Bukefalos 28 år!

bottenmaterial?

J

joseflin

Jag har en annan fråga nu när jag väl har kommit igång!
Just nu använder jag kutterspån till mina marsvin och kaninen. Men jag tycker inte om själva materialet. Har alltid varit lite överkänslig för det.

Har kollat på annat som exempelvis "ToaLätt" men tycker det är för dyrt.

Alltså: Har ni tips på ett billigt och mindre flygigt material än dessa jobbiga spån?

Tack!
 
Sv: bottenmaterial?

Kaninen skulle du ju kunna ha toalåda till och så tyg eller så på botten. Blir både billigt och smidigt att göra rent, förutsatt att kaninen går med på att gå på toa på samma ställe jämt :p

Har för mig att fleecetyg i botten på marsvinsburar är rätt vanligt. Provade själv och tycker bara att det började lukta väldigt snabbt, så det var ingen hit... Men har man flera filtar att byta mellan kanske det kan funka?
Torv kan ju också vara värt ett försök förstås. Har aldrig testat så jag kan inte säga något om det annat än att jag hört att det ska vara bra - visserligen dammigt om det blir för torrt men då är det bara att dra fram blomsprutan och spruta på lite vatten.
 
Sv: bottenmaterial?

Jag har precis tagit hand om kaninen så försöker lära henne att gå på "pottan" men hon har inte riktigt förstått det ännu. Annars var det med tyg en bra idé tycker jag. Verkligen billigt alternativ!

Men jag vet inte, känns inte så kul att behöva fukta torvet, blir nog jobbigt för de små fötterna att behöva gå på småfuktig mark hela tiden.

Jag tänkte om det fanns nåt liknande toalätt, som suger upp riktigt bra men inte skvätter och dammar så lätt.
 
Sv: bottenmaterial?

Mjä, då är nog Toa-Lätt billigaste alternativet, taskigt nog :p Finns ju Majsans Remiss iofs (samma sak fast annat märke, finns på Granngården) men priserna brukar vara typ samma.
 
Sv: bottenmaterial?

Haha okej, ajdå. Men men, jag får väl köra på toalätt då! Tack för svaren! :)
 
Sv: bottenmaterial?

Hejsna

Jag har en del hästägare som även har sina kanier på wellpallströ. Suger upp snabbt och är trevligt att boaomkring i samt att det stannar i buren när barna tar upp kanierna. Prova kostar 40 kr för 100 l i Enköping bor man i ÖRebrotrakten finns det att köpa på Laxå bruk.

Lycka till
 
Sv: bottenmaterial?

Matta i botten och toalätt i lådan är väl enklast, sen när kaninen är rumsren.
Det finns lite dyrare torv som inte dammar lika mycket, eller snudd på alls.
Skulle gärna fortsatt använda torv, om det inte vore för att min ena hane var en riktig rackare på att skita ner sig när han hade torv.
Med spån blev det mycket bättre.
Något annat alternativ är svårt om man har utekaniner. :p

Däremot kan jag lägga in en liten varning för "papp-strö".
Ser ut som strimlad kartong.
Vet att en uppfödare testade det förut med blandat resultat.
För vissa funkade det utan problem, och för andra gick det betydligt sämre..
Har man kaniner som får för sig att äta av det, kan det sluta ganska tragiskt med allvarlig förstoppning och död.
 
Sv: bottenmaterial?

Nähä då vågar jag mig inte på pappströ heller då. Haha, tur att man får höra i all fall så man inte hinner orsaka kaninen något ont.

Ja, det här med att få kaninen till att gå på toaletten, det var svårare än vad jag trodde. Har visserligen bara haft min i sex dagar, så det kommer väl.

Jag lägger hennes kissiga spån i hörnlådan så fort jag ser att hon kissat.
Finns det något mer sätt man kan testa på?

Jag valde hennes redan utvalda toahörn, men då bytte hon till PRECIIS utanför lådan.

Jag kämpar vidare med min lilla kaninunge!
 
Sv: bottenmaterial?

Med pappströ menar jag den som ser ut som strimlad kartong.
Toalätt har jag inte hört någon som haft några liknande problem med, så det ska inte vara någon fara att användas.

Finns väl inga direkta tips, förutom att fortsätta med det du gör.
Förr eller senare fattar kaninen vinken. :D
 
Sv: bottenmaterial?

Ja okej, då finns det ingen mirakel-toalett kur då :P som jag trodde!
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 295
Senast: Fazeem
·
Ekonomi & Juridik Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...? Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och...
Svar
14
· Visningar
2 974
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 823
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp