fort jag har pengar över (harkel... :meh: )
för att det går inte ens att koka över mjölk om jag inte använder rätt kastrull... :banghead:
Har haft ut reparatör som tagit tid på kokningen och mätt upp grejor och det är inget fel på hällen...
Har behållit vattenkokaren för att den är snabbare än hällen och kokzonerna är så små att gjutjärnsstekpannan inte blir varm ända ut i kanterna...
Tog inte reda på tillräckligt när jag köpte den för fem år sedan.

Jag köpte en Elektro Helios spis med häll och varmluftsugn till lägenheten jag bodde i förut och den är mycket snabbare (och bättre...) än min häll. :cautious:
Tog den till stugan när jag flyttade från lägenheten, så jag får glädjas åt den ibland i alla fall.
Jag har ungefär samma erfarenhet...

När vi flyttade till nuvarande bostad, så fanns det en glaskeramikhäll (inte induktion, och inte en hel spis) av märket Bosch i köket, som jag inte gillade, just för att den "inte blev riktigt varm", för vissa matlagningsändamål, och för att det inte gick att köra alla fyra plattorna.

Jag ville byta ut den till något bättre, och blev från många håll rekommenderad att skaffa induktionshäll istället, så fantastiskt skulle det vara, nästa lika bra som gasspis. Jag har bott i Stockholm med gasspis, och varit nöjd, så det lät väl bra.

Induktionshäll är ett stort jävla lurendrejeri!

Jag köpte en Siemens med alla möjliga finesser inklusive variabla kokzoner för över 10.000 kronor.
Jag försökte reklamera efter köpet, men minsann den skulle fungera så dåligt som den gör, servicetekniker var här och mätte och kollade, allt fungerade enligt specifikation.

Som tidigare sagt: man kan inte fritera utan att använda list, det går inte att få mjölken att koka över, och tur är väl det, för kommer det två droppar vatten på reglagen stänger den av sig, och "låser sig" så att den blir svår att återstarta.
Finns det minsta fukt under en kastrull, vill den inte ha kastrullen, vilka kastruller som går att få att fungera på vilken platta är en vetenskap, och naturligtvis ska man inte räkna med att kunna laga mat på alla fyra plattorna samtidigt, om de ska gå på något högre effekt än halvfart.

Det går tamejfan knappt att poppa popcorn på den där skithällen...:banghead:

Jag har senare förstått att så här tycker väldigt många om sina induktionshällar och om sina glaskeramikhällar.

Delvis är det en tekniskt fråga. Hällarna driftas med 230 volt in, och inte med trefas som de hela spisarna gör. Effekten räcker inte till att ge alla plattor tillräckligt med ström för att ge maxeffekt, så då ska hällen snåla med strömmen istället.

Men att ha idiotiska placeringar på plattorna, reglage som gör en vansinnig, och vara hyperkänslig runt kastrullerna (tacka vet jag gjutjärn), har ju inte med strömfördelningen att göra.

Det är typiska dåliga konstruktioner gjorda av ingenjörer som inte riktigt har koll på vardagsmatlagning i ett vanligt kök.

Fy för de "lösa" hällarna, och samtidigt vara experimentell hemmakock. Det går inte ihop.
 
Just ja, min eländeshäll stänger av boosterfunktionen efter ett tag på minsta plattan, antar att den tycker att den blir för varm då. Det hade jag förträngt... :meh:
Dessutom rådde teknikern mig att ha lådan under hällen på glänt om jag hade två eller fler plattor igång, just för att överhettningsskyddet inte skulle slå ifrån.

I mitt gamla hus hade jag en Husqvarna Profinett glaskeramikhäll med vred (ja, den installerades på tidigt 2000-tal) som jag fullkomligt älskade. 70 cm bred så att både stora pastagrytan och stekpannan fick plats.
 
Tacka vet jag gasspis!!! Såna har jag alltid haft när jag bott utomlands, både England och USA, men här hemma är jag av nån anledning rädd för dem. Inbillar mig typ att huset ska explodera eller familjen gasas eller nåt annat. Men gasspis är helt klar bäst. Blir varm blixtsnabbt och håller hettan tills man drar ner på den.

Och man kan WOKA!! :-D
 
Vi har en induktionshäll och aldrig några problem med att den stänger av sig för att den blir för varm. Enda gången den stänger av sig själv är när man tar av det som står på plattan eller man sätter på en platta och inte ställer något på den. Det tycker jag bara är bra ur säkerhetssynpunkt. Kommer i skrivande stund inte ihåg märket men kan kolla när jag kommer hem om nån vill veta. Vi installerade den i september förra året.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp