Bukefalos 28 år!

Bra svenskt torrfoder

Sv: Bra svenskt torrfoder

Tyvärr finns det sällan eller aldrig några som helst vetenskapliga belägg på det som beskrivs som fakta på dessa sidor. Det mesta grundas bara på tyckande, tänkande och "egna erfarenheter".

Bara för att vara tydlig: Jag är en person som tror att vetenskapen har alla svar. Jag är inte en sådan person som avvisar vetenskapliga fakta för att de inte passar in i mina teorier. Problemet här är alltså inte att jag avvisar vetenskap som metod för att förklara olika samband. Jag säger inte detta för att du har påstått att jag gör det, utan bara för att du ska förstå vilken min utgångspunkt är.

Men, veterinärmedicinsk vetenskap är i ständig utveckling. Man vet saker i dag som man inte visste för tio år sedan. Om tio år kommer man att veta sådant vi inte vet i dag. En del som vi i dag anser som absoluta sanningar, kommer att vara helt fel, och motbevisat, i framtiden. Du som jag vet att det beror på många saker. En sak är att man får bättre analysmetoder. En annan är att det faktiskt inte är så där himla lätt att göra medicinska studier och dra säkra slutsatser. Det finns en uppsjö av felkällor. Dessutom är ju kroppen så där jävlig att det som är bra för en sak kan vara dålig för en annan. Sedan är det naturligtvis också så att man måste forska på något för att få fram ett svar. Den forskningen måste finansieras av någon. Hur mycket forskning har egentligen gjorts där man har jämfört torrfoder och färskfoder på lång sikt i en stor hundpopulation? Jag känner inte till någon alls.

Och vad gör man då när något inte är utforskat? Jo, då finns det inte mycket annat än att lita på en kombination av andra kunskaper, egna och andras erfarenheter och sunt förnuft. Vi vet hyfsat väl vad vargar äter. Vi vet att vargens och hundens matsmältningssystem ser likadana ut. Vi vet att hundar har rovdjurständer och jaktinstinkt. Detta kan inte förstås på något annat sätt än att hundar är rovdjur vars naturliga huvudföda är rått kött.

Finns det då NÅGOT som talar för att det som hunden är skapt för att äta inte är det bästa för den? Blir näringsvärdet bättre när man hettar upp ingredienserna? Nej, det blir sämre. Man förändrar proteinerna (vilket vissa faktiskt påstår är allergiframkallande) och man förstör vitaminer. Behöver hundar äta upphettad mat för att inte bli dåliga i magen? Nej, hundars magar klarar väl av bakterier, även sådana som vi skulle bli sjuka av. Såvitt jag kan se är den enda anledningen till att ge torrfoder att det är praktiskt för oss.

Till exempel har man inte kunnat hitta större samband mellan torrfoder och allergier, snarare har allergier hos hund samma orsak som hos människor -vi lever för rent. Samt att det oftast avlar på allergier då det kan uppkomma så pass sent i en hunds liv eller att hundens symtom inte uppfattas som ett problem eller att hunden skulle vara sjuk.

Jag påstår inte att torrfodret bidrar till allergier. Däremot vet jag att man faktiskt inte har löst allergiernas gåta, vare sig för människor eller djur. Jag är inte övertygad om att inte kosten kan spela in, på ett eller annat sätt. Det hade varit intressant att veta hur man har gjort den eller de studier som du hänvisar till om torrfoder och allergi. Vad har man jämfört med?

Tandsten hos hund se också främst med avel/genetik och bristen på tandborstning att göra.

Avel och genetik spelar säkerligen in, eftersom salivsammansättningen är avgörande. Men tandborstning? Det jag kommer att säga nu är förmodligen inte vetenskapligt bevisat, men däremot kan jag luta mig mot hur många personliga erfarenheter som helst. Jag påstår, att hund som äter artriktig föda utan en massa kolhydrater, och som får tillfälle att gnaga och slita i köttiga ben, normalt får fina tänder utan tandborstning. Jag vet en hel drös BARF:ade mopsar och de har fina tänder allihop, fastän just mops oftar har usel tandstatus. Jag borstar inte tänderna på mina och de har också fina tänder och friskt tandkött, sedan vi gick över till färskfoder och strör lite Plaque off på. Känner mig rätt säker på att om jag var flitigare med att ge köttiga ben, skulle de se ännu finare ut.


Sen vågar jag inte påstå att torrfoder skulle göra alla våra hundar överviktiga, det är vi ägare som gör det genom att vi helt enkelt ger hunden för mycket att äta (ofta är det inte ens fodret som är problemet utan godiset, smakbitarna, tuggbenen, matresterna) samt ger hunden för lite motion.
En hund kan lika gärna bli fet på färskfoder (som i många fall faktiskt har en högre kalorihalt än torrfoder) om man ger den mer än vad den behöver.
Det finns dessutom ett samband mellan överviktiga ägare och överviktiga hundar.
Naturligtvis är det så att det är vi människor som ger hundarna för mycket att äta och att det är orsaken till övervikten. Men det är ju väldigt omtvistat, minst sagt, om en kalori alltid är likvärdig en annan. I människovärlden går det ju en skiljelinje mellan dem som säger att det inte spelar någon roll om du äter kolhydrater, fett eller protein å ena sidan och dem som säger att kolydraterna gör oss fetare. Här finns det inga svar. För min del tror jag (och det får ju bli tro, eftersom saken faktiskt är så himla omtvistad) att människor blir tjockare och hungrigare om de äter mycket kolhydrater. Det känns ju inte precis omöjligt att samma sak kan gälla hundar.

Personligen så tycker jag att det känns bättre att ge en hund ett bra färskfoder utan spannmål än ett torrfoder. Men det finns även torrfoder utan spannmål som är minst lika bra. Men jag avfärdar inte torrfoder pga av det viktigast av allt är väl att hunden mår bra av det den äter, oavsett vad det är. Sen är det upp till var och en att välja vad man vill ge sin hund, vad man har möjlighet till att ge sin hund samt vilka krav man har (pris, råvaruursprung, miljötänk, innehåll) etc.

Vi är i alla fall överens om att hundar inte ska äta spannmål. Och det är egentligen min huvudpoäng, även om jag även alltså tror att rått är bäst.
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

Jag håller med dig till stor del av vad du skriver, jag tror (observera ordet tror) också att rå föda är bäst just eftersom det är så hunden skulle livnärt sig i det vilda. Men, jag säger tror för att det (tyvärr) finns lite forskning som verkligen visar att det skulle vara bättre. Därför vågar inte jag säga att det är bättre förrän man fått fram mer vetenskapliga fakta som bestyrker det :)
Ang allergi så finns det hundar som reagerar olika på en och samma proteinkälla beroende på om den är kokt eller rå. Vissa. Klarade rå bättre, medan andra det upphettade. Vet inte när, men det kommer komma ut en studie som delvis tar upp det (handlar om patchtest hos hundar med foderallergi) i Journal of Veterinary Dermatology.

Sen brukar jag ibland undra vad barfare ger sina hundar i form av godis vid träning till exempel? Råa små köttbitar? Små benbitarar? Grönsaksbitar? Torkat kött? (upphettning...) Frolic? Bara nyfiken hur långt folk låter filosofin gå, så att säga.
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

No offence men ngn som anser att Hill´s & Royal måste vara bra foder eftersom att de säljs på veterinärkliniker känns inte som en person som är jättepåläst om foder.

Även jag anser att spannmål inte har i hundfoder att göra.
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

No offence men ngn som anser att Hill´s & Royal måste vara bra foder eftersom att de säljs på veterinärkliniker känns inte som en person som är jättepåläst om foder.

Även jag anser att spannmål inte har i hundfoder att göra.

Jo jag är påläst om foder och vad en hund behöver därför jag har valt det foder jag har. Jag ger det plus lite färskfoder. Mina hundar mår mycket bra och har byggt muskler som de ska och är glansiga i pälsen.

Dessutom skrev jag inte att det måste vara bra foder bara att de innehåller majs.
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

Varför skulle inte en hund behöva kolhydrater???

För att de är köttätare? Att AAFCO och FEDIAF inte anger någon minimihalt för kolhydrater (annat än möjligen hos digivande tikar) talar ju också för att de inte anser att hundar behöver kolhydrater.
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

Endast genom informationen på hemsidan.
Produkter av animaliskt urspung, nöt och fläsk (blandfärs) ger 14,7-14,8 % fett.
Fett ingår med 12%, varav 4 % är veg. olja. Rest 8 % är ju då animaliskt.
6,6 % kommer från köttråvaran. 1,4% måste då komma från ägg. Vilket ger 15% (15 g/100g) ägg.

Fett är den enda näringskällan som anges relativt noggrant. Något annat sätt att söka information på är med hemsidans information inte möjlig.

Men om fodret även innehåller köttmjöl, så lär ju ägginnehållet vara mindre.
Och möjligen det animaliska innehållet högre.
OM fodret även skulle innehålla köttmjöl, så är det konstigt att de inte anger det.
Detta skulle ju bara göra fodret bättre!

Ok, ett antagande från din sida alltså, men kollar jag uträkningen så ser det logiskt ut. :)

Magnussons produkter innehåller inte köttmjöl, enligt mejl från Magnussons. Det måste man ju lita på. Frågan kvarstår dock.

Jag gjorde nämligen som så många andra härifrån tydligen gjort de senaste dagarna, kontaktade Magnussons. Mina två frågor löd: "Hur kommer ni fram till det proteininnehåll ni har i meat & biscuit adult" samt "hur stor andel av proteinet är animaliskt".

Tjejen jag pratade med hade ingen koll alls på beräkningarna. Hennes chef som kan det här är bortrest. Tjejen vidarebefodrade istället ett mejl som chefen tidigare mejlat till någon i just denna fråga. (Någon från denna tråd) I mejlet står det som nämnts tidigare, "I Magnusson Meat & Biscuit Adult är proteininnehållet 24%, av vilket 72% är av animaliskt ursprung." Alltså ingenting om hur det är framräknat.

Det stod dessutom att "Det väsentliga med vår information till våra kunder är att vi i Meat & Biscuit serien använder uteslutande färskt kött och inget köttmjöl."
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

Jo jag är påläst om foder och vad en hund behöver därför jag har valt det foder jag har. Jag ger det plus lite färskfoder. Mina hundar mår mycket bra och har byggt muskler som de ska och är glansiga i pälsen.

Dessutom skrev jag inte att det måste vara bra foder bara att de innehåller majs.

:rofl:
Knappast om du tror att hundar behöver kolhydrater.
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

Vad jag tycker är lite trist i den här typen av debatter, där ursprungsfrågan är tips på ett bra, svenskt torrfoder, är att det i princip alltid utmynnar i en debatt om huruvida man överhuvudtaget ska ge torrfoder eller inte.

Det spelar egentligen ingen roll om hundar BEHÖVER kolhydrater eller inte, det finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara skadligt med en viss andel kolhydrater i hundens foder. Inte heller finns det några studier som visar att ett väl sammansatt torrfoder skulle göra hundar sjuka. Trots det får man höra detta gång på gång. Ibland delar folk med sig av sina erfarenheter som motsäger detta; uppfödare som ägt mängder av hundar under många år, hundar av raser som jobbar hårt och där flertalet uppnått hög ålder. Då får de frågan om de vet hur hundarna såg ut på insidan...

Jag ger själv min hund ett svenskt torrfoder som både jag och hunden trivs bra med, kompletterat med råa märgben med mycket kött. Eventuellt kommer jag att börja byta ut en del av det mot färskfoder då den nya hunden kommer eftersom uppfödaren använder det. För mig är det viktigaste att alla är nöjda med sitt foder och använder något som passar just deras hund.
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

Håller med dig!

KL

Har nu utfodrat mina hundar med Magnussons (eller ja, den ena dvärgschnauzern äter ju 2 mål färskfoder och 1 torrfoder) i typ en månad. Är väldigt nöjd so far, hundarna ser jättefina ut i kropp och päls, dvärgschnauzrarnas silverskägg är verkligen silverfärgade, jättebra och lagom mycket avföring...

Så jag kommer allt att fortsätta med detta foder ett bra tag till :D!
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

:rofl:
Knappast om du tror att hundar behöver kolhydrater.

Jag vet att hundar behöver kolhydrater men inte lika mycket som en människa. Ren idioti att tro att de inte behöver kolhydrater.

Men var och en bli salig på sin tro. Jag vet att mina hundar mår bra och får i sig allt de behöver.
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

Vad jag tycker är lite trist i den här typen av debatter, där ursprungsfrågan är tips på ett bra, svenskt torrfoder, är att det i princip alltid utmynnar i en debatt om huruvida man överhuvudtaget ska ge torrfoder eller inte.

Det spelar egentligen ingen roll om hundar BEHÖVER kolhydrater eller inte, det finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara skadligt med en viss andel kolhydrater i hundens foder. Inte heller finns det några studier som visar att ett väl sammansatt torrfoder skulle göra hundar sjuka. Trots det får man höra detta gång på gång. Ibland delar folk med sig av sina erfarenheter som motsäger detta; uppfödare som ägt mängder av hundar under många år, hundar av raser som jobbar hårt och där flertalet uppnått hög ålder. Då får de frågan om de vet hur hundarna såg ut på insidan...

Jag ger själv min hund ett svenskt torrfoder som både jag och hunden trivs bra med, kompletterat med råa märgben med mycket kött. Eventuellt kommer jag att börja byta ut en del av det mot färskfoder då den nya hunden kommer eftersom uppfödaren använder det. För mig är det viktigaste att alla är nöjda med sitt foder och använder något som passar just deras hund.

Kan bara hålla med, ser så enormt många hundar som är i fantastisk kondition både när det gäller muskler och päls. Och alla utfodrar med någon typ av torrfoder. Många ger även lite färskfoder precis som jag till sina hundar.
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

Citat Marie Sallander angående kolhydrater

"Att kolhydrater skulle vara farliga, giftiga, inte värda ngt eller liknande är en myt som ska slaktas.

Man kan ge hunden typ en GI-diet med lite kolhydrater och i princip bara protein och fett, vitaminer och kolhydrater, men man kan även ge en vanlig diet med mer kolhydrater och hunden kan tillgodogöra sig kolhydraterna till mellan 90-95% beroende på vad de består av (gäller ej fibrer som är mindre smältbara). Torrfoder innehåller mer/mindre kolhydrater, ofta mer än hälften av fodret.

Men när det gäller kolhydrater så är det ju ofta så att man ger en viss mängd fett och protein och sen fyller man ut med en del kolhydrater, ofta billigt, ofta bra och mindre energi än fett. Kolhydrater är ju ofta både fibrer och lättlösliga kolhydrater som stärkelse. Men ej helt nödvändigt i stora mängder om man ej vill "

Slut citat
 
Senast ändrad:
Sv: Bra svenskt torrfoder

Jag vet att hundar behöver kolhydrater men inte lika mycket som en människa. Ren idioti att tro att de inte behöver kolhydrater.

Men var och en bli salig på sin tro. Jag vet att mina hundar mår bra och får i sig allt de behöver.

Men varför anger inte de organisationer som utformar vetenskapsbaserade rekommendationer för foderindustrin kolhydrater som essentiella för hunden om det är vetenskapligt fastslaget att det är så?

(Jag struntar i om folk ger sina hundar kolhydrater, men jag är mer noga med att man baserar så bestämda uttalanden på vetenskap.)
 
Sv: Bra svenskt torrfoder

Vad jag tycker är lite trist i den här typen av debatter, där ursprungsfrågan är tips på ett bra, svenskt torrfoder, är att det i princip alltid utmynnar i en debatt om huruvida man överhuvudtaget ska ge torrfoder eller inte.

Det spelar egentligen ingen roll om hundar BEHÖVER kolhydrater eller inte, det finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara skadligt med en viss andel kolhydrater i hundens foder. Inte heller finns det några studier som visar att ett väl sammansatt torrfoder skulle göra hundar sjuka. Trots det får man höra detta gång på gång. Ibland delar folk med sig av sina erfarenheter som motsäger detta; uppfödare som ägt mängder av hundar under många år, hundar av raser som jobbar hårt och där flertalet uppnått hög ålder. Då får de frågan om de vet hur hundarna såg ut på insidan...

Jag ger själv min hund ett svenskt torrfoder som både jag och hunden trivs bra med, kompletterat med råa märgben med mycket kött. Eventuellt kommer jag att börja byta ut en del av det mot färskfoder då den nya hunden kommer eftersom uppfödaren använder det. För mig är det viktigaste att alla är nöjda med sitt foder och använder något som passar just deras hund.

Fast ingen i tråden har väl påstått att ett väl sammanfatt torrfoder gör hundar sjuka? Det som har sagts är väl att en hög andel spannmål knappast är en bra sammansättning.

Sedan blev det en allmän diskussion om torrfoder vs. färskfoder utifrån premissen vad som är optimalt för hunden. Och där är jag övertygad om att färskfoder har ett försteg. Det är inte detsamma som att jag anser att ett högkvalitativt torrfoder är något sorts gift.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 047
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Finns det någon möjlighet att dom här tre kan äta samma foder eller är det svårt att tillgodose alla tres olika behov. Färskfoder är...
Svar
18
· Visningar
2 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp