Bukefalos 28 år!

"Bota" en häst som stegrar

F

Frostis

Min kompis har fått en liten minishettis, och jag ska hjälpa till att utbilda den. Han är klapphingst och två år.
Har är knappt inte hanterad alls, men så fort som man tar tag i grimman så stegrar han och slår med frambenen.
Han är ju bara två år och har ju hingsthormonerna, så jag kan tänka mig att de bara är en bus/dumhet, men problemet måste ju bort ändå.
Jag är väldigt mycket emot våld!
Vissa säger att man kan ta nått hårt och slå allt vad man kan på deras huvud när de stegrar, Galet!
Är de nån som har några tips på hur man kan få bort detta problem på ett vettigt sätt, utan våld? Nått tips på hur man kan distrahera honom till at sluta.

Tacksam för alla svar!:D
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Frostis skrev:
Min kompis har fått en liten minishettis, och jag ska hjälpa till att utbilda den. Han är klapphingst och två år.
Har är knappt inte hanterad alls, men så fort som man tar tag i grimman så stegrar han och slår med frambenen.
Han är ju bara två år och har ju hingsthormonerna, så jag kan tänka mig att de bara är en bus/dumhet, men problemet måste ju bort ändå.
Jag är väldigt mycket emot våld!
Vissa säger att man kan ta nått hårt och slå allt vad man kan på deras huvud när de stegrar, Galet!
Är de nån som har några tips på hur man kan få bort detta problem på ett vettigt sätt, utan våld? Nått tips på hur man kan distrahera honom till at sluta.

Tacksam för alla svar!:D
ursäkta men kommer kanske en korkad tanke,men en klapphingst,är inte lite av testikeln kvar efter kastreringen.Vet en ponny som hade så och han hade högre värden än en hingst...han var smått galen i hantering.Går det inte att operera om en klapphingst?
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Börja med att kastrera så har ni minskat problemen med ungefär hälften skulle jag tro... Dessutom bör han därefter gå gå i flock och bli trygg. Sedan kan ni ju börja hantera hästen försiktigt, inte slå honom utan bara lungt och stillsamt förklara att på erat vis så blir det lätt och roligt och på hans vis så tar det 25 ggr längre tid, men han lyckas ändå inte. Jobba korta pass med massor med beröm. Borsta, kela, lyfta honom, stryka över hela kroppen. Skryk försiktigt i ansiktet, ta och släpp grimman mjukt utan snabba ryck, det ger samma reaktion som du har beskrivit.
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

En klapphingst är när en eller två kulor inte har kommit ner... Han blev kastrerad får några månader sen, men ena kula har inte ramlat ner, visst man kan ju operera, men de kostar allt för mycke, det är ju bara att hantera honom som en hingst...
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Du skriver att det "bara är att hantera honom som en hingst" då borde hon ju inte ha några problem då?
Nej, skrapa ihop pengar och kastrera honom riktigt, tanken var ju att ha honom som valack eftersom de varit in på kastrereing men den tydligen misslyckats vad jag kan läsa mig till.
Tycker det är svårt att ge råd då vi här på Buke inte sett honom, stackarn blir väl helkonfunderad eftersom han inte är hanterad förut...
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Kicki_J skrev:
Du skriver att det "bara är att hantera honom som en hingst" då borde hon ju inte ha några problem då?
Nej, skrapa ihop pengar och kastrera honom riktigt, tanken var ju att ha honom som valack eftersom de varit in på kastrereing men den tydligen misslyckats vad jag kan läsa mig till.
Tycker det är svårt att ge råd då vi här på Buke inte sett honom, stackarn blir väl helkonfunderad eftersom han inte är hanterad förut...


Anledningen till att min vän fick honom var att han va klapphingst, och att han stegrar och att folk ser inget värde i shettisar... (de kostar ju vanligtvis runt 3000-6000kr)
Så hon tog honom, annars skulle han ha slaktats...
Vi har inte hämtat honom än, vi har bara varit och kollat på hur han är och hälsat lite på honom.
Jag sa att man får behandla honom som en hingst. Med det menar jag tex att gå bland endast vallackar och hingstar. Man får ju anpassa honom som en hingst.
jag vet inte anledningen till att han stegrar, men han gjorde det så fort som ägaren tog tag i grimman, och nu är de jag och min kompis uppgift att arbeta bort detta problem.
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Min erfarenhet av klapphingstar är att de är 20 gånger jobbigare att hantera än "riktiga" hingstar. De har bara hormoner i skallen, de kan inte tänka klart. (I alla fall väldigt sällan...) Jag skulle personligen aldrig köpa en klapphingst, om jag inte hade pengarna som krävs för att hitta den andra kulan och ta bort den. Det är vi människor som har skapat dessa "singel-testikel-hästar" eftersom vi tvunget ska in och skära bort ena kulan när den andra inte vandrat ner, och kan man inte ta konsekvenserna av det så undrar jag varför man ens lät veterinären ta fram skalpellen? Nu var det ju inte ni som gjorde det, utan förra ägaren om jag förstått rätt, men det är ni som får tampas med en klapphingst... Mitt bästa tips är att ta bort kulan så fort som möjligt, både för hästens skull och er egen. (Men jag kanske har ovanligt negativa erfarenheter av klapphingstar?)

Att en shettis stegrar och försöker hävda sig handlar oftast om att den är i tonårstrotset och känner sig mindre än oss. Vi är ju trots allt oftast längre än shettisar är höga, särskilt minisar. Min hingst gjorde också så första veckan jag hade honom, och han var också relativt ohanterad då.

En stegring är en dominant handling, som hästar gör för att visa sig större alternativt mer skrämmande än andra hästar/människor. Att en häst gör så mot oss är extremt farligt, eftersom den trots allt har mycket hårdare hovar än vi har huvud... Tyvärr så tror jag att er tanke att undvika våld inte kommer hålla, men därmed inte sagt att ni måste slå och prygla. Men ni MÅSTE markera för hästen att det inte är okej, och det gör man inte genom att ge socker och smek. (Tror att du förstår vad jag menar.) När han stegrar sig mot er så måste ni gå emot honom, gärna snett från sidan för att undvika att få hans hovar i ansiktet, och backa honom med er kroppshållning och visa att NI, och inte han, är störst. Han ska respektera er, därmed basta. Tuffa till er, morra åt honom (skrik inte) och gå emot honom med jäkligt mycket skinn på näsan.

Dessvärre fungerar inte ovanstående tips om hästen redan har genomskådat er och tror att ni fejkar, eller om han är så pass dominant (dum?) så att han vägrar "ta order" av människor. Det beror helt och hållet på hur ni sätter era gränser och hur mycket och länge hästen har fått bete sig som han gör. Men i vilket fall som helst, tillåt ALDRIG att han vänder baken mot er när ni går emot honom. Då kan det gå illa... Och tills han slutar stegra sig i tid och otid, bär hjälm!
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Jag tror inte hann gör de för att visa sig dominant. Det är mer en fixide.. Han verkar inte heller göra det aggrisivt, han bara gör de... förra ägaren var rädd för honom, och jag antar att hennes betende fick honom att tycka att han kunde göra lite vad han ville...
Jag håller på mycket med NH och jobbar framför allt utan våld, han måste ju framför allt känna tillit, och det kan ju tappas helt om han blir behandlad med smärta (beroende på hur psyket är på honom)
Har fått tips om att man kan blockera sikten uppåt för hästen, det vet jag funkar på många hästar, men hur blockerar man sikten då? Var får man tag på sånna "huvudlag"?

Tack för tipset med hjälmen, Väldigt bra! hade inte tänkt på de...
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Ohanterade unghästar är ett gissel många gånger o att de stegrar är inget ovanligt, bara ett sätt att försöka ta sig loss, brukar rätta sig till ju mer man hanterar.

Har han blivit kastrerad utan att kulorna kommit ner? Ehhhh? Bara tagit bort en kula? Vilken veterinär halvkastrerar en häst? Inget jag hört förrut nämligen. Vår veterinär kastrerar inte om bägge kulorna inte kommit ner, han skickar oss till kliniken.
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

arabia skrev:
Ohanterade unghästar är ett gissel många gånger o att de stegrar är inget ovanligt, bara ett sätt att försöka ta sig loss, brukar rätta sig till ju mer man hanterar.

Har han blivit kastrerad utan att kulorna kommit ner? Ehhhh? Bara tagit bort en kula? Vilken veterinär halvkastrerar en häst? Inget jag hört förrut nämligen. Vår veterinär kastrerar inte om bägge kulorna inte kommit ner, han skickar oss till kliniken.


De va så att veterinären kom o tog bort ena kulan, det var nämligen en fettknöl på andra sidan. (den låg upp mot ljumsken, där kulan kan ligga o lura, så de hade kunnat vara kulan, men i vissa fall finns inte ens en andra kula) men de va ju som sagt en fettknöl, och ingen kula...Det finns ju fortfarande risk för att den skulle ramla ner och i sånna fall skulle de ta bort den me...
Men ägaren hade tydligen varit väldigt rädd för hans stegrande och inte kunnat få bukt på de, så de funderade ju starkt på att ta bort honom, så de fanns liksom ingen annledning till att operera...
Men nu ska vi hämta honom i morrn och börja jobba med honom...
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Nu vet jag inte hur det är på hästar, men hos hundar är det inte ovanligt att det utvecklas tumörer i den testikel som är kvar i bukhålan. Oavsett så bör han in på operation så den andra testikeln tas bort, framförallt för hans egen skull.
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

En häst känner enligt min erfarenhet bättre tillit till en tydlig ledare än till någon som aldrig säger ifrån. Men jag har inte skrivit att ni måste slå honom så att han känner smärta. Det behövs sällan för att inta ledarrollen, men det beror helt på hur långt det har gått och hur pass farligt hästen beter sig mot människan. Hästar är intelligenta djur, de säger inte "ät först du, jag väntar" till en annan häst som är lägre i rang och som inte säger ifrån, utan de säger snarare "flytta på dig, det där höet ska jag ha!" och tvingar den andra att gå undan. De gör precis likadant mot människor, och säger vi inte ifrån så blir vi också undanskuffade. Jag tror inte att hästen i fråga stegrar sig som en fix idé, det låter mer som ett klassiskt exempel på en häst som inte har någon klar ledare bland människorna och som därför beter sig lite som den vill.

Det står i de flesta NH-böckerna att en häst aldrig får kränka människans privata sfär, varken genom att gå över människan, hugga, sparka eller stegra mot oss. Händer det måste man sätta en gräns. Men det betyder inte på något sätt att hästen känner hat mot människan och tappar förtroendet. En häst som pryglas utan anledning må känna så, men inte en häst som sätts på plats när den beter sig illa och respektlöst.
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

om inte båda kulorna låg nere, förstår jag inte varför han inte togs operativt på klinik med en gång. så dyrt är det inte. åby tar 2500 kr nu.(inklusive 1 natt på kliniken)

har själv kastrerat mitt halvblod på klinik av den anledningen att den ena kulan kunde "åka upp", vilket den oxå gjorde när dom sövde honom. men med den kastrations metoden dom har på kliniken va det inget problem. har förövrigt kastrerat alla andra hingstar vi haft på kliniken oxå, min erfarenhet är att det brukar bli mindre komplikationer, och det är läkt på en vecka.

sen att folk inte ser något värde i shettisar är inte sant....har själv shettisar och dom har kostat betydligt mer, jag gav 5000 för min yngsta helt ohanterad som 6 mån. och det va BILLIGT.
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

tack för alla svar, men jag är 110% säker på att min vän inte kommer att operera honom. Så allt vi kan göra nu är att jobba bort problemet... Frågan var ju från början, hur "botar" man en häst som stegrar. Inte ska hon operera eller inte...
När jag menar att folk inte ser nått värde på en shettis menar jag att folk inte betalar höga priser för dem... Det är synd men de ligger i samma prisklass som varmblodstravare... (3000-15000kr) Vilket ju inom hästvärlden inte är några pengar alls...
Saken är den att jag ville ha många förslag att välja på, och utifrån mina erfarenheter och andras råd komma fram till en lösning som passar både tränare och häst... Ni behöver inte köra över en! de låter som om ni vill säga "Opererar ni inte så är ni dåliga hästmänniskor".
Han är en frisk, pigg och ursnäll häst! Vi vet ju inte hur han har blivit behandllad tidigare i sitt liv. Men vi kände att denna fina ponny skulle få leva... Nu gör vi det bästa av situationen.. det var ju bara en månad sen han kasterades och hormonerna från de BÅDA kulorna har inte släppt än, det tar minst en månad till innan det går ur. så en så länge så är han, enligt hans hormoner fortfarande en vanlig hingst. Problemet ligger INTE i att han är klapphingst! (eftersom hans kropp inte säger till honom att han är det än)
Men allt jag ville få fram av detta inlägg var, att jag ville ha lite skysta råd!
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

behandla honom som en annan häst med högre rang hade gjort. det brukar dom fatta rätt snabbt. sen tycker inte jag att en häst/ponny som reser sig mot en är "ursnäll", men den kan ju bli.

inte tappar dom tilliten för att man "tar tag" i dom när dom uppvisar ett beteende som dessutom kan vara direkt farligt. har dessutom förgående ägare varit rädd för ponnyn så tror han ju att han har högre rang än människor (där har han ju redan tappat tilliten)

tycker "gisburne" har skrivit riktigt bra "tips" till dig (och ur säkerhetssynpunkt väldigt klokt.)

har jobbat med halvblodshingstar (2-5 åringar), och jag hanterar/leder inte utan en pisk med mig.(därmed inte sagt att jag använde den, men vår chef krävde att vi skulle ha den med, för man vet aldrig.)

har din kompis dessutom fått hästen så tycker jag ändå att h*n borde operera bort "kulan". det blir antagligen ändå en "billig" ponny som förmodligen blir betydligt lättare att hantera bara genom det. annars kommer han ju alltid att "vara" hingst iallafall så då har ju det första ingreppet varit "helt i onödan".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Så länge han har en kula kvar kommer han alltid att ha hormonerna, spelar inte mindre roll om han har en eller två.
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Rent förnuftsmässigt finns bara två lösningar på problemet.
1. Kosta på honom en kastration så att alla risker med att ha en kula kvar i kroppen undanröjs + att hormonsvängningarna upphör.
2. Vill man inte kosta på honom de här pengarna så att han kan få ett drägligt liv, slakta honom.
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

ursäkta mig! Slakta?? det klart att man kan fixa problemet, med eller utan kulan kvar!!!
Jag undrade bara om nån hade lite tips... Vissa har varit till hjälp (ni förstår själva vilka) och vissa har visst hakat upp sig..
Detta är väll inte en debatt om såvida nån ska operera eller slakta!
Vi har fått hem honom idag och det har gått skit bra.
Vi såg också hur han blev behandlad där... och där låg problemet! Jag har aldrig sätt någon slita och dra i nån häst så förut, inte konstigt att han reagerar som han gör!
Att komma med ett sånt Idiotiskt förslag som slakt!! Vi har ju inte ens gett det en chans än! Det klart vi kommer kommer ta itu med det, men INTE genom operation eller slakt... Har ni inget annat förslag så håll era argument för er själva!
TACK
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Ska den här lilla hästen få ett bra liv så behöver man göra vad man kan för honom d v s fullfölja den redan påbörjade kastrationen. Annars kommer det att bara det bästa för honom och hans omgivning att man tar bort honom.
Så för att ge honom en chans så kastrera honom, det är det som är hans chans. Att han redan varit på ett ställe och blivit väldigt konstigt hanterad av en rädd ägare som inte vill betala för hans framtid och ger bort honom gör ju inte saken bättre. Dessutom verkar ju ni inte själv ha några jättekunskaper om problemhästhantering. Då hade den här tråden aldrig uppstått. Så det är inte säkert att ni kommer att göra hans liv bättre, speciellt inte som det redan framgår att det inte är aktuellt att han ska få "kosta" en operation.
Då är slakt det bästa alternativer för alla både för er och hästen så att ingen råkar illa ut.
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

tro vad du vill!
Har haft mycke problemhästar att jobba med och också lyckats fixa problemen!
Men jag har aldrig innan jobbat med en häst som stegrar! och då är det väll givet att man inte kan så mycket om just det problemet. Eller jag vet inte hur du fungerar, men man föds inte med all kunskap, den får man på vägen genom livet. Alltså kan du väll inte säga att jag inte har nån kunskap om problemhästar. att stegra är väll inte det enda problem en häst kan ha????
Du känner inte mig och du har ingen anning om vad jag kan eller inte kan göra, du vet inte vad jag har åstakommit med hästar...
Vet du inte det så tycker jag inte att du har rätt att hoppa på folk så där.. vet inte om du har förstått det heller, men hästen är inte min.. och inte fan har jag makten att styra över nån annans häst (OCH inte heller du)
Vet inte om du läste mitt förra inlägg, men om du gjorde det så kan du sluta skriva. Om du inte läste det, så GÖR DET NU!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 666
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 846
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 506
Senast: BobberiBoo
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp