Bränna bort parasiter?

Eloise

Trådstartare
Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta.
Det kommer inte funka att låta allt vila 1,5 år, eller plöja och så om.

Vi mockar hagar regelbundet som sig bör, men funderar nu på om det finns någon quick fix för att få hagarna parasitfria.
T ex gasolbrännare. Kan man bränna bort ägg/larver?

Frågade min veterinär idag och hon visste inte och gav mig rådet att kontakta parasitolog på sva, så dit har jag mailat.
Men tänker att någon här kanske också sitter på något bra svar.
 
När vi fick stora blodsmaken fick vi ett tvårigt avmasknings schema just för att vi inte kunde vila dom smittade hagarna. I år blir det väl upp till bevis om vi blev av med skiten med vårens kolla masken. Men då det kommit några hästar till stallet med okänd maskstatus är jag rädd att vi kan fått tebax oavsett så följer tråden för tips. 💀

Edit, insåg nu att det står lilla blodmasken, läste fel
 

Bifogade filer

  • flödesschema-stor-blodmask-eol-sept-2022.png
    flödesschema-stor-blodmask-eol-sept-2022.png
    11,9 KB · Visningar: 166
Nä, precis. Men det vore ändå trevligt om det gick att bli av med parasiterna och slippa avmaska varje säsong.

Men har dina hästar så pass höga nivåer att de behöver avmaskas varje år?

I min erfarenhet så har vuxna (friska) hästar en ganska stabil parasitbörda som liksom bara är. Och det påverkar inte hästarna nämnvärt (så länge de är friska).
 
Men har dina hästar så pass höga nivåer att de behöver avmaskas varje år?

I min erfarenhet så har vuxna (friska) hästar en ganska stabil parasitbörda som liksom bara är. Och det påverkar inte hästarna nämnvärt (så länge de är friska).
400 respektive 450 epg
 
Mest effektivt är att mocka 1-2 ggr/v, då hinner äggen inte utvecklas till de infektiösa larvstadierna. Bränna bort tror jag inte det finns studier på, men det borde sannolikt få ner smittbördan i själva hagen. Dock bör man vara medveten om att små blodmaskars larvstadier kan ligga vilande i tarmslemhinnan (oåtkomliga för avmaskningsmedel) i flera år, så oavsett HUR man bär sig åt för att minska parasitbördan i hagen får man räkna med att hålla på länge..
 
Mest effektivt är att mocka 1-2 ggr/v, då hinner äggen inte utvecklas till de infektiösa larvstadierna. Bränna bort tror jag inte det finns studier på, men det borde sannolikt få ner smittbördan i själva hagen. Dock bör man vara medveten om att små blodmaskars larvstadier kan ligga vilande i tarmslemhinnan (oåtkomliga för avmaskningsmedel) i flera år, så oavsett HUR man bär sig åt för att minska parasitbördan i hagen får man räkna med att hålla på länge.
Mockningen sköter vi som vi ska.
Den ena hästen hade 350 epg som nyinflyttad förra våren, och detta året 400. Så jag har inbillat mig att han återsmittats hos oss.
Trodde inte de kunde vara vilande så länge..
 
Mockningen sköter vi som vi ska.
Den ena hästen hade 350 epg som nyinflyttad förra våren, och detta året 400. Så jag har inbillat mig att han återsmittats hos oss.
Trodde inte de kunde vara vilande så länge..

Avmaskade ni alla hästarna i hagen förra året, och flyttade omgående till helt ren hage?

Annars är det ganska givet att dom fortsätter ha en del mask - men det är inte farligt. Höga nivåer i en individ kan givetvis vara farligt, det är ju därför man kan avmaska, men att man skulle lyckas ha alla hästar på 0 EPG år efter år är rätt så osannolikt och inte ett rimligt mål att ha.
 
Avmaskade ni alla hästarna i hagen förra året, och flyttade omgående till helt ren hage?

Annars är det ganska givet att dom fortsätter ha en del mask - men det är inte farligt. Höga nivåer i en individ kan givetvis vara farligt, det är ju därför man kan avmaska, men att man skulle lyckas ha alla hästar på 0 EPG år efter år är rätt så osannolikt och inte ett rimligt mål att ha.
Yes, de gick i rutor när de flyttade in, maskades och fick sen flytta till ny hage.

Att nolla helt inser jag är mission impossible 😅
 
Där jag står har vi generellt låga nivåer, flera vuxna ligger nära noll och en nollar jämt, en vuxen ligger runt 400-450 varje gång, den hästen rekommenderar vetten att inte maska, eller ja, hen skriver inte ut till den hästen länge eftersom det ska vara den hästens normala nivåer.

Rätt eller fel vet jag inte, men det känns rimligt.
 
Tack för alla bra tips!
Tyvärr visade odling att den nya hästen hade med sig stor blodmask också 🙃

Det behöver ju inte innebära panik även om jag först fick det 😅
Hagen han gått i ska bli ridbana så ingen häst kommer gå i den igen, släppte honom strategiskt i den när han kom.
Tre dagar efter avmaskning släpptes han i sommarhage som stått orörd i lite mer än två år. Och han har inte gått med någon kompis än. Pjuh!
 
Mest effektivt är att mocka 1-2 ggr/v, då hinner äggen inte utvecklas till de infektiösa larvstadierna. Bränna bort tror jag inte det finns studier på, men det borde sannolikt få ner smittbördan i själva hagen. Dock bör man vara medveten om att små blodmaskars larvstadier kan ligga vilande i tarmslemhinnan (oåtkomliga för avmaskningsmedel) i flera år, så oavsett HUR man bär sig åt för att minska parasitbördan i hagen får man räkna med att hålla på länge..
Jag mockade min hage varje dag för två hästar i tron att parasit trycket skulle bli betydligt mindre kan saga för min del va det i princip meningslöst då det knappt skilde något. Så jag slet helt i onödan. Äggen kläcks vä först när värmen kommer också?
 
Jag mockade min hage varje dag för två hästar i tron att parasit trycket skulle bli betydligt mindre kan saga för min del va det i princip meningslöst då det knappt skilde något. Så jag slet helt i onödan. Äggen kläcks vä först när värmen kommer också?

Under hur lång tid och vilken årstid?
 
Jag mockade min hage varje dag för två hästar i tron att parasit trycket skulle bli betydligt mindre kan saga för min del va det i princip meningslöst då det knappt skilde något. Så jag slet helt i onödan. Äggen kläcks vä först när värmen kommer också?
Allt ägginnehållande bajs du tog bort är parasiter som INTE hamnade i hagen, så du minskade garanterat smittrycket även om det inte syntes på träckprovet. Som jag skrev kan små blodmaskar ligga vilande i magen i flera år, så även om du lyckas hålla hagen helt parasitfri kommer hästarna antagligen fortsätta släppa ifrån sig ägg tills de parasiter de redan har i sig hunnit dö. Det du gör med mockning är att förhindra att dessa ägg utvecklas till nya parasiter som kan infektera hästarna igen. Håll ut och mocka 1-2 ggr/vecka i några år så märker du antagligen skillnad!
 
Allt ägginnehållande bajs du tog bort är parasiter som INTE hamnade i hagen, så du minskade garanterat smittrycket även om det inte syntes på träckprovet. Som jag skrev kan små blodmaskar ligga vilande i magen i flera år, så även om du lyckas hålla hagen helt parasitfri kommer hästarna antagligen fortsätta släppa ifrån sig ägg tills de parasiter de redan har i sig hunnit dö. Det du gör med mockning är att förhindra att dessa ägg utvecklas till nya parasiter som kan infektera hästarna igen. Håll ut och mocka 1-2 ggr/vecka i några år så märker du antagligen skillnad!
Tyckte det va för mycket slit för minimal skillnad slet som ett djur. Sen ville jag inte mocka så få ggr i veckan då jag tyckte det blev på tok för mycket och tungt. Mina hästar hade många timmars utevistelse.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 313
Senast: Cicci75
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 765
Hästvård Vi har fyra hästar i stallet varav två nu har visat sig ha både bandmask och stor blodmask (träckprov SVA: sparsam mängd). De två andra...
Svar
6
· Visningar
2 280
Senast: Polly_Mulle
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
155 291
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp