Bra dragbil

Inte för att vara sån men stallägarens v70 är större än vår bil och betydligt klumpigare, de kommer knappt runt på stallplan medans jag har flera meter till godo. Hondan är som en leksaksbil, mest lättkörda jag suttit i.

Nu ska jag inte tjata men tittar du på mellanklass suvarna hittar du flera bra dragbilar som för den skull inte är stora, det som skiljer mest är höjden jämfört med en vanlig kombi.
Men hoppas du hittar en bil du gillar :-)
 
@Nielaa funderade på,
vad har du för budget för bilen?
hur ofta, långt kommer du dra släp kontra pendling/körning utan släp?
vad vill du ha för bil? Behov? (Är det en Saab 9-5 kombi du kör idag?)


@Melina +1 på mkt men framförallt Audis icke-inspirerande styrning (om det var det du menade)

Mvh Thomas
 
Jag gillar iofs Audi att dra med - har lånat en kompis (A4) ett antal gånger innan jag fick mitt BE (hennes är inte 4wd och typ 40 kg lättare än min Passat). Har kört några vändor till Skåne med släp med den och den har varit riktigt trevlig :). Nackdel att den är så trång + mer törstig än min. Men ligger bra efter vägen och funkar bra att dra med.
 
Jag har en passat -10 och den har jag precis betalat skatten på och den ligger på 3000:-. Jag är supernöjd med den och drar under litern med två hästar och runt 0,6 blandad körning. Kommer nog aldrig köpa en bil utan 4wd.
Även ett stort plus är min backkamera. Jag har manuell växellåda . Passaten är en bra bil men inte alltför dyr i inköp.
 
En bra dragbil är sällan samma bil för två olika personer. Jag t.ex vägrar in i det absolut längsta att dra släp med en framhjulsdriven bil. Och Volvo är tycker jag är för mjuk och svampig i fjädringen. Det känns som man ska gunga av vägen. Volvos med R-design och sportchassi är något bättre. Bästa dragbilen jag haft hittills haft tillgång till är en Mercedes ML 320 CDI -10, och den fick dra 3500 kg på BE. Och att man måste köra visst långt med diesel för att det ska löna sig, stämmer väl inte riktigt längre. Rätt nyare dieselbil är ju mycket billigare i skatt än en äldre bensinare. Om vi ska bortse från SUV är Passat 4-motion, eller BMW 5-serie xdrive samt en Mercedes s500 det bästa jag dragit släp med. Jag gillar inte Audi pga av styrningen och sätena.
Håller med ang Volvo, båtkänsla, men Man kan byta till sportfjädrar, plättlätt :)
 
Finns många volvos, jag hade en V70 D5 och den var super som dragbil på jämn väg, 1800 på BE drack 0,8/litern MED släp

MEN den var för låg, antar den kan ha haft sportfjädrar så det gjorde det svårt att komma fram ibland när man var tvungen att ge sig ut i terrängen eller snödrivor. Där jag bor måste man ut offroad emellanåt och det var den helt klart inte byggd för
 
Jag har en passat -10 och den har jag precis betalat skatten på och den ligger på 3000:-. Jag är supernöjd med den och drar under litern med två hästar och runt 0,6 blandad körning. Kommer nog aldrig köpa en bil utan 4wd.
Även ett stort plus är min backkamera. Jag har manuell växellåda . Passaten är en bra bil men inte alltför dyr i inköp.


Ja det lutar åt en

Volkswagen Passat 2.0 TDI 4-Motion

Skatten låg bara på strax över 3000 m året samt drog strax över 0,5 utan släp och strax under 1 med släp
såg en 08 för 69000 kr å så skulle de ta min nvarande bil i inbyte=)
 
Jag kör med en V70 D5, superbra dragbil. Det känns inte att släpet & häst är där bak, men då min är en -04 så är skatten dyr, en bit över 7000/året
 
Vad är skatten på denna bil/år?
2hjulsdriven??

Mellan 5 och 6000, minns faktiskt inte. Den är framhjulsdriven, förvånansvärt stabil faktiskt. Till och med pappa som alltid annars undantagslöst drar med sin Toyota land cruiser tycker att v70:n är bra att dra med. Ska man bara ha en bil tycker jag att v70:n är en bra kompromiss mellan pendlarbil (jag har 3 mil till jobbet enkel väg) och vettig dragbil. Min är kombi så jag får med mig hyfsat mycket grejer.

Skulle vilja ha en bra alternativ dragbil när det är vinter och/eller dåligt före. Nu har vi en Mitsubushi L200 som visserligen drar vad som helst men som är törstig, har dålig svängradie och nu dessutom är trasig. Skulle dock kunna tänka mig en nyare sådan men vi får se vad vi hittar. Jag kör relativt långt med släp under barmarkstiden så då får det nog med tanke på bränsleekonomin ändå bli v70:n som får dra lasset bokstavligt talat. 20-30 mil enkel väg kör jag fler gånger per år än jag vill hålla räkning på...
 
Vi kör en Mercedes Benz E220 , sedan. Funkar alldeles utmärkt, stark och snål. Den drar inte mer än 4,5-5,2 /100 km i blandad körning vanligt och inte överdrivet mkt mer när man kör med släp. Kräver dock BE kort...
 
Har köpt mig en subaru outback 3.0 och älskar den. Innan hade jag en Ford mondeo v6. Subarun har 4wd, drar mindre än mondeon, har bättre svängradie och super att köra släp med. Love it!
 
Varför skall allt vara 100mil bort? lyckas alltid hitta saker som är långt bort.. Kolla här=)
Rockarden.. Hudiksvall
Maratonvagn Gotland
Hästläp karlshamn
Ev bil.. Sundsvall:crazy::D

aja så länge de är br saker såär de väl värt=)
 
Ja så har man köpt nytt släp... ja men då åker man självklart på att köpa ny bil med:D:crazy:
å vad har ni bukefalister för bilar som INTE ar suvar?

Vad drar bien i soppa per ml ?

Jag har kollat lite på Volvo v70 2, TWD någon som har sådana bilar vad drar de per mil? och är ni nöjda med dom?
Ni som bara har v17 med framhjulsdrift vad tycker ni om den som dragbil överlag?och vad drar de er mil i soppa?
Har ävenkollt lte passat, bilen måst kunna dra 1800 minst en gärna 2000 på kroken.
Har BE kort.
Jag har en Subary Legacy -05 som får dra max 1800 med BE. Den ligger väl runt litern/milen när jag drar släpet och vägen är jämn, det är en bensinare, utan släp ligger den mellan 0,6-0,8 l/mil beroende på vad jag kör.
Nästa bil bli dock en diesel pga av att de är starkare och drar mindre än vad bensin gör.
 
Ja det lutar åt en

Volkswagen Passat 2.0 TDI 4-Motion

Skatten låg bara på strax över 3000 m året samt drog strax över 0,5 utan släp och strax under 1 med släp
såg en 08 för 69000 kr å så skulle de ta min nvarande bil i inbyte=)

Låter som ett bra val, Passat är en bil som är lätt att gilla!
Vi har som sagt kört snart 12 000mil med vår 2012:a. Bara låscylinder till bagageluckan som gått sönder, i övrigt klockren drift (med såklart byte av slitage-delar såsom däck och bromsbelägg).

Håll koll på, att hjullagren inte är dåliga med missljud, glapp, varmgång som följd, samt att servicen såklart är utförd enligt bok. Har den DSG ska växellådan ha oljebyte var 6000:e mil.
Har den R-paket eller sportchassi är den lägre och de har lätt för att slå i "marken/bulor", även sommartid.
Har en bekant som haft problem med rattlåset, att den inte släpper då man satt i nyckeln. Dyrt problem så kolla att det verkligen fungerar.

Extrautrustningen är/var prisvärd så skinn, bränslevärmare, automat är ju inte ovanligt.

Mvh Thomas
 
Nu verkar de bli en RAV4 ist=)
Bensinare 06:a

Har hört gott om den, och har sadelkammare och lastar aldrig i bagageluckan utan alltid i baksätet om jag nu ska ha sker i bilen som sele mm.
Så d gör inget att luckan ej går att öppna helt med släp på=)
 

Liknande trådar

Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 447
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 775
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 126
Senast: lillkillen
·
Utrustning Är just nu i bil letar tagen och skall innan vintern köpa ny bil. Jag tänkte nu satsa på en klok bra "dragbil". Jag har för tillfället...
Svar
8
· Visningar
1 610
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp