Bra dragbil

Nielaa

Trådstartare
Ja så har man köpt nytt släp... ja men då åker man självklart på att köpa ny bil med:D:crazy:
å vad har ni bukefalister för bilar som INTE ar suvar?

Vad drar bien i soppa per ml ?

Jag har kollat lite på Volvo v70 2, TWD någon som har sådana bilar vad drar de per mil? och är ni nöjda med dom?
Ni som bara har v17 med framhjulsdrift vad tycker ni om den som dragbil överlag?och vad drar de er mil i soppa?
Har ävenkollt lte passat, bilen måst kunna dra 1800 minst en gärna 2000 på kroken.
Har BE kort.
 
Jag har en volvo v70 diesel av årsmodell -01 om jag inte minns fel. Den drar för det mesta under litern med släp och rejäl last. Drar släp med den året runt och tycker att den fungerar bra som dragbil. Visst har jag kört fast mer än en gång men det har nog haft mest med mitt omdöme att göra och inte bilens funktionsduglighet...:o
 
Varför inte en suv?

Eftersom suvar väger massor får du oftast inte dra så mkt eftersom mitt släp har en totalvikt på 2500 behöver bilen kunna dra minst 1800 men gärna 2000. Vilket gör att jag får last 720 alt 920kg. Och det räcker för mig.

Suvar drar dessutom mer bensin och är klumpiga att åka runt i inne i stan, bilen skall ju till 90% a utan släp=)

Har kollat runt på släpvagnskalkylen och de flesta suvar får inte dra mkt.. om man inte kommer upp i kingcab modeller.
 
Jag har en volvo v70 diesel av årsmodell -01 om jag inte minns fel. Den drar för det mesta under litern med släp och rejäl last. Drar släp med den året runt och tycker att den fungerar bra som dragbil. Visst har jag kört fast mer än en gång men det har nog haft mest med mitt omdöme att göra och inte bilens funktionsduglighet...:o

Vad är skatten på denna bil/år?
2hjulsdriven??
 
Vi har en Honda CR-V 2.2 l diesel. Den får dra 2 ton. Dricker 0.65 i blandad körning, under litern med släp. Stark som en oxe och ligger som en padda på vägen.
Den är 2 cm smalare än vår Peugeot 308 halvkombi. Längre och högre såklart men det är ingen stor bil och plättlätt att köra i stan inom att man sitter lite högre så ser man bättre.
Var på träning med hästen idag, sex bilar på parkeringen varav fem cr-v och en subba, det talar sitt tydliga språk.

Men annars så har en kompis en Passat alltrack(?) som de är väldigt nöjda med. Fast min är bättre, haha!
 
Vi har en Honda CR-V 2.2 l diesel. Den får dra 2 ton. Dricker 0.65 i blandad körning, under litern med släp. Stark som en oxe och ligger som en padda på vägen.
Den är 2 cm smalare än vår Peugeot 308 halvkombi. Längre och högre såklart men det är ingen stor bil och plättlätt att köra i stan inom att man sitter lite högre så ser man bättre.
Var på träning med hästen idag, sex bilar på parkeringen varav fem cr-v och en subba, det talar sitt tydliga språk.

Men annars så har en kompis en Passat alltrack(?) som de är väldigt nöjda med. Fast min är bättre, haha!

Vad betalar du i skatt då per år för din dieselbil?
Kör man inte mkt tjänar du inte på en diesel
 
Here we go again... :)

Vi nådde insikten att det inte finns någon perfekt dual-purpose bil. En bekväm och ekonomisk pendlarbil är som vi ser det undantagslöst en frustrerande kompromiss att åka på hästevent med, och vice versa. Därför har vi en av varje.

Hästbilen är en VW LT35, den får dra 2000 kg och lasta 1250 kg, och dricker ca 0,9 liter diesel/mil med 2000 kg hästtransport. Den är 2WD med automatisk diffspärr, med släp är den stabil som ett ånglok oavsett hastighet och sidvind. Att få med sig det man behöver till en clinic eller tävlingshelg med en eller två hästar är, utan överdrift, en ren fröjd jämfört med att knö in samma grejor i en familjekombi. Hoppsan, det fanns inget hö på plats? Visst, då tar vi väl med tio påsar extra. Är det skitväder? Men då byter vi om i skåpet.

Jobbpendlarbilen är samma sak men precis tvärtom. Visst, det är litet dyrare med två bilar än med en men inte så mycket som man kanske föreställer sig. Och vi ser oerhört tydligt hur fördelarna överväger nackdelarna, iaf för oss. :up:
 
Vad betalar du i skatt då per år för din dieselbil?
Kör man inte mkt tjänar du inte på en diesel
Nu för tiden är inte diesel så dyrt att skatta för. Det beror helt på hur miljövänliga de är och vad de väger. Kör ett regnr på transportstyrelesen så ser du skatten.
Jag betalar 2500/år för min diesel i skatt.
 
@Nielaa
4k, vi kör inte jättemycket så det går på ett ut jämfört med tex en vanlig kombi bensinare. Men den är så sjukt mycket bättre så det är absolut värt det även om det skulle bli ett par hundralappar extra.
Vår är från 2007, en nyare är betydligt billigare.

@Snubbelfot jag håller inte med alls. Vår bil är både en bekväm pendlar och åka långt bil och en suverän dragbil. Märker inte ens att jag har häst på kroken.
 
@Bison - skönt att det funkar för er. Man får ju anpassa sig helt enkelt. Fast det blir litet tokigt om man jämför lastkapacitet och lastutrymme hos en CR-V med en LT35. Det jag argumenterar för är ju inte endast vägegenskaperna som dragfordon, utan totalfunktionen som hästeventbil.
 
Vår fyrhjulsdrivna diesel-passat får dra två ton (på BE) - vi är jättenöjda med den både som dragbil och som bekväm bil när man inte drar. Förbrukningen utan släp ligger mellan 0,4 och 0,55 ca, med släp ca 0,9 (och då kör vi ofta fullastat, med två hästar. )
 
Jaa, en dragbilstråd.. ; )

Vi har bl.a. en Passat Alltrack 170TDI 4WD DSG -12 som gått 12000mil, ligger på ca 0,71 blandad körning (räknat på förbrukning ej färddator). 2000kg på BE, bra kompromiss, konsekvent fyrhjulsdrift, känns lätt och smidig men tråkig att man nästan somnar (inte p.g.a. komfort däremot)
Med B50 + en häst ca 1,0-1,1l/mil enligt färddator.
Ok kompromiss men bara en bil som går att dra med, ingen "dragbil" såsom Touareg som vi lånar ibland när grävaren eller bobcaten ska flyttas på.
DSG-automatlådan gör att växlingarna går snabbt men känns aningen ryckigt ibland.
Med BE-kort kan du ju välja bland alla möjliga lågbyggen. Egna favoriter är Ådi Allroad, MB E-klass 4Matic. Annars skulle jag valt bakhjulsdrivet om det måste vara 2wd.


Mvh Thomas
 
Eftersom suvar väger massor får du oftast inte dra så mkt eftersom mitt släp har en totalvikt på 2500 behöver bilen kunna dra minst 1800 men gärna 2000. Vilket gör att jag får last 720 alt 920kg. Och det räcker för mig.

Suvar drar dessutom mer bensin och är klumpiga att åka runt i inne i stan, bilen skall ju till 90% a utan släp=)

Har kollat runt på släpvagnskalkylen och de flesta suvar får inte dra mkt.. om man inte kommer upp i kingcab modeller.

Men om du har E-kort får du ju hänga på ett släp som väger upp till bilens maximala släpvagnsvikt och den är rätt hög på de flesta suvar, men jag kanske missuppfattat ditt inlägg...
 
Jaa, en dragbilstråd.. ; )

Vi har bl.a. en Passat Alltrack 170TDI 4WD DSG -12 som gått 12000mil, ligger på ca 0,71 blandad körning (räknat på förbrukning ej färddator). 2000kg på BE, bra kompromiss, konsekvent fyrhjulsdrift, känns lätt och smidig men tråkig att man nästan somnar (inte p.g.a. komfort däremot)
Med B50 + en häst ca 1,0-1,1l/mil enligt färddator.
Ok kompromiss men bara en bil som går att dra med, ingen "dragbil" såsom Touareg som vi lånar ibland när grävaren eller bobcaten ska flyttas på.
DSG-automatlådan gör att växlingarna går snabbt men känns aningen ryckigt ibland.
Med BE-kort kan du ju välja bland alla möjliga lågbyggen. Egna favoriter är Ådi Allroad, MB E-klass 4Matic. Annars skulle jag valt bakhjulsdrivet om det måste vara 2wd.


Mvh Thomas


När jag kollar runt så får de allra flesta bilar bara dra 1600 på BE kort. det är alltså bilens dragkroks maxvikt som tar stopp inte mitt be kort där.

Volvon har 1800 de allra flesta men är ju lite väl törstiga vad jag hört därför jag tänkte kolla här och fråga om de är så av de som äger en volvo=)
Min nuvarande Saab drar runt litern men det är turbo så den drar inte mkt mer med släp tack och lov.
Men jag har hört att volvo v70 drar 1,5 blandad körning och över 2 liter med släp.. kan detta stämma??
Nä jag vill helt enkelt inte ha en suv att åka runt med inne i stan.. punkt=)

Diesel går bort så vidare skatten inte understiger 3500 om året.

Lutar åt en Volvo v70 helt enkelt
 
Nu för tiden är inte diesel så dyrt att skatta för. Det beror helt på hur miljövänliga de är och vad de väger. Kör ett regnr på transportstyrelesen så ser du skatten.
Jag betalar 2500/år för min diesel i skatt.
vad har du för bil nu igen?
 
Volvo är ju trevlig men rätt törstig + dyr i inköp. Jag kör Passat diesel 4wd och är mycket nöjd! Enda nackdelen är att den är lite låg, vill man köra i terräng (läs fälttävlansparkeringar å dyl ;)) så är nog en Alltrack bättre (lite nyare, lite dyrare).
 
En bra dragbil är sällan samma bil för två olika personer. Jag t.ex vägrar in i det absolut längsta att dra släp med en framhjulsdriven bil. Och Volvo är tycker jag är för mjuk och svampig i fjädringen. Det känns som man ska gunga av vägen. Volvos med R-design och sportchassi är något bättre. Bästa dragbilen jag haft hittills haft tillgång till är en Mercedes ML 320 CDI -10, och den fick dra 3500 kg på BE. Och att man måste köra visst långt med diesel för att det ska löna sig, stämmer väl inte riktigt längre. Rätt nyare dieselbil är ju mycket billigare i skatt än en äldre bensinare. Om vi ska bortse från SUV är Passat 4-motion, eller BMW 5-serie xdrive samt en Mercedes s500 det bästa jag dragit släp med. Jag gillar inte Audi pga av styrningen och sätena.
 
Jag hade satsat på en SUV som går på diesel. Min bilskollärare sa att dieslar är bättre att dra med för de är starkare på låga varv. Skulle inte köpa något annat än 4-hjulsdrivet. Jag gillar Volvo XC60, VW Tiguan, Subaru, BMW X5, Mercedes ML och Range Rover. Om din transport är viktad för 2500 kg och du har BE så hade jag köpt en bil som får dra så mycket.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 447
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 775
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 126
Senast: lillkillen
·
Utrustning Är just nu i bil letar tagen och skall innan vintern köpa ny bil. Jag tänkte nu satsa på en klok bra "dragbil". Jag har för tillfället...
Svar
8
· Visningar
1 610
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp