Bukefalos 28 år!

Bra dressyrskydd

Nominous

Trådstartare
Är ute efter bra dressyrskydd åt hästen. Vet inte riktigt vad jag är sugen på. Köpte ett par Catago dressyrskydd (som jag ääääälskar :love: de sitter så jäkla bra och är helt underbara) och dom har hästen strimlat på en träning. :crazy: Han stryker sig väldigt mycket på kotorna bak och det funkar tydligen inte alls med tyg utanpå. Allt material ner till skålen är borta :mad::devil: Förbannade häst!!

Så det måste bevisligen vara skydd med hårdplast ytterst. De enda jag kan komma på är ju standarden Eskadron. Några andra bra idéer?

Mina älskade dressyrskydd!! :cry:

Det är alltså sånnahär han strimlar yttermaterialet på. Så liknande går ju till min fasansfulla besvikenhet tyvärr bort. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Bra dressyrskydd

kan man inte ta sånna skydd du har, ta bort yttersta lagret tyg som hästen stryker sig på och sy dit ca 2,5mm läder? slitstarkt ovh formar sig efter benet. lite tyngre dock men tror inte det spelar så stor roll.
 
Sv: Bra dressyrskydd

Vanliga "höga strykkappor". Har alltid sådana, väldigt enkla att hålla rena och väldigt hållbara.
 
Sv: Bra dressyrskydd

Jag har Eskadrons "gamla vanliga" - hur bra som helst! :-)
Och relativt billiga, åtminstone jämfört med mycket annat.

Annars skulle jag satsa på N.E.W (dyrare, men oj vilken kvalitet!) eller Professionals Choice (även där dyrare men ordentliga, hållbara grejer).
 
Sv: Bra dressyrskydd

kan man inte ta sånna skydd du har, ta bort yttersta lagret tyg som hästen stryker sig på och sy dit ca 2,5mm läder? slitstarkt ovh formar sig efter benet. lite tyngre dock men tror inte det spelar så stor roll.

Har provat förstärka med en stor läderbit över hela kotan på bägge skydden och han skalade som hål i dem. Så ja, det höll en gång. Måste ha plast som inte ger efter.

Nåt förslag på nåt liknande man kan sätt på istället?

Vanliga "höga strykkappor". Har alltid sådana, väldigt enkla att hålla rena och väldigt hållbara.

Jo det är sådana jag tänkt på. Alltså Eskadrons. Men var lite nyfiken om det fanns några andra snygga som kan vara aktuella. :)

Jag har Eskadrons "gamla vanliga" - hur bra som helst! :-)
Och relativt billiga, åtminstone jämfört med mycket annat.

Annars skulle jag satsa på N.E.W (dyrare, men oj vilken kvalitet!) eller Professionals Choice (även där dyrare men ordentliga, hållbara grejer).

New och PC har för klent yttermaterial. Han kommer förstöra dem med.:crazy: Måste vara hårdplast annars är det lönlöst!! Jag köper inte skydd för 1500kr för att ha ett träningspass.. ;)
 
Sv: Bra dressyrskydd

Jag har TriZone som dressyrskydd. De har plastinsida, lätta och smidiga. Mycket bra passform. Kostade dryga 400 kr per par.
 
Sv: Bra dressyrskydd

Är det dessa?

Hittar inga andra som verkar vara strykkappemodell. Bara hopp och terräng. Men de ser lite tygiga ut eller är det bilden som luras? Är insidan riktig slagtålig plast som vanliga strykkappor liknande Eskadrons?:)
 
Sv: Bra dressyrskydd

Ja, det är de. Det är plast på insidan. Jag tycker att de är mycket smidigare än eskadrons, inte lika tunga och klumpiga, annars samma princip. Det känns som om de kan stå emot en hel del i alla fall. Plastkåpan har någon sorts "stegutformning" som gör att den följer benets form bra.
 
Sv: Bra dressyrskydd

Varför stryker han sig så mkt? Har han spänningar eller andra problem?

En tanke bara. Att det kan vara värt att kolla upp. Det verkar ju inte normalt, strimlar han benskydd så undrar man hur han ser ut i övrigt på benen?
 
Sv: Bra dressyrskydd

En träkloss mellan benen så han inte kan stryka sig ;)

Jag blir också fundersam varför han stryker sig så mkt?
 
Sv: Bra dressyrskydd

*kl* Och jag blir också fundersam! Verkar lite väl extremt om benskydd går åt på löpande band typ.
 
Sv: Bra dressyrskydd

Varför stryker han sig så mkt? Har han spänningar eller andra problem?

En tanke bara. Att det kan vara värt att kolla upp. Det verkar ju inte normalt, strimlar han benskydd så undrar man hur han ser ut i övrigt på benen?

En träkloss mellan benen så han inte kan stryka sig ;)

Jag blir också fundersam varför han stryker sig så mkt?

*kl* Och jag blir också fundersam! Verkar lite väl extremt om benskydd går åt på löpande band typ.

Svarar alla..

Benskydd med hård skål nöter han inte ut på flera år. Det är mjuka skydd som han strimlar eller är det dålig kvalité så slår han bitar ur dem.

Var ska vi börja? ;)

Som 6 åring gick han omkull och krossade bärbensknölen vänster bak.
Som 7 åring fick han en roterande spricka genom hela skenbenet vänster bak.
Som 8 åring fick han en smäll av en hagkamrat vänster bak så han fick en komplicerad griffelbensfraktur (som han reds med 4 gradigt halt i flera månader hos förra ägaren, när jag tog över honom blev det operation samma vecka han kom till mig) som krävde två operationer innan han var haltfri.
Idag är han nybliven 10åring och först nu igång helt. Tagen enormt långsamt efter all skit han dragits med.

Alla dessa skador har resulterat i en höft vänster bak som är framförskjuten flera cm och helt fastlåst. Ryggen och länden är helt och låst sned pga snedbelastning och avlastning av vänster bak i många herrans år. Ryggkotorna har roterat maximat åt höger pga vänster bak och ja, jag kan fortsätta rätt länge.

Hästen är genomgådd av veterinär (senast för 2 månader sedan), kärnfrisk. Gås igenom av ET var tredje vecka. Idag är han så bra han kan bli. Inga låsningar, ryggen är nästan helt rak, länden inte låst och höften strax på plats.

Under ''normala'' ridturer stryker han sig normalt, alltså lite ibland. Inget att fundera över. Det är nu när vi börjat jobba honom riktigt i dressyren som han inte riktigt är stark nog ännu som han stryker på sig väldigt hårt bak. Framförallt vänster bak. Det är i de mest krävande momenten som han gör detta. Men min tränare vill att jag fortsätter att pressa honom här så han blir starkare någon gång. Det är alltså när han verkligen släpper igenom och börjar bära sig som han blir trött och när han blir trött så börjar han gå på sig lite för hårt.
SÅ, jag tror detta är övergående. När han är stark nog så kommer detta bli bättre. Han är precis rehabbad och helt igång efter operationerna för griffelbensfrakturen för 1½ år sedan nu. Vi har tagit det väldigt långsamt pga problemen med alla låsningar, hans exteriör (som är av det värsta laget!!) och pga att han är en enormt tung häst. Han har noll styrka i sin kropp. Väldigt gänglig och svag i bakkärran. Av naturliga skäl tycker jag. Hästen är felriden hela sitt liv hos tidigare ägare, så han har aldrig fått bygga upp en ordentlig grund och styrka. Vi börjar på noll med en häst som väger nästan 700kg (och bara 165 hög) och dessutom skall byggas om helt.

Så nu när hans arbete börjar kräva något av honom som han aldrig någonsin behövt göra innan så orkar han inte hålla ordning på tassarna. Det är min teori. :) Så pga av hans historik, hur han ser ut, och att jag har hundra koll på honom med hjälp av ET och veterinär så blundar jag för detta. Han får hålla på såhär nu under en period innan han får styrkan. Då är det ändå rätt billigt att köpa nya skydd en gång om år :p För som sagt, mina skydd med hård skål rår han inte på.
 
Sv: Bra dressyrskydd

Är ute efter bra dressyrskydd åt hästen. Vet inte riktigt vad jag är sugen på. Köpte ett par Catago dressyrskydd (som jag ääääälskar :love: de sitter så jäkla bra och är helt underbara) och dom har hästen strimlat på en träning. :crazy: Han stryker sig väldigt mycket på kotorna bak och det funkar tydligen inte alls med tyg utanpå. Allt material ner till skålen är borta :mad::devil: Förbannade häst!!
Jeg har "lappet" beleggene med gaffatape når det har begynt å gå hull på dem. Har gjort at det ikke har blitt noe særlig mere hull. Har byttet tapen hver gang etter vask. Har bl.a. svarte i Eskadron, og bruker svart gaffa :) Synes ikke..
 
Sv: Bra dressyrskydd

Hmm kan ju vara värt att prova. Ska bli intressant å se om det funkar. Det är ju lite glatt så det inte får fästa att riva som han får på typ sådana där luddsjkydd som är av fejkläder.:)
 
Sv: Bra dressyrskydd

Oj ja det var ju lite problem.. Du valde inte att göra livet lätt för dig du ;)

Men hoppas det beror på att han inte orkar bära upp sig då och det blir bättre :)
 
Sv: Bra dressyrskydd

jag hade nog tagit ett par rejäla läder damasker, typ gamla filt damasker och sen en 2,5mm tjock läder bit, borde inte slitas ner i första laget. (blev sugen på att sy nu :p)
 
Sv: Bra dressyrskydd

Intressant! Nu är min nästa fundering hur du valde att köpa en sådan häst? ;) Men det kanske är väldigt offtopic. :p

Sitter skydden stadigt dom gånger han slår sig så pass hårt, tänkte om dom typ kanade runt? Finns ju annars många märken som har damasker med plast/gummi.
 
Sv: Bra dressyrskydd

Oj ja det var ju lite problem.. Du valde inte att göra livet lätt för dig du ;)

Men hoppas det beror på att han inte orkar bära upp sig då och det blir bättre :)

Näää varför göra det lätt?? :angel: Blir så när man ska ''rädda'' trasiga hästar som man dumt nog faller för.. Men ja, jag tror det har lönat sig. Utvecklingskurvan pekar rakt upp. :) Mycket slit och mycket jobb och vi har inte kommit långt - men det känns lovande.:D

Jag tror att det beror på det. För när vi hoppar och rider ut så stryker han sig knappt alls. Utan när vi börjar samla och kräver mer arbetande form så blir han så trött i bakkärran så han vet inte vad han gör med bakbenen. Så eftersom det bara är då det händer så är jag rätt säker på att det är styrkan. Annars funkar han jättebra. :) Hoppar ju banor på metern utan problem och han känns dunderfin bara han får gå i en öppnare form som han har styrka för i nuläget.

jag hade nog tagit ett par rejäla läder damasker, typ gamla filt damasker och sen en 2,5mm tjock läder bit, borde inte slitas ner i första laget. (blev sugen på att sy nu :p)

Läder har jag provat och det blir som små hål i det. Måste vara gladd plast. Så jag kommer nog köra på ett par Eskadron. De är pålitliga de :D

Har dock tagit en funderar som är lite på djupt vatten. :o Han går ju riktigt riktigt tätt med bakbenen, i skritt går han inte ens på linje utan nästan så han sätter bakbenen utanför det andra benets linje. Helt sjukt! Detta gör att när han stryker sig på damasken bak så blir det som att han sliter tag i bakre kanten av skålen, och så tillslut släpper skålen i sömmen för att han sliter lite i den så tyget som håller i dem håller inte. Så jag har funderat på ett par senskydd bak - då finns inget att ''fastna'' i eller hur man ska säga.. Då är han ju skyddad hela vägen runt.

Alltså det går inte ens beskriva hur hästen rör sig bak.. :rofl:

Men frågan är ju hur ett par baksenskydd skulle påverka rörelserna. Jag är ju emot att ha det bak.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet om det finns någon kopia på dem eller några med lite samma utförande? Behöver ha runtgående skål runt kotan...
Svar
0
· Visningar
1 168
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp