Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

S

smyg

Hej,
Jag har nyligen blivit medryttare på en varmblodsvalack. Behöver nu lite hjälp.. Han gillar att jobba i paddock, dressyr, hoppa, men har ibland lite svårt att förstå vad man menar. Han gillar att rida ut men blir väldigt tittig. Annars är han framåt, glad och gillar när man arbetar med honom.

Mitt problem nu är att jag just nu är ganska fantasilös. Har ni några bra tips, när man fortfarande är väldigt nya för varann, på bra övningar som är roliga både för hästen & ryttaren? Jag är fortfarande lite nybörjare så behöver även nöta på min egen ridning, att få hästen gå i form osv.. Något tips också för att lugna honom vid uteritter?

Ja kanske blev en ganska luddig tråd, men som sagt: Behöver hjälp med idéer för övningar som är bra att pyssla med medans man lär känna varann och för att öva mig själv OCH självklart göra honom glad, smatidigt som det blir en bra och mångsidig träning :)
 
Sv: Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

Jag tycker du ska testa NH (natural horsemanship) testade själv och det funkar otroligt bra,, det finns massa filmer och böker .. Mycket bra övningar om du frågar mig!!:rofl:
 
Sv: Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

Ja men vilket bra tips! Har hört mkt positivt om det och inte ens tänkt tanken på att testa själv. Tack för tipset! :) Har du själv någon bok som du tycke rman ska satsa på med någon speciell författare?
 
Sv: Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

Jag ska också bli medryttare på en häst nu och jag behöver också lite råd/tips på roliga och bra övningar.:p
 
Sv: Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

Haha, jag ska oxå få en ny medryttarhäst. Så jag kollar gärna denna tråden lite då och då :D
 
Sv: Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

rid på volter 8 volter, volt tillbaka, ruter ess , cavaletti och cerpentiner bra tränig å få hästen att lyssna på en , rider sj på mkt volter å sånt runt träd å allt möjligt som får hästen att lyssna på mig, tycker de funkar jätte bra :D
 
Sv: Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

ja, allt som gör att han jobbar bra är ju perfekt och att han också tycker det är kul. Gärna lite utförliga beskrivningar om övningar..

Haha inte mycket svar här, kom igen nu alla här. Ni lär ju vara experter på bra och roliga övningar. Det gick jättebra med uppridningen så nu har jag äntligen hittat en medryttarhäst som passar. Vi är fler märker jag som vill ha tips på bra övningar!:)

Ni som också fått medryttarjäst nyss, om ni har bra tips på sysselsättning så skriv det här. Haha min fantasi är helt hopplös som det är nu, och min kille vill gärna jobba mycket mycket i paddocken annars blir han otroligt rastlös..
 
Sv: Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

Jag har ju precis fått medryttarhäst, en travare. Hon är väldigt pigg och så, så när jag skänklar/trycker lätt med så springer hon på jättesnabbt så jag ska jobba mycket med att få henne lugna sig lite när jag ber henne att göra tex. skänkelvikningar. Jag tänkte att man kunde lägga ut lite bommar (såg nån bild på nån sida) så man "böjer" hästen runt bommarna om man säger så.. Ska försöka leta upp nån bra bild eller nåt på övningar! ;)
 
Sv: Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

jag målade lite och fick ihop denna bilden:
18998461.jpg

jag såg en liknande bild, men kommer inte ihåg vart så jag gjorde en själv;)
Inte alls snygg, men man fattar ju hur man gör.:p
 
Sv: Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

Du, den var inte tokig alls den! Jag rider ett varmblod, skulle jobbat som travare men blev aldrig så, men är också otroligt pigg så fort man nuddar med skänkeln. Så alla övningar att träna in en stabil och lugn trav behövs haha..
 
Sv: Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

Lek med hästen, gör annorlunda övningar, ex, rygga i en åtta (pallar lr koner kan vara bra markeringar), rid med långa tyglar och öva på sits och balans i skritt och trav, rid sedan på koncentrerat och släpp sedan tyglarna igen, allt för att få variation utan korta tyglar hela tiden.
 
Sv: Bra sysselsättning och övningar för ny medryttarhäst?

Två bra tips för att få den att jobba i from.

Skritta och gör halt tex var femte steg. Sedan kortar man ner detta efterhand som det fungerar bra. Man kan även göra halt efter 5 steg för att göra halt efter 10 nsäta osv. Jättebra övning för att få hästen lyhörd och lyssna på vad man vill.

Har du tillgång till paddock så "Vrid ur svampen".
Fungerar som så att man tänker sig en fyrkant innanför spåret som är 10*10 meter. I varje hörn av fyrkanten stannar man och gör en halv framdelsvändning. Även här gäller det att verkligen få med hästen och få den att lyssna. Efter lite övning ska man kunna göra den utan att göra halt först.

I trav kan amn öva på att sakta av och göra halt med så få skrittsteg som möjligt. Men då gäller det att man har en lugn trav förståss. Har man inte en lugn trav så har man massor att jobba med där.

I paddocken kan man tex trava en långsida och sedan skritta kortsidorna. Man bör kanske alternera lite där så de inte vet att det blir trav vid långsidan. Trava bara ett varv på volten osv.

Har man en bra trav så kan amn faktiskt göra "Vrid ur svampen" även från trav. Fast då kanske man ska ha den lite större.

Öka minska volten är bra för att kolla så hästen är lyhörd. Serpentiner med halt på medellinjen är också en bra övning.

Olika banor i stil med westerns trailbanor är kul och krävs lite samarbete.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 970
Senast: iNHALE
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
754
Senast: Nova123
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 435
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 316
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp