Bra balansövningar för ryttare

Suskiv

Trådstartare
Inser att min balans och benstyrka är obefintliga så jag skulle behöva ha tips på bra balans- och styrkeövningar. Gärna sådana som man kan göra utan häst också.
 
Om du vill träna din balans kan jag rekommendera Alexanderteknik, räkna med att det kanske tar 5-10 lektioner innan du börjar känna att du får kontakt i kroppen och en bra effekt, men det är värt det!
 
Instämmer med @Spyro192. Pilatesbollar kan göra underverk! Så köp en pilatesboll. Sitt på den är du sitter vid datorn osv. Träna på att stå på knä på den, sitt på den utan att ha fötterna i marken, mm. Finns massor med bra övningar! :)
 
Tips från coachen: Om du använder pilatesboll, glöm inte att spänna magmusklerna. Du kan göra ett kort "tss" ljud och då känner du att det spänner i magen, behåll den känslan hela tiden och pilatesträningen ger mer då. ;)
 
Har inga bra övningar utan häst men när du rider så tycker jag att en av de bästa övningarna för både balans och barnstjärna är att korta stiglädren ordentligt och sedan upp i lätt sits. Detta kan göras i alla gångarter men jag brukar hålla mig till skritt. Jag bestämmer en tid eller sträcka som jag ska stå och gör detta i intervaller.
 
Inser att min balans och benstyrka är obefintliga så jag skulle behöva ha tips på bra balans- och styrkeövningar. Gärna sådana som man kan göra utan häst också.

Lättridningsövningar där du varierar att sitta ett eller fler steg och tvärtom stå fler etc. Även i galopp eller skritt.
Testa laborera med din sits med stillastående häst. Kan du tex rida lätt så utan att skänkeln och överlivet svajar. Han du stå bara rakt upp, kan du stå i fältsits så.
Kan du röra fot, hästens öron, rumpa etc.. Vända dig så..
Kaptensvändning på sikt..
Rida lätt utan stigläder, stå i fältsits utan stigläder.
Rida "grodlår", dvs luta dig bakåt rejält, dra ut benen från sadeln så att bara rumpan nuddar sadeln, dra upp benen böjda framför dig utan att nudda annat än med rumpan, rita cirklar med tårna, sträck upp handen/händerna och gör cirklar samtidigt.
Detta börjas i halt, sen skritt, sen trav och sen galopp.
Etc etc..
 
Dålig balans hänger ofta ihåg med dålig styrka - stärk musklerna i ben och mage så kommer balansen av sig självt. Tips på träning:

Ta en 1,5 - 2 meter lång bit toapapper. Lägg det dubbelt runt handaget på en (stängd) dörr. Placera en balansplatta en bit (50- 70 cm) från dörren och fatta i en toapappersände med varje hand. Kliv upp på balansplattan och håll balansen så länge du kan utan att papperet går av. När du tycker att den övningen är för enkel kan du böja på benen och sträcka ut dem igen (som om du red lätt). Väldigt bra övning för att lära sig att inte ha balansen i tyglarna.

Stå på balansplattan när du lagar mat, på kontoret etc . När det är för lätt - byt till svårare modell eller ställ två på varandra

Balansera på trappsteg med hälarna utanför steget. Böj benen och res dig upp omväxlande.

Köp et wii-spel med balans/kordinations/muskelövningar och förvandla TV-kvällar till träning.
 
Jag skaffade precis en balansplatta, sån med platt ovansida, inte som en boll eller kudde. Följde med länk med träningstips. Dom tog ordentligt, styrke- och balanskrävande !
Annars har jag mest tänkt på balansplattor som att man ska stå på dom tills man hittar balansen helt enkelt, och det är ju rätt värdelöst när man väl kan hålla balansen och bara står! :P

Sen har jag en Flexi-Bar -en lång stav med vikter i ändarna som man ska svinga, blir som vibrationsträning, har utvecklats av sjukgymnaster men även jättebra i allmänhet för fettförbränning/coreträning/balansträning/styrketräning eftersom man kan variera med så många övningar. Väldigt effektivt också eftersom man normalt sett bara gör varje övning i ca 40 sekunder men ändå är ordentligt uppe i puls efter några övningar! :) Även där finns det filmer och youtube-klipp man kan kolla på (och en övningsplanch man får med) för hjälp med träningen! Har t ex en yoga-inspirerad som är tänkt som core-träning och att forma kroppen, mycket trevlig. Och en som bara är för starka core-muskler.
Man tränar många fler muskelgrupper än man normalt sett kommer åt tack vare att kroppen får hålla emot och stabilisera sig. T ex de små muskler längs ryggraden som stabiliserar ryggraden, de kan vara väldigt svåra att komma åt att stärka. Kan vara lite svårt med tekniken i början så det är bra att räkna med kanske 5-10 "inlärningspass" där man inte har så höga krav på sig själv. Men även om man står och känner sig jättefånig för att man inte ens får staven att svänga så tränar man ändå. Ibland har man inte ens "kontakt" med musklerna för att man inte använt dom, saknar kopplingar till hjärnan liksom. Men kämpar man på kan man till slut träna även dessa! :)

Sen jag skaffade balansplattan kom jag på att prova den tillsammans med Flexi-baren. DET är balansträning om något! :rofl: Stå på ett ben på en balansplatta samtidigt som man skakar en stav med vikter i sidled! Då har man bra balans!

Finns såklart ett ton med övningar att göra på hästryggen också men själv vill jag gärna förskona hästen från ren ryttarfysik-träning som man lika gärna hade kunnat göra på backen. Sitsträning för att komma ner i sadeln t ex och få känsla för rörelserna är kanon! Helst på lina med en stabil häst så man hinner med att känna efter. Men då hade jag som sagt inte gjort så mycket balanstränare (väldigt basic såna för nybörjare, visst!). Det finns voltige också om man vill träna sånt! ;)
 
Bra övningar utan häst är ju typ plankan, sidoplanka för stabiliteten och tex utfall, upphopp, burpies, mountain climbers m.m för benstyrka.
Och som övriga sagt pilates och balansboll.
 
Jag skaffade precis en balansplatta, sån med platt ovansida, inte som en boll eller kudde. Följde med länk med träningstips. Dom tog ordentligt, styrke- och balanskrävande !
Annars har jag mest tänkt på balansplattor som att man ska stå på dom tills man hittar balansen helt enkelt, och det är ju rätt värdelöst när man väl kan hålla balansen och bara står! :P

Sen har jag en Flexi-Bar -en lång stav med vikter i ändarna som man ska svinga, blir som vibrationsträning, har utvecklats av sjukgymnaster men även jättebra i allmänhet för fettförbränning/coreträning/balansträning/styrketräning eftersom man kan variera med så många övningar. Väldigt effektivt också eftersom man normalt sett bara gör varje övning i ca 40 sekunder men ändå är ordentligt uppe i puls efter några övningar! :) Även där finns det filmer och youtube-klipp man kan kolla på (och en övningsplanch man får med) för hjälp med träningen! Har t ex en yoga-inspirerad som är tänkt som core-träning och att forma kroppen, mycket trevlig. Och en som bara är för starka core-muskler.
Man tränar många fler muskelgrupper än man normalt sett kommer åt tack vare att kroppen får hålla emot och stabilisera sig. T ex de små muskler längs ryggraden som stabiliserar ryggraden, de kan vara väldigt svåra att komma åt att stärka. Kan vara lite svårt med tekniken i början så det är bra att räkna med kanske 5-10 "inlärningspass" där man inte har så höga krav på sig själv. Men även om man står och känner sig jättefånig för att man inte ens får staven att svänga så tränar man ändå. Ibland har man inte ens "kontakt" med musklerna för att man inte använt dom, saknar kopplingar till hjärnan liksom. Men kämpar man på kan man till slut träna även dessa! :)

Sen jag skaffade balansplattan kom jag på att prova den tillsammans med Flexi-baren. DET är balansträning om något! :rofl: Stå på ett ben på en balansplatta samtidigt som man skakar en stav med vikter i sidled! Då har man bra balans!

Finns såklart ett ton med övningar att göra på hästryggen också men själv vill jag gärna förskona hästen från ren ryttarfysik-träning som man lika gärna hade kunnat göra på backen. Sitsträning för att komma ner i sadeln t ex och få känsla för rörelserna är kanon! Helst på lina med en stabil häst så man hinner med att känna efter. Men då hade jag som sagt inte gjort så mycket balanstränare (väldigt basic såna för nybörjare, visst!). Det finns voltige också om man vill träna sånt! ;)

Vart kan man köpa en sån fitness bar? Pma gärna om man inte får skriva ut sånt här :)
 
Om du googlar på Flexi-bar borde det inte vara så svårt att hitta! :) Finns bara en svensk återförsäljare såvitt jag vet, bortsett från enstaka friskvårdsbutiker (tror jag, har aldrig sett någon i friskvårdsbutik själv men jag har hört det från andra). Sen kan man säkert beställa från Tyskland och Storbritannien också där det än så länge är större än i Sverige.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
608
Senast: Elo
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 971
Senast: JohannaB
·
Fritid Har ni tips på en bra solcellradio, gärna med usb för laddning av moiltelefon (om det finns en sådan funktion)? Tänkte att det kunde...
Svar
3
· Visningar
146
Senast: Sassy
·
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp