Bra pris??

AraSlei

Trådstartare
Ska ev. köpa en ny hund, o var ju ett tag inne på Leonberger.. Men har varit ute med min kompis hund, och jag orkar helt enkelt inte hålla honom. Så nu fick min kompis korsningsvalpar för ett par dagar sedan, och jag blev helt kär!! :love: det är korsningar mellan Sibirsk Lajka o långhårig Schäfer, så den blir nog ganska stor den med, men inte riktigt lika stor som en leonberger. Föräldrarna är inte meriterade (tjuvparning), schäfern är en gårdshund och lajkan är en omplaceringshund som dom har fått ordning på.

Valparna kostar 4000 kr, är det ett lagom pris?
 
Sv: Bra pris??

Varför inte köpa en renrasig hund, som är lik Leonberger till psyket (om det var det du gillade hos leonbergern) men mindre?
 
Sv: Bra pris??

Det är dyrt med tanke på vad man får för pengarna. Jag skulle inte betala så mycket. Lägger du på två tusenlappar så kan du få en renrasig och reggad hund ur vissa raser.

Varför har de korsat Laika och Schäfer?
Vilken sorts hundar vill de få fram med den korsningen?
Det lär ju inte bli några rena sällskapshundar. Är föräldrarna friröntgade och i övrigt hälsokontrollerade?

Om jag vore du skulle jag satsa på en renrasig hund med det temperament som du vill ha. Självklart förstår jag att du blev förtjust i valparna. Det blir nog de flesta. Valpar av alla de sorter är söta, men valpen växer upp också och det vore ju trist om din valp visade bli en helt annan hund än vad du ville ha.

För övrigt är det inte många hundraser man orkar hålla med ren råstyrka. Min rottweilertik väger 38 kg och vill hon springa iväg så har jag inte en chans att hålla emot. Man får satsa på en god lydnad istället.
 
Sv: Bra pris??

vad vill du göra med hunden?
Hur mk hundvana har du
vill du ha en intensiv hund?
En lite lungare hund?
En hund med jakintinkt?
Eller en hund som är lätt att ha lös?
En hund med vaktinstinkt?
Vill du ha en hund som skäller om det ringer på dörren?
Vill du ha en hund som lätt umgås med andra?
Hur mycket tid vill du lägga på motion?
hur mkt tid vill du lägga på träning?

Bättre att svara på de här frågorna och sen få ett hum om vilken ras du vill ha.

Det är en djäkla skilland på leonberger,schäfer och laika!!!
 
Sv: Bra pris??

vad vill du göra med hunden? Jag vill ha en stall/gårdshund
Hur mk hundvana har du? vi har haft hund i 14 år
vill du ha en intensiv hund?Det beror på hur du menar med intensiv, vill ha en arbetsvillig hund
En lite lungare hund? se ovan
En hund med jakintinkt? Den får gärna ha jaktinstinkt, ja
Eller en hund som är lätt att ha lös? Det finns ju inget som säger att en hund av den och den rasen är lättare att ha lös
En hund med vaktinstinkt? Jam, gärna med mycket vakt i
Vill du ha en hund som skäller om det ringer på dörren? ja
Vill du ha en hund som lätt umgås med andra? Det är inte nödvändigt, men den ska ju inte ha svårt att acceptera andra hundar
Hur mycket tid vill du lägga på motion? Ca 1 timme aktivt om dagen
hur mkt tid vill du lägga på träning? så mycket som det behövs för att jag ska få fram den hund jag vill ha

Så, har du nån ras att rekommendera? :p
 
Sv: Bra pris??

ok. Det var en tjuvparning, och valparna kommer förmodligen inte att kunna bli ngt annat än vakt/gårds hundar.
 
Sv: Bra pris??

Jag vill gärna ha stora hundar, o då är ju Leonbergern rätt ras. Men jag vill ju gärna ha en hund som jag kan klara av med, för att öven om man inte kann håla ngn hund med enbart råstyrka är det ju bra om man kan göra det när dom är valpar, och inte så mycket tränade.
 
Sv: Bra pris??

Det finns ju inget som säger att en hund av den och den rasen är lättare att ha lös

jo, så är det faktiskt. en hund med liten jaktinstinkt blir automatiskt lättare att ha lös än en med stor eller mycket stor. en hund som är mycket social är svårare att ha lös än en som bara bryr sig om matte/husse, osv osv. det är ofta ganska rasbundna egenskaper som avgör om hunden blir lätt att lösträna eller inte.

Hur mycket tid vill du lägga på motion? Ca 1 timme aktivt om dagen

då ska du nog sålla bort de arbetande raserna och låta bli att skaffa en laika/schäferkorsning. visst, går de lösa på gården och är ute hela tiden + att de får ordentlig mental träning flera gånger i veckan, då kanske det funkar, men annars bör du stryka de arbetande raserna direkt.
 
Sv: Bra pris??

jo, så är det faktiskt. en hund med liten jaktinstinkt blir automatiskt lättare att ha lös än en med stor eller mycket stor. en hund som är mycket social är svårare att ha lös än en som bara bryr sig om matte/husse, osv osv. det är ofta ganska rasbundna egenskaper som avgör om hunden blir lätt att lösträna eller inte.

Jo, men det är ju oxå väldigt individuellt. Vi hade en wachtel en gång med väldigt duktiga jakthundar i stammen. Hon jagade ingenting.


då ska du nog sålla bort de arbetande raserna och låta bli att skaffa en laika/schäferkorsning. visst, går de lösa på gården och är ute hela tiden + att de får ordentlig mental träning flera gånger i veckan, då kanske det funkar, men annars bör du stryka de arbetande raserna direkt.

Det jag menar med 1 timme aktivt är att jag motionerar hunden själv, sedan kommer den att gå lös på gården restean av dagen timmar. Även någon gång på brukshundsklubben i veckan (minst en gång iaf) blir o räkna med.
 
Sv: Bra pris??

jag är inte jägare, och vill inte ha en jakthund, tycker däremot att det är väldigt kul att nöjesspåra, så då tycker jag att det blir lättare om det är lite jakt i hunden..
 
Sv: Bra pris??

alla hundar kan spåra! när man pratar jaktinstinkt brukar man normalt mena lusten att förfölja vilt, och det vill man ju inte ha om man inte jagar. att spåra vanliga spår är dock de allra flesta väldigt duktiga på.

att en hund som borde förfölja vilt men inte gör det är bara undantaget som bekräftar regeln. har själv en schäfer hemma som är världens bästa sällskapshund, men inte är någon superbrukshund.
 
Sv: Bra pris??

Men nöjes-spåra kan man göra med dom flesta raser, en hund med jaktinstinkt behöver mer utlopp för det än så..

Men eftersom du inte är ute efter en jakthund, den motion du beskriver nu tycker jag passar bra in på en "tuffare" sällskapshund.

Har du kikat på Schnauzern ?
 
Sv: Bra pris??

Calazirya skrev:
Men nöjes-spåra kan man göra med dom flesta raser
Nu maste jag fa beratta nagonting roligt. Har pa Irland borjade "tanterna" klaga pa att det bara var stora hundar pa agility och bruks-tavlingarna, sa kennel klubben (det ar den som arrangerar allting som har med hundar att gora har) startade en avdelning for sma hundar. Sa nu ar folk ute med sina chihuahuor och yorkshire terriers och kor spar och hoppar banor. Och dj-vlar vad duktiga de ar de sma!! Dessutom ar de mycket roligare att titta pa som askadare. :love:
Nar vi var i USA pa varldscup finalen i hoppning/dressyr nu i mars var det reklam pa TV:n for varldsmasterskapen i chihuahua-agility!! Snacka om att det har blivit hysteri!! :)
 
Sv: Bra pris??

Om man ser till utseende är det en bra parning, men om du ser till lynne så vet i tusan om jag skulle vilja ge en femma för en sån korsning.

Laikan har blivit populär som jakthund här i Sverige nu på senare tid, den är något mer allround än våra älghundar och därför när grisarna springer lite varstans så ställer laikan gris likabra som älg. Jag har träffat en hel del, dock aldrig någon som jag har gillat, samtliga har varit reserverade och de flesta har haft svårt för hundar utom flocken. Detta är ändå hundar som har erfarna ägare och får jobba med det de är framavlade för.
Det är tuffa hundar som är framavlade för att jobba självständigt, långt i från ägaren och har inga större problem med att "gå egna promenader". I Ryssland har de mycket varg, så det finns så pass mycket skärpa i dem för att de ska kunna klara av en varg (vilket få ändå gör).

Schäfern däremot är framavlad med en vekhet mot föraren för att den ska vara lättjobbat. Vill gärna vara nära och mycket will-to-please.

Laikan kan vara väldigt högljudd, skälla i stort sett på allt och de är väldigt svåra att få att gå på gården, vet ingen som kan ha sin laika så. Särskolt lättränade är de inte heller.

Jag tycker att kontrasterna är för stora, hade aldrig köpt en sådan hund med rädsla för att det ska slå slint. De svenska laikorna är nämligen inte direkt kända för sitt utmärkta lynne, och avarter av schäfer finns det gott om.

Nu säger jag inte att du ska, men jag hade hellre sett att du hade satsat på en schäfer, eller en gårdshund ännu hellre. Som sagt, laikan kan ställa till det och låt dig inte lockas av att det är nära och bra. Och priset är ett överpris.

//E
 
Sv: Bra pris??

kombinatione jaktisntink + lätt att ha lös räknar bort rätt många raser. Olika retriver raser dyker upp då. Men de har sällan vakt

Men Bouvier kanske eller Briard? de är ju inga jakhundar - men de har bägge använts mkt till spårning, de "ska" ha vaktinstink och används mkt som gårdshundar. Howawrt hamnar åcså på listan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 284
Senast: mackan
·
Hundträning Hej alla! Ny här på forumet Har haft schäfer som jag tränat o tävlat med i 40 år. Dessvärre otur som ingen annan med att få avliva mina...
Svar
12
· Visningar
1 642
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har lånar just nu en american curly korsning som sällskap till min häst, har fastnat för henne så planerar att ev köpa henne. Men...
2
Svar
34
· Visningar
3 169
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 445
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp