Bukefalos 28 år!

BRA pellets till kanin

linnsan

Trådstartare
Jag tycker det är svårt att hitta bra pellets till kanin. Jag har just nu en pellets som jag köpte från lantmännen/granngården. En grön påse, kommer dock inte ihåg märket men ska kolla det sen.
Dock tycker de inte att denna pelletsen är supergod, och jag har gärna en pellets som de tycker är riktigt smarrig så de äter ordentligt när det behövs, har bla honor som det ska avlas på.

Så ett bra foder som är smakrikt och med höga näringsvärden hade varit det bästa, kanske ett avelsfoder för kanin?

Så in med tips på bra och smakrika foder! :bow:
 
Sv: BRA pellets till kanin

Tänkte förresten, har hört från olika håll att man kan ge hästpellets till dem. Hur bra är det? Har de liknande värden? (jag vet att man kan kolla värdena på förpackningen men sen så tar ju djuren upp olika också, antar jag?)

Jag tänkte då framförallt på hippo grow alfa, hästarna har iaf tyckt att de smakar gott och det är ju dessutom lite mindre pelletsar.
 
Sv: BRA pellets till kanin

Är det en grön säck så är det Carrier. Står dock Kanin & marsvin på. Jag ger mina detta foder och tycker det funkar bra. Blandar det med Chudleys Rabbit Royale. Just foder är så olika hur det funkar på ens kaniner. Det foder som jag upptäckt är mest populärt är royalen.

Gällande hästfoder så skiljer det inte alltför mycket i innehåll. Däremot har jag inga positiva erfarenheter av hästfoder. Testade Krafft Groov 125 och det funkade inte alls på mina, gav bara uppblåsta magar och mager rygg. Men det har funkat bra för andra.
 
Sv: BRA pellets till kanin

Ja, men det stämmer att det är carrier!
Då ska jag testa med hippo alfa, om de inte gillar det får väl hästarna äta upp det :)

Tack för ditt svar!
 
Sv: BRA pellets till kanin

Nu var det ett par år sedan jag slutade med kaniner, men det jag upplevde mina mådde absolut bäst på var Carrier eller Stampe. Rabbfor provade jag också och kaninerna blev verkligen jättefina i pälsen, men det var antagligen pga allt protein. Har man avelskaniner är Rabbfor säkert jättebra, men till sällskaps/hoppkaniner är det lite väl.
 
Sv: BRA pellets till kanin

*delvis kl*

Okej, rabbfor ska jag kika lite på då! :)

Jag har hört och läst en del diskution om fiberhalten i pelletsen. Det jag själv föredrar är att pelletsen är protein och energirik så att man slipper ge så mycket - kanin äter då mer hö och halm istället för pellets. Vilket borde vara bättre för deras magar och tänder :)

Men visst ska det ju även vara så hög fiberhalt som möjligt, men jag föredrar ett näringstätt foder i första hand!
 
Sv: BRA pellets till kanin

Jag brukar ge Stampe till mina två, samt ibland Lottie (Namn?) bara för att kaninerna gillar det lite extra :D
 
Sv: BRA pellets till kanin

Det jag själv föredrar är att pelletsen är protein och energirik så att man slipper ge så mycket - kanin äter då mer hö och halm istället för pellets. Vilket borde vara bättre för deras magar och tänder :)

Fast det beror ju på vad man har för kaniner. Väldigt många behöver ju inte pellets alls, och då är det ju bättre att kunna ge lite av en sort med högt fiberinnehåll, men låg halt av både protein och fett, om man nu vill ge pellets. :)
 
Sv: BRA pellets till kanin

Ja, men då är det ju egentligen bättre att de får äta endast hö + lite grönt och frukt :)

Men visst ska man tvunget ge en kanin pellets trots att de inte behöver det så är det ju bättre med en som innehåller så lite mj och protein som möjligt. Men iofs kanske man ändå ger så lite då så det har kanske ingen större betydelse.
 
Sv: BRA pellets till kanin

Våra kaniner får/fick Carrier. När jag bara hade hannen (som tyvärr dog i våras) så gav jag Lottie. Det roliga med den hannen var att om jag provade ge blandfoder (såna man köper på matbutiker) så åt han inte upp allt utan bara pelletsen :laugh:. Honan däremot äter ALLT i foderväg.
 
Sv: BRA pellets till kanin

Tänkte lite angående hästfoder. Om man tar Hippo grow alfa så innehåller det 9 g kalcium och 5 g fosfor/kg... Blir inte det för högt för en kanin eller är det fritt fram att fodra?
 
Sv: BRA pellets till kanin

Jag ger min Hippo Basic Bas. Det tycker han e gott. Jag ger han mest det för att det e smidigt eftersom han bor me en häst.
 
Sv: BRA pellets till kanin

Haha vad kul att du skrev det!
Jag köpte nämligen Primo tillväxt (pellets för ungnöt) efter råd från han som jag köper foder av. Det är MYCKET billigare och kaninerna gillar det starkt!

De har dessutom gått upp i vikt och fått mycket finare ryggar :)

Supernöjd änsålänge så jag hoppas det fortsätter vara lika bra, det är ju bara använt i knappt två veckor.
 
Sv: BRA pellets till kanin

jag skulle rekomendera rabbfor eller renfor från granngården. absolut. fiberhalten i rabfor ligger på 15-16% vilket är perfekt för kaniner. (ju högre desto bättre) det märker du också på avföringen, är kulorna ganska torra och bruna (förutom natt-avföringen) så är kosten väldigt bra. vilket den blir av rabfor. är avföringen svart och kletig ger du den förmodligen mat med för lite fiberhalt, eller för mycket variation så magen kommer i obalans.
jag rekomenderar absolut rabfor. en säck på 25kg kostar 209:-, och har du en dvärgkanin så räcker det med 1 dl/dag av denna sort. såvida den inte är dräktig och kräver mer. säcken räcker i 250 dagar till en dvärgkanin, (ca)
själv har jag rabfor efterssom jag har avelskaniner och rätt många...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BRA pellets till kanin

Haha vad kul att du skrev det!
Jag köpte nämligen Primo tillväxt (pellets för ungnöt) efter råd från han som jag köper foder av. Det är MYCKET billigare och kaninerna gillar det starkt!

De har dessutom gått upp i vikt och fått mycket finare ryggar :)

Supernöjd änsålänge så jag hoppas det fortsätter vara lika bra, det är ju bara använt i knappt två veckor.


Ja vi har använt det till våra kaniner i alla år efter rekommendation från olika kaninuppfödare och våra kaniner har alltid gillat det :) Till mina kaniner genom åren har det oftast varit väldigt onödigt med typ kaninblandning för dom har oftast bara petat ut och ätit pelletsen ändå..
 
Sv: BRA pellets till kanin

Mina frassar äter Rabbit Royale. Är supernöjd med det fodret och dom älskar det. :)
 
Sv: BRA pellets till kanin

Använder kanin/marsvinspellets från Svenska Foder - Finns i 4,5 kg samt 25 kg säck. Luktar gott och kaninen gillar det.

//Linda
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 551
Däggdjur Vi har köpt samma pellets hela tiden men den sista omgången vill kaninen inte ha. Sambon tycker även att den luktar annorlunda. Kan det...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Luff
·
Foder & Strö Min nya häst (unghäst som är något låg i hull) vägrar numera äta Krafft (som han åt hos tidigare ägare), betfor (som han gillade innan)...
Svar
9
· Visningar
994
Senast: tolksele
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 971
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp