Bra och snygga hoppskydd..

Nominous

Trådstartare
Jag ska ta och inhandla mig ett par nya hoppskydd inför vårens träningsstart är det tänkt. :D Dem jag har nu duger helt enkelt inte. Rider ofta i dressyrskydden som sitter bättre och skyddar bättre.
Men jag vill nu ha ett par riktiga hoppskydd.

Så kom igen och brainstorma vilka skydd NI gillar och rekommenderar!! Gärna bild om ni har. :)

Mina kriterier:
Bra kvalité
Bra passform
Snygga
Svarta
Matchande fram och bakskydd
Bak skall vara kotskydd, inte runtgående liknande teknikskydd eller liknande.
Bakskydden är de viktigaste som skall skydda bra och gärna långt ner på kotan, det är där han stryker sig.
Pris upp till ca 2500kr komplett.
(Ett + om de är något så när lämpliga i terräng sedan som vi även kommer börja träna lite smått i sommar, annars fixar jag rena terrängskydd senare.)

Kom igen och ge mig tips :love:

Själv har jag hittills förälskat mig i typen liknande Veredus carbon gel. Dem bakskydden sitter som en smäck på han. De går ganska långt ner och skyddar underkant av kotan. Men det finns ju sååååå mycket mer alternativ! :bump:
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Jag har terrängskydd från Hampa Pro och även från NEW runtom till mina hästar tycker de sitter bäst och skyddar bäst så när jag hoppar använder jag dom vare sig det är på banan eller i terrängen :)
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Om du har en så stor budget som 2500 så kör på Carbon Gel-skydden!
Fantastisk passform kombinerat med hållbarhet.
De är heller inget problem att använda dem om du ska hoppa lite terräng, egentligen behövs det ju inte så "avancerade" skydd om man inte ska tävla högre klasser.

Ska du köpa rena terrängskydd senare rekomenderar jag varmt N.E.W och Dalmar. Professionals Choice är inte så dumma heller.
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Jag har Carbon Gel-skydden och är supernöjd. De kostar väl aningens mer än 2500 komplett tyvärr...

Annars så är ju eskadron-skydden ett tips. De är enligt mina erfarenheter värda summan man betalar för dom, och håller bra, sitter bra och är snygga. :)
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

*delvis kl*

Okej så du rekommenderar Carbon Gel skydden?? Jag tycker de verkar väldigt bra :) Är så urless på dåliga skydd nu!!! Köpte ett par skydd för ändå 1000:- och de sprack första gången jag använde dem :crazy: Hur är det med plasten i Veredus? Finns det risk att de spricker om det blir kallt och hästen slår på sig?
Hur kallt har det varit som kallast när ni använt de skydden?

Jo jag har också hittat många sidor där man kan få komplett set för strax under 2500:-

Eskadron har jag också funderat på. De känns ju väldigt prisvärda och går som aldrig ur tiden och känns säkra. Men jag tycker bakskyddet är lite klent. Vill ha ett skydd som går ner lite mer. Hmm.. Men om man hittar en som ligger bra så kanske de funkar. Eskadron har väl ganska mjukt material med va?

Men jag är ju som lite nerkärad i Veredus :love: Hur mycket ''sämre'' är Olympicen jämfört med Carbo Gel? Det skiljer ju rätt mycket i pris mellan dem. Behöver man gelen, hur mycket bättre blir skyddet egentligen eller är det ett PR-trick? :D

Någon som provat Eskadron Gel Tec?? Hur är dem?? Skillnaden mellan Carbon gel och den?
Sen finns det ju skydd med foam i som formar sig efter benet. Erfarenheter av dem??
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Jag har terrängskydd från Hampa Pro och även från NEW runtom till mina hästar tycker de sitter bäst och skyddar bäst så när jag hoppar använder jag dom vare sig det är på banan eller i terrängen :)

Hmm man kanske ska skaffa ett par terrängskydd istället då så slipper jag ha hundra par skydd.. :D

Dessa
Bild-112.jpg

är det typ liknande ett senskydd fast med skyddsskena? Är det bara skydd för just senan eller är det en skål runt om som i senskydd? Var är det för områden som är hårt och stöttåligt i dessa skydd?? Är det liknande du har??
Har aldrig klämt på dessa irl. Funkar dessa bra att hoppa överlag i? Passform?? Kvalité? :) Många frågor nu :D
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Jag har eskadron flexisoft Pro Safe och eskadron flexisoft pro safe memo och är jättenöjd med båda skydden, sitter helt perfekt. Memo-skydden används till träning och tävling och dom andra mer som vardagsskydd. Dom är använda väldigt mycket och är hela och fina.
Eftersom min häst är unghäst har jag veredus young jump eller dom vanliga kotskydden från eskadron bak och inte dom bakskydden som du visade bild på.

Jag har även veredus olympic som jag är jättenöjd med. Har hållt bra, dom är använda mycket under flera år och är fortfarande hela och fina. Dock är dom för stora i omkrets för unghästen och om jag köper en storlek mindre blir dom för korta för benen så därför har jag bytt till eskadron på henne.
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Jag har Carbon Gel-skydden samt Eskadron Memo-skydden. Mycket nöjd med båda! Har inget problem med gelen i Eskadronskydden, och Carbon Gel-skydden håller hittills ihop som de ska. :)

Har haft Olympic också. Ingen skillnad i passform (eller kanske en liiiiten pytte-skillnad till fördel Carbon Gel, kan vara inbillning...). Den "stora" skillnaden ska väl vara det som är i skydden, men egentligen så tror jag mest att det känns lite bättre för en själv. Ingen häst lära ju gå sönder bara för att man inte har Carbon Gel-skydd. :D

Beträffande kotskydden som tillhör Eskadron Memo så skulle jag inte vara så orolig. Jag har frågat runt om detta innan jag köpte mina, och min tränare (en välkänd sådan) såg mest förvånad ut över att jag frågade. Teknikskydd är ju betydligt högre, har lite annorlunda form och ofta (inte alltid) vikter.
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Jag har eskadron flexisoft Pro Safe och eskadron flexisoft pro safe memo och är jättenöjd med båda skydden, sitter helt perfekt. Memo-skydden används till träning och tävling och dom andra mer som vardagsskydd. Dom är använda väldigt mycket och är hela och fina.
Eftersom min häst är unghäst har jag veredus young jump eller dom vanliga kotskydden från eskadron bak och inte dom bakskydden som du visade bild på.

Jag har även veredus olympic som jag är jättenöjd med. Har hållt bra, dom är använda mycket under flera år och är fortfarande hela och fina. Dock är dom för stora i omkrets för unghästen och om jag köper en storlek mindre blir dom för korta för benen så därför har jag bytt till eskadron på henne.

Åh det blev ju inte lättare bara för att du är nöjd med bägge kandidaterna :D jag gillar verkligen Memoskyddet! Synd att det inte finns matchat kotskydd bara.

I sådana fall blir nog Veredus bra på min grovbenta häst. Hur stor är Eskadron i storlekarna? Hur vet man vilken storlek man ska beställa på Veredus? Svårt när de är i S, M och L.

Jag har Carbon Gel-skydden samt Eskadron Memo-skydden. Mycket nöjd med båda! Har inget problem med gelen i Eskadronskydden, och Carbon Gel-skydden håller hittills ihop som de ska. :)

Har haft Olympic också. Ingen skillnad i passform (eller kanske en liiiiten pytte-skillnad till fördel Carbon Gel, kan vara inbillning...). Den "stora" skillnaden ska väl vara det som är i skydden, men egentligen så tror jag mest att det känns lite bättre för en själv. Ingen häst lära ju gå sönder bara för att man inte har Carbon Gel-skydd. :D

Beträffande kotskydden som tillhör Eskadron Memo så skulle jag inte vara så orolig. Jag har frågat runt om detta innan jag köpte mina, och min tränare (en välkänd sådan) såg mest förvånad ut över att jag frågade. Teknikskydd är ju betydligt högre, har lite annorlunda form och ofta (inte alltid) vikter.

Hmm det är så svårt att välja.. Men har du Eskadron med Foam eller gel i?

Men jag kan ändå inte känna att jag gillar de där runtgående bakskydden. Jag vet inte varför. Det känns inte bra helt enkelt. Finns det så många som använder det? Jag kollade extra mycket i Globen och såg bara en hopphäst med runtgående skydd. Resten hade kotskydd. är det hobbyryttare som använder dem eller vilka gör det? :p Ser dem ju aldrig, men liks förbaskat ska alla snygga set ha just dom bakskydden........

Jo det lär vara mycket för ens egen skull man vill ha gelskydd :angel: Men kanske det jag gillar bäst med CarbonGel och Memoskydden så är det den förstärkta baksidan på senan som jag gillar.

Hur är det med läderskydd? I dem finns det väl ingen förstärkning alls? Tar läder upp så mycket av slagen som man vill?
I och för sig lär läder vara uteslutet för mig för kotskydden kommer nog vara sönderskalade efter en månad. :crazy: Känns inte som att läder håller för att stryka sig väääldigt mycket på. Lädret borde bli dåligt snabbare än plast. Eller?

Har iafl tänkt på det där med terrängskydd i banhoppning och det går nog bort. Vill nog ha öppna framskydd så han känner nedslag. Blir att skaffa typ NEW eller liknande sedan. :)
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Åh det blev ju inte lättare bara för att du är nöjd med bägge kandidaterna :D jag gillar verkligen Memoskyddet! Synd att det inte finns matchat kotskydd bara.

I sådana fall blir nog Veredus bra på min grovbenta häst. Hur stor är Eskadron i storlekarna? Hur vet man vilken storlek man ska beställa på Veredus? Svårt när de är i S, M och L.


Jag har L på mina och dom har passat båda mina tidigare hästar, som inte varit jättegrova med grövre än den jag har nu. Den jag har nu har smala ben och då blir veredus för stora runt om.
Vad gäller eskadron så tycker jag att dom ser mycket större ut för dom är ju lite "kraftigare" än veredus men jag har full och dom sitter jättebra på den nya hästen.
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Jag måste rösta på Carbon Gel skydden, jag vet att dom är vanliga och lite tråkiga kanske pga. det, men dom är verkligen grymt bra!
Jag avstod nästan att köpa dom bara för att jag trodde dom var en modefuga så att säga, men dom sitter så underbart bra, speiellt bakskydden, som är som att dom är helt formade efter hästen :)
Dom är så lätta att sätta på också, jag gillar dom där små knäppnings plopparna, dom är väldigt smidiga :)

Jag har en pålle med stora ben, väldigt långa och ganksa grova och i storlek L är dessa perfekta :)
Ägde NEW skydd innan men tyvärr var dom galet för små :( så dom gav jag upp på pga. den anledningen, annars är dom trevliga med fast itne lika underbara som Veredus dock.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Jag tycker terrängskydden är bättre än senskydd just för att de skyddar runt hela benet + att de har skenan inuti som tar upp slag/stötar mycket bättre än tex Eskadron plast skräp skydd.

Terrängskydden är ju trots allt tillverkade för att gå i hård terräng och tåla mer än ett par vanliga senskydd.
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Jag har L på mina och dom har passat båda mina tidigare hästar, som inte varit jättegrova med grövre än den jag har nu. Den jag har nu har smala ben och då blir veredus för stora runt om.
Vad gäller eskadron så tycker jag att dom ser mycket större ut för dom är ju lite "kraftigare" än veredus men jag har full och dom sitter jättebra på den nya hästen.

Okej det låter bra det. Min häst har dock rätt kort skena fram så jag brukar få köra med lite mindre sydd där, men dm är rätt grova. Så jag hoppas lagom längd räcker runt om. Men det visar sig nog :)

Jag måste rösta på Carbon Gel skydden, jag vet att dom är vanliga och lite tråkiga kanske pga. det, men dom är verkligen grymt bra!
Jag avstod nästan att köpa dom bara för att jag trodde dom var en modefuga så att säga, men dom sitter så underbart bra, speiellt bakskydden, som är som att dom är helt formade efter hästen :)
Dom är så lätta att sätta på också, jag gillar dom där små knäppnings plopparna, dom är väldigt smidiga :)

Jag har en pålle med stora ben, väldigt långa och ganksa grova och i storlek L är dessa perfekta :)
Ägde NEW skydd innan men tyvärr var dom galet för små :( så dom gav jag upp på pga. den anledningen, annars är dom trevliga med fast itne lika underbara som Veredus dock.

JA JAG VET!!!:eek::love: Det är därför jag vill ha dem för att bakskydden sitter så fantastiskt bra. Har aldrig haft några kotskydd som sitter såå perfekt!
Åh nu fick jag beslutsångest igen. hade nästan bestämt mig för Eskadron. Men nu vill jag ju ha Veredus igen som i från början :D

Hur länge kan man räkna med att V håller vid normalt slitage och användning 2-3 gånger i veckan??

Jag tycker terrängskydden är bättre än senskydd just för att de skyddar runt hela benet + att de har skenan inuti som tar upp slag/stötar mycket bättre än tex Eskadron plast skräp skydd.

Terrängskydden är ju trots allt tillverkade för att gå i hård terräng och tåla mer än ett par vanliga senskydd.

Ja jag håller med om att terrängskydd är bättre, men jag vill ha åt den öppna framsidan i banhoppningen. Ska köpa ett par terrängskydd med och lär ha dem ute och i terrängen.
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Åhh en till som ska göra livet besvärligt för mig!! :D

Spännen, blir inte de lita hala om skyddet blir blött? Alltså att de blir lite hala så man tappar greppet när man skall öppna dem om man har spänt dem längst ut så man bara får en jätteliten flik att hålla i?
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Prestigeskydden var jag oxå kär i men jag har hört mycket dåligt om dom och när jag kände och klämde på dom i affären så var jag inte lika imponerad längre. Tunga och klumpiga kändes dom och gelen kändes inte heller "bekväm", inte som Carbon Gel.
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Prestigeskydden var jag oxå kär i men jag har hört mycket dåligt om dom och när jag kände och klämde på dom i affären så var jag inte lika imponerad längre. Tunga och klumpiga kändes dom och gelen kändes inte heller "bekväm", inte som Carbon Gel.

:bow: TACK! Precis sånt jag vill veta så jag slipper gå på niten själv. Har ingen butik med sådana här märken så jag måste beställa allt från nätet och vill helst få mina ''drömskydd'' på en gång utan krångel och besvikelse :D
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Jag har Eskadron Flexisoft Pro Safe, dock inte memo-varianten. Jag älskar mina skydd! De är snygga och sitter kanonbra. Har även använt dem på flera olika hästar och de passar både grov D-ponny, liten grov storhäst och smäcker storhäst. D.v.s. de formar sig bra kring hästens ben även om de skiljer sig ganska mkt exteriört.
Jag har haft mina i ett par år och de är inte slitna alls, några repor på insidan avslöjar att hästarna har strukit sig någon gång men annars är de som nya. Jag har även gamla vanliga flexisoften och jag har varit med om exemplar som har varit användbara i typ 15 år. Så hållbarheten känns inte som något att oroa sig över. Vi hade en lång period med neråt -25 grader förra vintern och jag rider alltid med lindor/skydd så - 25 grader funkar de ju att rida i. Kallare än så har vi inte där jag bor.

Mvh JV
 
Sv: Bra och snygga hoppskydd..

Carbon gel måste man ofta dra åt hårt för att de ska sitta kvar ordentligt och lämnar gärna märken på hästarnas ben.
Inte en favorit här inte.
 

Liknande trådar

Hoppning Nu vet jag att det här är en uttjatad fråga, men jag tycker inte att jag hittar den information jag behöver någonstans så jag ber så...
Svar
14
· Visningar
2 875
Senast: Sofie_B
·
Utrustning Är det någon som vet om det finns någon kopia på dem eller några med lite samma utförande? Behöver ha runtgående skål runt kotan...
Svar
0
· Visningar
1 157
Senast: Nominous
·
Hoppning Jahapp då börjar man bli lite nojjig ang att använda Hampa Pro bakskydden, efter att ha läst att många fått problem med sina hästar med...
Svar
18
· Visningar
1 929
Senast: novaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp