Få hjälp med hoppningen av unghäst?

Morces

Trådstartare
När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om hjälp med hoppning mot att man får rida gratis på hoppträning och tävla hästen och alt såklart ha ett samarbete på sidan av hoppningen om personen så önskar exempelvis.

Jag kanske har en som ska satsa med min unghäst mot Fjord SM i hoppning om några år men vill först höra mig för här på buke hur ni hade gjort med hoppträning.

Jag kanske blir av med min hopprädsla det vet man aldrig dock men det är alltid skönt att kunna planera lite och få tips och råd. 😄

Bild på hopp pojken!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230421_055418_Gallery.jpg
    Screenshot_20230421_055418_Gallery.jpg
    189 KB · Visningar: 51
Jag har/har haft olika personer som hoppat min häst. Först en superduktig tjej som hjälpte mig att rida in honom och sedan något annat alternativ. Har inte annonserat utan frågat någon ryttare som rider på ett sätt jag gillar. Inte några proffs utan duktiga ”vanliga” ryttare.

Har haft olika upplägg, den jag har nu får vara med på träningar och tävlingar när det passar och betalar då för det. Jag ställer upp och kör om det behövs.

Jag varken vill eller kan hoppa (pga problem med ryggen) på några högre höjder men hästen älskar det. Så då får det bli med någon annan på ryggen :)
 
Inridning och inhoppning känner jag är bland det viktigaste att verkligen ge hästen en bra upplevelse av så jag hade valt ryttare med stor omsorg. Får hästen en bra grund är det mycket lättare för alla att bygga vidare på det sedan. Jag vill absolut ha en helt kompetent ryttare till det, inte "bara" någon som åker på random träning med hästen utan i ditt fall handlar det ju om att hoppa in hästen.

Efter inhoppning och eventuell ny period av lite mer utbildning på hinder för hästens del kan man ha en mer "medelmåttig" ryttare för träning och tävling tänker jag.
 
Inridning och inhoppning känner jag är bland det viktigaste att verkligen ge hästen en bra upplevelse av så jag hade valt ryttare med stor omsorg. Får hästen en bra grund är det mycket lättare för alla att bygga vidare på det sedan. Jag vill absolut ha en helt kompetent ryttare till det, inte "bara" någon som åker på random träning med hästen utan i ditt fall handlar det ju om att hoppa in hästen.

Efter inhoppning och eventuell ny period av lite mer utbildning på hinder för hästens del kan man ha en mer "medelmåttig" ryttare för träning och tävling tänker jag.

Ja, ryttare kommer väljas med omsorg. Sätter inte upp vem som helst på Halles rygg. Han är en känslig individ så en ryttare med erfarenhet av hoppning och som har det där lilla extra jag letar efter i just hoppningen kommer jag att leta efter.

Har du något tips på hur man kan annonsera sånt sen när han är redo för inhoppning?
 
Ja, ryttare kommer väljas med omsorg. Sätter inte upp vem som helst på Halles rygg. Han är en känslig individ så en ryttare med erfarenhet av hoppning och som har det där lilla extra jag letar efter i just hoppningen kommer jag att leta efter.

Har du något tips på hur man kan annonsera sånt sen när han är redo för inhoppning?

Jag hade inte annonserat utan letat upp själv via kontakter. Brukar finnas mycket att se med dagens sociala medier också, alltså filmer på ridningen :)
 
Jag hade inte annonserat utan letat upp själv via kontakter. Brukar finnas mycket att se med dagens sociala medier också, alltså filmer på ridningen :)

Ah juste! Tack för tips! Jag får börja hålla utkik! Tanken är att han ska smått hoppas i höst eventuellt. 😁
 
Jag har fått hjälp av en duktig hoppryttare i stallet. Har betalat för det. Väldigt värdefullt att få hjälp av någon som har koll på läget och som ger hästen bra upplevelser😊
 
Även jag har tagit hjälp av en rutinerad och säker hoppryttare för att först hoppa in och sen ge min häst en bra grundhoppning. Vi är flera i stallet som använder denna ryttaren och han är "hittad" via att kontakter inom stallet. Vi betalar för jobbet.

Jag hade nog inte annonserat utan mer sökt i bekantskaps-/hästkretsen runt en (för att inte få någon som tycker den är duktig, utan få någon som andra har goda erfarenheter av). Men det beror ju lite på vad man har för kontakter och möjligheter runt sig.
 
Men om man inte har en stor bekantskapskrets så har man kanske inte möjlighet att göra annat än att annonsera ut eller fråga närliggande stall alt sätta upp lapp på ridskolan. Ryttaren ska såklart vara över 18. Inga barn ska hoppa in honom 🙈

Jag tänker först och främst någon som vill ha ett samarbete där jag betalar lektionerna och eventuellt ryttaren beroende på avtal mellan oss. Men det är längre fram och så. Inget i nutid.

Alla har inte så stora bekantskapskretsar typ som jag, så det är guldvärda tips ni lämnar så tack för det! 😍
 
Men om man inte har en stor bekantskapskrets så har man kanske inte möjlighet att göra annat än att annonsera ut eller fråga närliggande stall alt sätta upp lapp på ridskolan. Ryttaren ska såklart vara över 18. Inga barn ska hoppa in honom 🙈

Jag tänker först och främst någon som vill ha ett samarbete där jag betalar lektionerna och eventuellt ryttaren beroende på avtal mellan oss. Men det är längre fram och så. Inget i nutid.

Alla har inte så stora bekantskapskretsar typ som jag, så det är guldvärda tips ni lämnar så tack för det! 😍
Kolla på några hopptävlingar eller fälttävlan och se vilka ryttare du tycker rider trevligt?
Jag hade inte tänkt "samarbete" utan att jag anlitar en ryttare för en uppgift - om det sen är ett proffs eller en amatör spelar inte så stor roll. De som är duktiga är inte intresserade av samarbete om inte hästen är väldigt bra, och de som kan vara intresserad av samarbete med en hobbyhäst är för det mesta inte tillräckligt duktiga för att skapa en god grund.
 
Men om man inte har en stor bekantskapskrets så har man kanske inte möjlighet att göra annat än att annonsera ut eller fråga närliggande stall alt sätta upp lapp på ridskolan. Ryttaren ska såklart vara över 18. Inga barn ska hoppa in honom 🙈

Jag tänker först och främst någon som vill ha ett samarbete där jag betalar lektionerna och eventuellt ryttaren beroende på avtal mellan oss. Men det är längre fram och så. Inget i nutid.

Alla har inte så stora bekantskapskretsar typ som jag, så det är guldvärda tips ni lämnar så tack för det! 😍
Kan vara smart att kolla med instruktörerna på ridskolan. De kanske har bra koll på vilka unghästutbildare som finns i grannskapet eller så kanske det finns någon duktig elev de kan rekommendera.
Vissa ridskolor utbildar både sina egna och andras unghästar/ponnyer i verksamheten.
 
Tack för att ni tog er tiden att tipsa och ge mig mer kött på benen! Det är guldvärt! 🤩

Jag tycker jag har fått så många bra tips så fler behöver inte svara på tråden om man inte har ett tips som man vill dela med sig av. 🌞
 
Men om man inte har en stor bekantskapskrets så har man kanske inte möjlighet att göra annat än att annonsera ut eller fråga närliggande stall alt sätta upp lapp på ridskolan. Ryttaren ska såklart vara över 18. Inga barn ska hoppa in honom 🙈

Jag tänker först och främst någon som vill ha ett samarbete där jag betalar lektionerna och eventuellt ryttaren beroende på avtal mellan oss. Men det är längre fram och så. Inget i nutid.

Alla har inte så stora bekantskapskretsar typ som jag, så det är guldvärda tips ni lämnar så tack för det! 😍

Sorry! Jag tänkte inte ens så långt mitt i nattjobbet 🙈

Jag flyttade ju hela hästlivet till ett annat landskap för typ 10+ år sedan och hade inga direkta kontakter här då. Jag kollade upp ridklubbar i närheten, tittade på träningar där, åkte och tittade på tävlingar (hopp och fälttävlan känns aktuellt för dig då ju) och kurser/clinics. För min del har jag väldigt lätt att känna igen ridning jag tycker är bra och gillar så då var det relativt enkelt att hitta många alternativ (jag letade i mitt fall främst tränare) att kolla vidare på.

På iprincip all fälttävlan eller populära hopptävlingsplatser där ser men oftast många unghästutbildare tävla sina unghästar och få snabbt en uppfattning om vad man gillar deras ridning på olika typer av hästar så där hade jag riktat in mig om jag var du. Treårstester, kvalitetsbedömning och unghästtester/tävlingar ger ännu högre andel personer som jobbar med utbildning professionellt.

Och sedan såklart i din nuvarande om än då kanske mindre umgängeskrets frågat efter unghästutbildare för inhoppning.

Jag hade alltså först velat hitta någon jag köpt tjänsten att hoppa in hästen av. När det är gjort kan du leta efter mer en typ av samarbete :) Tillägg/förtydligande: Då vet du liksom att hästen fått en bra grund, det är värt så mycket mer än man tror just i inhoppningsmomentet. Ångrar det själv med min häst 😅 Det handlar om så mycket mer än att bara ta sig över bommar liksom. Precis som jag 100% vill åka iväg till en erfaren tränare för att löshoppa en unghäst, inget jag skulle göra på egen hand förrän hästen faktiskt är utbildad (där gjorde jag åtminstone rätt 😅).
 
När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om hjälp med hoppning mot att man får rida gratis på hoppträning och tävla hästen och alt såklart ha ett samarbete på sidan av hoppningen om personen så önskar exempelvis.

Jag kanske har en som ska satsa med min unghäst mot Fjord SM i hoppning om några år men vill först höra mig för här på buke hur ni hade gjort med hoppträning.

Jag kanske blir av med min hopprädsla det vet man aldrig dock men det är alltid skönt att kunna planera lite och få tips och råd. 😄

Bild på hopp pojken!
Jag var inte direkt rädd för att rida under början av inhoppning iom låga höjder etc. Men jag, som dressyrkärring, kände att jag var för dålig för att ge honom bästa inskolning med fina erfarenheter. En gammal stallkompis red en del (dressyr) för mig. Men främst för gemensamma tränare. Hon var van vid unghästar och känsliga individer. Duktig på hoppning och fin känsla som ryttare.
Eftersom min häst varit problemhäst förr så testade jag hoppa lite själv för att se om han triggades. Jag ville ju inte utsätta henne för fara. Det gjorde han inte. Så då fick hon ta det.
Jag skulle inte kunna lägga honom exakt rätt i avstånd och skulle inte heller vara i närheten av så följsam över hindret tex som henne tex. För mig var det viktigt att han fick en trevlig upplevelse där han kände att han klarade det som ombads och fick rätt hjälp genom det.
Jag hade absolut hellre betalat något proffs än ha någon grönare ryttare. Nu kunde vi ju byta så att jag jobbade hennes häst extra. Men jag hade gärna betalat annars för att få rätt person.
 
Jag var inte direkt rädd för att rida under början av inhoppning iom låga höjder etc. Men jag, som dressyrkärring, kände att jag var för dålig för att ge honom bästa inskolning med fina erfarenheter. En gammal stallkompis red en del (dressyr) för mig. Men främst för gemensamma tränare. Hon var van vid unghästar och känsliga individer. Duktig på hoppning och fin känsla som ryttare.
Eftersom min häst varit problemhäst förr så testade jag hoppa lite själv för att se om han triggades. Jag ville ju inte utsätta henne för fara. Det gjorde han inte. Så då fick hon ta det.
Jag skulle inte kunna lägga honom exakt rätt i avstånd och skulle inte heller vara i närheten av så följsam över hindret tex som henne tex. För mig var det viktigt att han fick en trevlig upplevelse där han kände att han klarade det som ombads och fick rätt hjälp genom det.
Jag hade absolut hellre betalat något proffs än ha någon grönare ryttare. Nu kunde vi ju byta så att jag jobbade hennes häst extra. Men jag hade gärna betalat annars för att få rätt person.

Bra förklaring ❤
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 312
Senast: sasmal
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 504
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp