Bota hopprädsla?

Supersalt

Trådstartare
Hej!

Jag ska försöka göra en något förvirrande historia förståelig :)

Förra året trillade jag av min favorit häst på ridskolan, det slutade lyckligt men var (och såg) ganska obehagligt ut. Det blev fel när vi hoppade och vi hamnade på marken efter hindret, sedan dess har jag bara ridit hästen två gånger. En gång nån månad efter och hoppade småhinder för att ha bra minnen av att hoppa med den hästen. Den andra gången en dressyr lektion för ett halvår sedan.

Bör tilläggas att jag var hyfsat rädd för hoppning ca ett halvår efter.

Så, till problemet. Jag vill jättegärna rida honom igen och ibland får vi önska vilken häst vi vill rida. Grejen är att jag vill verkligen önska honom (men vi ska ha hoppning då) och jag vet inte om jag "klarar av det". Det känns som att det finns en anledning till varför jag inte fått hästen, och om det är så kanske jag inte "borde" önska den?

Men jag vill ju så gärna, för jag saknar hästen..

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden, kanske höra lite historier om att det gått bra i sådana situationer. Eller lite pepp att jag borde/borde inte önska hästen..

Tack ni som tagit er tiden att läsa, var bara en liten rant..

(Och förlåt om tråden ligger fel)
 
Självklart ska du rida honom igen. Du skriver att du vill rida honom, så vad är du rädd för? Tro på dig själv och ha bara positiva tankar.
Rid med självfötroende, det kommer gå jätte bra. Lycka till
 
Fråga ridläraren vad han/hon tycker.
Anser ridläraren att du inte klarar av det så lär det ju avstyras för ingen vill att varken häst eller ryttare kommer till skada.
Säger ridläraren ok så är det ju bara att prova!
Var ärlig med att du tycker att det är lite obehagligt (om det nu är det) för då blir det lättare för din ridlärare att hjälpa dig.
 
Jag ramlade av en häst för fyra år sedan på ridskolan och blev översprungen, därefter otroligt rädd. Efter det slutade jag till och med på ridskolan för att jag inte ville hoppa på lektionerna (hade en hopptränare som gillade höga hinder och mycket hoppning osv). Jag hoppade samma sommar med min medryttarhäst och så barbacka men rädslan låg fortfarande kvar. Jag blev till och med rädd för galopperande hästar osv pågrund av det.
Det jag har märkt hjälper är att lugna ner sig själv, föreställa sig sitta på någon annan häst t.ex. som man är väldigt trygg på typ "det här har vi gjort tusen gånger förut utan problem" (detta använder jag mig även av när jag t.ex. idag gick ut med min unghäst för andra gången någonsin och han var otroligt spänd och vild tills jag föreställde mig att jag hade min förra foderhäst med mig och att den hästen i tanken var lugn. Då slappnade jag av så att han slappnade av), sen måste du ta det i din egen takt. Känner du att du är jätterädd för att hoppa en viss höjd på ett hinder första lektionen, börja med bommar sedan höjer du lite i taget tills du känner dig säker med höjden och hur hinderna står. Ta aldrig mer än du klarar av! Det kommer sänka ditt självförtroende om du bara spänner dig och det kommer inte hjälpa alls. Prata med din ridlärare om det blir för jobbigt och hon förstår säkert.
Det skulle även vara toppen om du tar den hästen du blev rädd för, men bara om du är redo. Och tro inte att din ridlärare kommer döma dig för att du önskar den hästen. Jag är säker på att det kommer vara positivt och gå bra. :)
 
Tack så mycket för era svar! Jag önskade hästen och det gick jättebra! Vi kom in rätt på hinderna nästan alla rundor. Och han drog inte alls iväg när han såg hindret som han gjorde innan, det blev bara ett språng där han laddade lite väl mycket. Sedan så va han rätt så stark efteråt men hellre det, känner jag. Och i slutet av lektionen gick det också hyfsat bra.
Det visade sig även att efter första språnget var jag inte så värst hopprädd längre, och det känns ju jättebra! :D Jag är så glad att jag faktiskt önskade honom, för nu känns det väldigt positivt med honom igen.

Tack alla än en gång för att ni ville hjälpa till :)
 

Liknande trådar

Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 486
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 441
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp