Bukefalos 28 år!

Bra dressyrskydd

Sv: Bra dressyrskydd

Intressant! Nu är min nästa fundering hur du valde att köpa en sådan häst? ;) Men det kanske är väldigt offtopic. :p

Sitter skydden stadigt dom gånger han slår sig så pass hårt, tänkte om dom typ kanade runt? Finns ju annars många märken som har damasker med plast/gummi.

Var ner och provred han 50 mil ifrån mig. Hästen var som sagt 4 gradigt halt och helt galen. Ägaren kunde inte hantera honom och hon var ''utstött'' i stallet. Hennes mor hade precis gått bort och hela hennes liv var totalt söndertrasat. Och där stod hon med en halt häst som gjorde livet till ett helvette för henne. Hon visste inte om att han var halt. Hon hade inte ridit honom sedan han kom från fodervärd då hon inte klarade av honom. Hon älskade honom men kunde inte hantera honom. Han är rätt svår att ha och göra med om man är lite osäker. Han tar över direkt och gör som han vill. Han var utlämnad till en fodervärd (där han blev skadad och riden trots hältan) och hon ringde ägaren och sa att hon fick hämta honom ikväll annars binder hon honom i ett träd tills hon kommer för hon ville inte ha honom. Hon tyckte han var värdelös som dressyrhäst (och ja jag har sett filmer på när hon red och ja.. med gråten i halsen idag för hur fan han såg ut!)

Jag åker hem med tom transport och säger åt ägaren att ta honom till veterinär. Hon ringer dagen efter och säger att jag får honom om hon får köra upp han till mig omedelbart. Hon orkade inte ta tag i han och hans hälta.

Så nej, jag köpte inte honom. Men ja la en hel del pengar på operation och veterinärkostnader och för att inte tala om ET. Men det finns ingen häst som träffat mig så i hjärtat som denna så vad ska man göra? :love: Satt med gråten i halsen alla 50 mil hem med tom transport.

Och jag har fått världens bästa häst!! Kommer aldrig hitta en som denna! Underbar häst på alla sätt och vis. Han har allt emot sig med han bara kämpar. :)

Skydden sitter jättestadigt. Inga problem. Problemet med mina Catagoskydd är helt enkelt att det är ett tunnt tygöverdrag utanpå skålen. Tyget håller inte. Vanliga damasker med plastskål, alltså typ Eskadron håller hur bra som helst. Så jag har inte problem att hitta funktionella skydd som håller, jag har bara idétorka på sådana skydd som är lite roliga att ha. :p
 
Sv: Bra dressyrskydd

Men dom där kan nog fan vara lösningen!! :bump: De är ju lite formade som ett par senskydd så då får jag ju ingen kant baktill på skålen, så då kan han ju glida förbi utan att haka i kanten. Överst på önskelistan nu!! :D
 
Sv: Bra dressyrskydd

Vilken historia! Beundrar dig för din kämpaglöd :laugh:
Jag har själv ett sånt där räddarhjärta och höll härom veckan på att ta hem en liknande story, men det blev inte av pga diverse krångel och att jag själv känner att jag efter 10 år hästlöshet inte riktigt sökte efter ett stort projekt (som min senaste häst och diverse andra kusar man ridit). Är tyvärr för ringrostig för det just nu :(

Piaffe Evo kan säkert funka. Om man vill öppna plånboken dvs. Bakskydden kostar 1649 kr på vår butik :crazy:
 
Sv: Bra dressyrskydd

Ja man har ju som lust att lägga av ibland kan jag säga. Vi kommer ju aldrig komma längre än till grunderna och det tar en jäkla tid. Men det kanske är värt det. Men jag tycker om han för mycket för att vilja ha nån annan. Men det hade ju vart enklare.

Man ska tänka sig för riktigt noga innan man tar på sig sådana här projekt. Det är fasen inte enkelt, eller billigt!

Ja det är synd att de är så hemskt dyra de där skydden. Men om de är dem som kan funka så kan de ju vara värt det. :)
 
Sv: Bra dressyrskydd

Ja, man får tänka en och femton gånger. Framförallt får man tänka på vad man gör om det inte fungerar, eller om man tappar orken. En projekthäst är inte det enklaste att sälja, och i dessa tider... :crazy: Så för min del blev det inget av.
 
Sv: Bra dressyrskydd

Nä det är ju det stora bekymret - vad gör man om det inte funkar? Det är väldigt lätt att bli knäckt i sådana situationer så man måste ju som vara beredd på det. Jag fattar inte med facit i hand att jag ens gjort det, för jag blir ju dödskär i hästarna :D Skulle ju aldrig kunna göra mig av med denna. Så hade jag aldrig fått ordning på han så hade det blivit problem. Men peppar peppar så verkar det som han börjar funka nu. Han ser inte så rolig ut då han rör sig lite annorlunda, men det finns ingen hälta enligt veterinär och han blir bättre ju mer styrka han får. Så jag fortsätter att hoppas. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet om det finns någon kopia på dem eller några med lite samma utförande? Behöver ha runtgående skål runt kotan...
Svar
0
· Visningar
1 167
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp