Bra tips för vad man kan hitta på...

L

lyckobubblor

... med en 3 årig hästtjej som vill lära sig mer sökes!

Jag är har slut på fantasin, vad gör ni som har barn/barnbarn/syskonbarn som vill utvecklas inom ridningen men är väldigt unga?

Vi har haft balansövningar, cavaletti, barbacka, ridvägar, försök till rida lätt och mååååånga låååånga promenader för att bara hitta kontrollen och säkerheten, vad ska jag hitta på imorgon?

Någon som har några roliga men samtidigt utvecklande hyss på lager? :)
 
Sv: Bra tips för vad man kan hitta på...

hmm... du har ju skrivit det mesta men koner?

tex halt vid kona, trava till nästa kona, gör halt. trava till nästa kona och lägg en volt och trava vidare till nästa kona. sakta av till skritt vid kona osv osv...

bommar kan man lägga upp i olika mönster, typ en fyrkant. gå in i fyrkanten, vänd hästen ett helt varv innanför bommarna och gå ut ur fyrkanten.

gå mellan två bommar, halt, rygga tillbaka...

vet inte hur avancerade övningar som går heller men du kanske kan spåna vidare... det är lite små tips i alla fall :bump:
 
Sv: Bra tips för vad man kan hitta på...

Sist min dotter red lektion fick de göra olika balansövningar - bland annat fick de blunda och gissa var de var någonstans! En mycket enkel övning, men min dotter tyckte det var jätteroligt, så det kanske kan gå hem hos yngre barn också?

Att longera med barnet på hästryggen brukar också vara popluärt - jag har vid sådana tillfällen haft longeringsgjord på hästen, med en extra rem fastsatt för barnet att hålla i. Har man en häst som är någorlunda stabil i longering kan man ju då låta barnet få rida lite fortare (trav/galopp beroende på balans), vilket kanske kan uppskattas?
 
Sv: Bra tips för vad man kan hitta på...

Det var ju jätteroliga grejor du hade!
Det här med bommar i olika mönster har jag ju gjort själv när jag var mindre och det är ju superkul (och bra övning) att kunna vända hästen i en fyrkant, stanna vid vissa punkter, åh, perfekt, nu ska det ut och ridas!

Tack! :bump:
 
Sv: Bra tips för vad man kan hitta på...

Det var också ett superbra tips, och kanske bara blunda för att känna hästens rörelser?
Longering går alltid hem, det här med fart och fläkt är ju alltid roligt ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 936
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 383
Senast: Åsa A
·
Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 630
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp