Bota hopprädsla?

Kiwifrukt

Trådstartare
Har ni några bra tips på att komma över en otroligt fånig hopprädsla?

Lite bakgrundsfakta: Jag har ridit i stort sett hela mitt liv, för instruktör i tio år och haft egen häst sen 2000. Hoppningen var min favoritgren, jag levde för att hoppa, det gav en adrenalinkick som jag inte får på långa vägar av dressyr och markarbete, tyvärr. Jag blev väl alltid lite spänd och nervös när jag skulle hoppa även förut, men det var mer en "bra" spänning, om ni förstår hur jag menar? Mest för att jag var förväntansfull.

Jag har tränat för Lätt A på B-ponny och tävlat upp till och med Lätt B med placeringar på C-ponny, så förut var det alltså inga problem. Det som hände var först och främst att jag började bli för gammal för att tävla ponny. Jag hade inte råd att köpa en stor häst utan att sälja B-ponnyn, men det löste sig genom att det fanns ett äldre halvblodsto i stallet som ägaren inte hade tid för, och som skulle bli min juniorhäst samtidigt som jag tävlade de sista åren med C-ponnyn, och sen skulle jag tävla henne var tanken.

Hon var helt avställd när jag flyttade dit, så det tog bortåt 1-1½ år innan jag kunde börja hoppa henne. Vi tävlade lite clear roundklasser på lägre höjder (var väl uppe på 80 cm som högst där) och det gick bra. Sen ställde vi upp i en lokal 0,90-klass, och allt blev fel redan från början. Hästen blev förbannad på mig redan på framridningen och inne på banan blev det bara pannkaka av allting, och sen var mitt självförtroende stukat. Ägaren börjar ställa högre och högre krav, hon vill se placeringar i 1,20 innan året är slut, vi är inne i augusti då och har alltså tävlat EN 0,90 klass med katastrof-resultat. En månad senare flyger jag av hästen på en hoppträning och slår av underbenet på två ställen. Det var färdigridet på den hästen om vi säger så.

Att jag skulle fortsätta rida var självklart. Men i början började jag gråta bara av tanken på att hoppa. Jag har försökt med ett par hästar som stukat mig ännu mer. Men nu börjar jag sakna hoppningen. Jag vill inte ha det här över mig längre, jag vill bli som jag var innan olyckan. Jag har hoppat en enda gång på fyra år, på min C-ponny, och hindret var 50 cm högt. Henne litar jag på till 100 %, men hon går mot 25 nu, jag vet inte om hennes ben pallar att börja hoppa igen.

Nu har jag i alla fall en ny häst sen lite drygt ett halvår tillbaka, som jag är verkligt fäst vid, trivs med och litar på. Hon har placeringar upp i 110-klasser, så jag vet att hon kan hoppa, och hon tycker det är roligt. Min syster har hoppat henne och det har gått bra. Men det knyter sig fullständigt när jag vill testa själv.

Hur gör man? Är det någon som känner igen sig? Jag vill inte ha den här rädslan hängande över mig i resten av livet, så är det någon som vet hur man kan göra så är jag tacksam för tips.
 
Sv: Bota hopprädsla?

Känner du dig obekväm även med bommar på marken eller från vilken höjd tycker du att det är läskigt?

Är det läskigt även med bommar på marken så börja där, rid över serier med bommar i alla gångarter tills det känns helt bekvämt, sedan höjer du upp en av dem några centimeter (hur mycket beror på vad som känns okej, man ska aldrig pressa sig själv, även om mycket god vilja behövs för att komma över en rädsla) och gör likadant där. Fortsätt så helt enkelt, till slut kommer hoppning vara naturligt igen. Börja med de hindertyper som du känner dig bekvämast med, jag t.ex. tycker allra bäst om oxrar. Är du likadan så börjar du med oxrar, för att sedan gå vidare till räcken/trippelbarrar/vad det nu kan vara som är näst bekvämast. Man måste ta allting i små steg, annars kommer det ta längre tid att avdramatisera det.

Är det bara läskigt från en viss höjd så börjar du bara där istället, och fortsätter på samma sätt som jag beskrivit. Gör det svårare i små små steg, så att det aldrig känns ogenomförbart. :)

Har också hört att studs brukar kännas mindre läskigt för hopprädda (jag har själv ingen erfarenhet), så det kan också vara något att tänka på. Men du vet bäst själv hur du fungerar :)
 
Sv: Bota hopprädsla?

Har ni några bra tips på att komma över en otroligt fånig hopprädsla?

Hur gör man? Är det någon som känner igen sig? Jag vill inte ha den här rädslan hängande över mig i resten av livet, så är det någon som vet hur man kan göra så är jag tacksam för tips.

Jag vet hur det är! Och jag håller med ovanstående. Men jag hade inte hoppat studs. Jag håller på nu och tränar upp en ny (islänning dessutom) häst att hoppa och henne känner jag mig bekväm med.
Men lägg bommar, trixa öva och känn efter.
Och TITTA på när andra hoppar henne så kommer du också hitta ditt ego.
Hoppa nåt lågt skutt (även om bom på marken) och sluta sen där. Så du får mersmak från hoppningen.

Jag vet precis hur det är . JAg har också varit livrädd och jobbar med den rädskan än.
 
Sv: Bota hopprädsla?

Till er båda:
Tack för svaren! :) Bommar på marken har jag egentligen inget problem med, det har jag gjort både med min häst och med en annan. Det är när det blir ett hopp det börjar bli obehagligt.
 
Sv: Bota hopprädsla?

Då tycker jag att du ska börja med en bom som är såpass upphöjd att det blir mer som ett extra stort galoppsprång istället för ett riktigt hopp. Hur stort det är beror ju främst på din häst.

Har hört många som rekommenderar att hoppa i trav till hopprädda människor, det hade i alla fall inte fungerat på mig (om jag var hopprädd) då själva hoppet blir mer markant, eller vad man ska säga. Nu har det inte varit uppe på diskussion, men ville i vilket fall säga att jag tycker att du bör ta det i galopp :)
 
Sv: Bota hopprädsla?

Min häst är 1,46, så hon är ju inte jättestor, men hon har som sagt tävlat 110-klasser med förra ryttaren, så kapciteten finns där. Det är mycket för hennes skull jag vill komma över det här också, hon är bara nio år och hon gillar att hoppa. Det får i alla fall bli mitt sommarprojekt. Att börja hoppa igen. :)
 
Sv: Bota hopprädsla?

Jag förstår precis hur du känner
För ca 3 månader sedan var jag iväg och tränade. Vi hoppade några skutt på ca 60 cm efter dressyrpasset
De första skutten gick bra, sen helt plötsligt så hoppar hästen av så otroligt tidigt att jag inte hinner med i rörlesen. förväntade mig ett galoppsprång till. Jag flyger över halsen på hästen och landar nog precis framför honom. Känner hur han trampar mig 2 gånger i ryggen. ( dum som jag var så hade jag ju inte västen, eftersom tanken var att bara dressyra lite) Jag hade nog en otolig tur, klarade mig helt utan allvarliga skador, dock blåslagen och chockad!
Passet dagen efter var ett markarbetespass med några hopp också.
Samma sak händer där, men denna gången blev jag inte trampad.
Efter det slutade jag hoppa. Självförtroende var i botten och jag fegade.

För en månad sedan började jag försöka hoppa låga hinder igen. Började med upphöjda galoppbommar som jag sucsecivt höjde.
Har ridit en mycket för tränare med fokus på att få tillbaka mitt självförtroende och att våga igen.
Vi har jobbat mycket med lydnaden och även att få bättre kontroll på hästen, men även stärkt min hoppsitts och följsamhet.

Igår var jag äntligen iväg på den första riktigt hoppträningen sedan jag blev trampad.
Det hände igen, hästen hoppar STORT och jag flyger av. Landade som tur var utan att få ont, hoppade upp direkt igen och fortsatte banan.
Jag kände mig så otroligt stolt över mig själv att jag lyckades genomföra en hel bana på 90 cm trots att jag flög av. Och att jag inte kände mig ett dugg rädd efteråt

Jag har i princip endast ridit dressyr fram tills i vintras. När jag skaffade ny medryttarhäst som var hopphäst var det ju givet att börja med hoppningen :)


Mitt egentliga tips är att ta det i din egen takt! Stressa för guds skull inte. När du känner dig redo så börjar du igen.
Ta hjälp av duktig och kunnig tränare som kan vara med och stötta dig från grunden igen
 
Sv: Bota hopprädsla?

Nu har jag aldrig vart rädd på det sättet men har tyckt det vart obehagligt med högre höjder och tyckte det såg så högt ut. Löste det enkelt och omedvetet genom att rida i paddocken efter min tränare hade hoppat sina hästar på 140-150 banor. När jag skulle hoppa mina ponnysar på ynka 1 meter kändes det jättelågt :D
 
Sv: Bota hopprädsla?

Har samma problem som dig! usch så jobbigt det är :( Vill så gärna kunna hoppa och känna att det är lätt. Får väll se om jag någonsin kommer över min rädsla :crazy:
Kan hoppa upp till typ 80 cm.. sen kommer obehaget..
 
Sv: Bota hopprädsla?

Mina tips:

Ha ett mål, som till exempel att innan 14 oktober ska jag ha hoppat en oxer som är x cm hög, och jobba sedan mot det målet. Om din personliga gräns för vad som är obehagligt går vid ex 60 cm - hoppa några språng 50-60cm flera gånger i veckan, tills du själv känner att det är dags att höja. Fokusera inte på att "nu är det hela 10 cm högre än förra gången, jag kommer med all säkerhet att dö", utan på känslan av klara ett hinder - det är en härlig känsla..!

Rent konkret fungerar det i regel såhär; Innan du bestämmer dig för att hoppa det där lilla krysset/omkullfallna trädet/hindret infekterar du antagligen din egen hjärna med olika scenarier av benbrott, avramlingar och ond bråd död. Släpp de tankarna omedelbart! De kommer att göra att du fegar ur och sedan bara blir besviken på dig för att du inte ens försökte, vilket gör att ditt självförtroende bleknar ytterligare. Tänk istället att "Jag kommer att vara så jäkla glad efter att jag har hoppat det där hindret..! Jag kommer att ha en riktigt king-of-the-world-känsla och flina som en dåre och hjula mentalt hela vägen hem". Då kommer självförtroendet tillbaka omedelbart, och du kommer att vilja hoppa hindret en gång till bara för att du är så himla fantastisk och livet är underbart.

Sammanfattning; rid mer än vad du tänker och go with the flow, hästen tycker ju om att hoppa och du kan lita på att den gör det..! :idea:
 
Sv: Bota hopprädsla?

Eftersom du ridit rätt mkt innan så skulle jag göra såhär:
Köp ett band med NLP, mental träning (Elane Uneståhl är jättebra) och lyssna på det en gång om dagen. Då kan du lära dej att "tänka om". Jag botade mina tävlingsnerver med det bandet och jag var verkligen skräckslagen för att tävla pga av en olycka. Efter olyckan sålde jag min häst och började rida AR.

Sedan skulle jag anmäla mej till en ridgrupp på ridskolan. Jag gjorde det och då fick vi hoppa var tredje gång och träna markarbete var tredje och så dressyr var tredje. Då hade jag stöd i ridläraren som också var van vid att folk fegade. Jag gjorde ingen hemlighet av att jag var feg att hoppa, så då anpassade hon höjderna när jag skulle hoppa.

Nu har jag både hopptränat och ridit terräng igen och faktiskt även startat i en lokal dressyrtävling..med uruselt resultat, men ändå :D.
 
Sv: Bota hopprädsla?

kl

Rid över galoppbommar så ofta du kan, byt såsmåningom ut t ex mittenbommen till ett cavaletti/litet hinder. Repetera, repetera, repetera.
Titta inte på hindret. Ha gärna en liten bana av bommar och småhinder, så är du hela tiden "i rullning" så att säga, så du måste fokusera och titta på nästa hinder så du inte "rider in i hindret".
5 ½-an är också ett tips.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: hhere
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
409
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 215
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 611
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp